NBP: rosnąca wartość transakcji kartami, spada liczba bankomatów
Transakcje bezgotówkowe stanowiły 94,4% łącznej liczby wszystkich transakcji kartami; pozostałe 5,6% transakcji stanowiły transakcje gotówkowe, czyli wypłaty z bankomatów, wypłaty w kasach banków lub wypłaty sklepowe (cash back).
2,4 mld transakcji kartami płatniczymi
„Według danych od wydawców kart płatniczych, w III kwartale 2022 r. przeprowadzono 2,4 mld transakcji kartami płatniczymi o łącznej wartości 287,8 mld zł. W porównaniu z II kwartałem 2022 r. wzrosła zarówno liczba tych transakcji (o 3,5%), jak i ich wartość (o 3,7%).
W analizowanym okresie przeprowadzono 2,3 mld transakcji bezgotówkowych przy użyciu kart, co w porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza wzrost o 3,7%.
Transakcje bezgotówkowe stanowiły 94,4% liczby wszystkich transakcji kartami płatniczymi. Pozostałe 5,6% stanowiły transakcje gotówkowe, czyli wypłaty z bankomatów, wypłaty w kasach banków lub wypłaty sklepowe (cash back)” – czytamy w „Informacji o kartach płatniczych. III kwartał 2022 r.” NBP.
Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa: finansowanie terminali i aplikacji płatniczych wydłużone do 12 miesięcy
54,2 mln transakcji kartami w sieci
W III kw. 2022 r. odnotowano wzrost liczby transakcji kartami płatniczymi w Internecie, podano także.
„Według danych od agentów rozliczeniowych w okresie tym zrealizowano 54,2 mln takich transakcji, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z II kwartałem 2022 r. Wartość transakcji w Internecie wyniosła 8,7 mld zł i była większa o 311 mln zł (3,7%) w porównaniu z kwartałem poprzedzającym” – czytamy dalej.
1 209 775 terminali POS
Na koniec września 2022 r. w Polsce było 1 209 775 terminali POS, czyli w III kw. 2022 r. przybyło ich ponad 16 tys. (wzrost o 1,4%). Nastąpił także wzrost liczby punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji kart płatniczych.
Najwięcej jest kart debetowych
W III kw. 2022 r., największy udział (84,5%) w polskim rynku kart płatniczych – podobnie jak we wcześniejszych okresach – miały karty debetowe.
„Na koniec września 2022 r. na rynku było 37,2 mln kart debetowych, na drugiej pozycji (z udziałem 11,3%) znalazły się karty kredytowe – 4,99 mln.
Karty przedpłacone w liczbie 1,7 mln miały 3,8% udziału w rynku. Najmniej liczną kategorię stanowiły karty obciążeniowe, których w obiegu było 178,9 tys. (0,4% rynku)” – czytamy dalej.
Czytaj także: Raport NetB@nk: trzeci kwartał ze wzrostem liczby aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych i klientów mobile only
Mniej o 294 bankomatów
Na koniec września 2022 r. w Polsce funkcjonowało 21 207 bankomatów – tj. mniej o 294 urządzeń (spadek o 0,4%).
„W analizowanym okresie zrealizowano 130,4 mln transakcji wypłat z bankomatów (więcej o 2% w porównaniu z kwartałem poprzedzającym). Wartość wypłat wyniosła 99 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu z II kwartałem 2022 r.
Średnia wartość wypłaty w bankomacie wynosiła 760 zł i była większa w porównaniu do kwartału poprzedzającego (746 zł)” – podano także.
2,1 mld transakcji zbliżeniowych
W ostatnich latach na polskim rynku odnotowano znaczący wzrost liczby transakcji zbliżeniowych i w III kw. 2022 r. dokonano w Polsce 2,1 mld transakcji zbliżeniowych, co oznacza wzrost o 3,3% kw/kw oraz wzrost o 14,3% w ujęciu rocznym.
„W porównaniu z II kwartałem 2022 r. liczba takich transakcji wzrosła o 65,3 mln (tj. o 3,3%). Natomiast w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. liczba transakcji była większa o 257,6 mln (tj. o 14,3%), a w porównaniu z III kwartałem 2020 r. o 539,8 mln (tj. o 35,6%).
Polski rynek kart płatniczych charakteryzuje bardzo wysoki udział płatności zbliżeniowych w ogólnej liczbie płatności bezgotówkowych (przy użyciu: kart płatniczych, kart zainstalowanych w telefonie oraz innych nośników).
Na koniec III kwartału 2022 r. udział ten wyniósł rekordowe 98,8%. Bezgotówkowe płatności kartowe to kategoria reprezentująca wszystkie transakcje zrealizowane kartami płatniczymi bezgotówkowo w terminalach POS na terenie Polski (bez uwzględniania transakcji w Internecie)” – czytamy także w raporcie.
Czytaj także: Spotkania w cyfrowym świecie