Jak działa ukraiński sektor bankowy w czasie wojny?

Jak działa ukraiński sektor bankowy w czasie wojny?
Dr Urszula Wysocka, Country Manager Poland Efma, Ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie. Źródło: WSB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zgodnie z informacją przekazywaną regularnie przez prezesa ukraińskiego banku centralnego system bankowy Ukrainy jest stabilny i zabezpieczony pomimo trwającej wojny, pisze dr Urszula Wysocka, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

Zostały ograniczone rozliczenia międzynarodowe, co może mieć wpływ na możliwość płatności i wypłaty z konta założonego na Ukrainie oraz płatności kartą kredytową.

Nie ma możliwości jakiegokolwiek transferu walut poza granice Ukrainy. Ograniczenia mają na celu zminimalizowanie presji na rezerwy walutowe kraju i dotyczą wszystkich podmiotów finansowych na terenie Ukrainy.

Czytaj także: Polskie banki i ubezpieczyciele wspierają obywateli Ukrainy: darmowe konta, przelewy zagraniczne i polisy OC

Przelewy z Polski bez opłat

Przelewy są realizowane tylko w jedną stronę, tzn. można przesłać środki na konto w Ukrainie. Aby ułatwić tę formę rozliczenia, banki polskie podjęły decyzję o zwolnieniu z opłat za przelewy z Polski do Ukrainy czy zniesieniu opłat związanych z innymi usługami.

Kolejne banki wprowadzają ułatwienia związane z otwieraniem rachunków bankowych dla obywateli Ukrainy.

Więcej o pomocy polskich banków dla Ukrainy >>>

Visa i Mastercard działają

Jeżeli chodzi o korzystanie z kart płatniczych (kart do konta, czyli debetowych oraz kredytowych) ‒ cały czas działają karty wydane w ramach organizacji płatniczych i umożliwiające dokonywanie transakcji za granicą – można nimi płacić w sklepach, Internecie czy wyciągnąć gotówkę z bankomatu.  Visa i Mastercard realizuje transakcje w Ukrainie, więc karty wydane przez nie powinny działać sprawnie.

Na Ukrainie cały czas swoją działalność operacyjną prowadzą banki, oczywiście pod warunkiem, że nie znajdują się w obszarze działań zbrojnych, gdzie nie ma nawet dostępu do energii elektrycznej. W takiej sytuacji może być problem z działaniem systemu, a więc i dostępem do środków i rachunku w banku.

Dr Urszula Wysocka,

Country Manager Poland Efma,

ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.

Źródło: aleBank.pl