Komunikat Komitetu Stabilności Finansowej po posiedzeniu dotyczącym nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym

Komunikat Komitetu Stabilności Finansowej po posiedzeniu dotyczącym nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym
fot. Adobe Stock
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W posiedzeniu Komitetu Stabilności Finansowej, które odbyło się 21 marca 2025 r. uczestniczyli: Artur Soboń, Członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego jako Przewodniczący Komitetu, Jurand Drop, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Jacek Jastrzębski, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Maciej Szczęsny, Prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. W ramach posiedzenia Komitetu odbyło się spotkanie z Tomaszem Chróstnym Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ziemowitem Bagłajewskim Zastępcą Rzecznika Finansowego.

Komitet, wykonując obowiązki ustawowe, podjął uchwałę, w której podtrzymał skierowaną do Ministra Finansów rekomendację z 14 czerwca 2024 r. w sprawie wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego. Docelowa, rekomendowana przez Komitet, wysokość tego wskaźnika wynosi 2%, przy etapowym dojściu do pożądanego poziomu.

Przedstawiciel Ministra Finansów przyjął rekomendację i potwierdził, że aktualnie nie ma potrzeby podejmowania dodatkowych działań w tym zakresie. Wskaźnik bufora antycyklicznego wprowadzony rozporządzeniem Ministra Finansów1 i stosowany od 25 września 2025 r. wynosi 1%.

Członkowie Komitetu omówili źródła ryzyka w polskim systemie finansowym oraz jego otoczeniu. Na pierwszym miejscu wśród zagrożeń dla stabilności krajowego systemu finansowego pozostaje ryzyko prawne walutowych kredytów mieszkaniowych, jednak jego nasilenie zmniejsza się z uwagi na wysoki poziom rezerw utworzonych dotychczas przez banki i postępujący proces ugód.

W efekcie ogólna ocena ryzyka obniżyła się w porównaniu z IV kwartałem 2024 r. Istotnym źródłem ryzyka pozostaje sytuacja geopolityczna.

Kolejne miejsce w hierarchii słabych punktów w bieżącej ocenie ryzyka systemowego zajęło ryzyko podważania WIBOR. Ryzyko słabości niektórych instytucji i zarażania kolejny kwartał zostało ocenione jako niesystemowe, co spowodowało jego wykreślenie z listy słabych punktów.

W efekcie trwających analiz i dyskusji Komitet wskazał na nowe źródło ryzyka związane ze stosowaniem sankcji kredytu darmowego (SKD).

W ocenie Komitetu ryzyko prawno-regulacyjne związane z sankcją kredytu darmowego może powodować znaczące koszty dla banków. Ponadto zwiększając niepewność na rynku finansowym może w przyszłości przyczynić się do wzrostu kosztu kredytu oraz ograniczać jego dostępność.

W związku z powyższym Komitet zadecydował o podjęciu działań mających na celu ograniczenie tego ryzyka na wczesnym etapie poprzez wydanie stanowiska. Podstawową przesłanką przedstawienia stanowiska Komitetu jest dbałość o zachowanie równowagi pomiędzy ochroną konsumentów będących klientami banków a stabilnością systemu finansowego poprzez zapewnienie odpowiedniej proporcjonalności przepisów dotyczących SKD.

Należy podkreślić, że ochrona praw konsumenta jest jednym z filarów zaufania do systemu finansowego i zachowania jego stabilności. Natomiast stabilność finansowa jest niezbędna dla zachowania dostępu konsumentów do usług finansowych.

Komitet zapoznał się z bieżącymi tendencjami na krajowym rynku nieruchomości mieszkaniowych. W ostatnim kwartale odnotowano wyhamowanie tempa wzrostu cen mieszkań w ujęciu nominalnym i realnym.

Wynikało to ze spadku popytu i niskiego wolumenu transakcji sprzedaży przy utrzymującej się podaży mieszkań. Wartość kredytów mieszkaniowych rośnie w umiarkowanym tempie, a ich jakość pozostaje stabilna.

Realizując Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego w sprawie oceny skutków transgranicznych oraz dobrowolnej wzajemności środków polityki makroostrożnościowej (ERRS/2015/2), Komitet zapoznał się z: wynikami monitorowania ekspozycji polskiego sektora bankowego w Holandii i Litwie, analizami dotyczącymi ekspozycji polskiego sektora bankowego w Norwegii oraz uznał, że zachodzą przesłanki pozwalające na nieodwzajemnianie obowiązujących w tych krajach instrumentów makroostrożnościowych.

Komitet zapoznał się z przeglądem polityki makroostrożnościowej prowadzonej przez poszczególne kraje oraz na forum Unii Europejskiej.

Kolejne regularne posiedzenie Komitetu dotyczące nadzoru makroostrożnościowego zaplanowano na czerwiec 2025 roku.

Czytaj także: Komitet Stabilności Finansowej o wprowadzeniu 2-proc. bufora neutralnego

***

1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2024 r. w sprawie wskaźnika bufora antycyklicznego (Dz.U. 2024 poz. 1400).

Źródło: NBP