Jak amerykańskie banki komercyjne, unie kredytowe i nadzorcy rynku finansowego reagują na problemy mieszkańców Hawajów?

Jak amerykańskie banki komercyjne, unie kredytowe i nadzorcy rynku finansowego reagują na problemy mieszkańców Hawajów?
Fot. stock.adobe.com / Robert
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według National Oceanic and Atmospheric Administration, Stany Zjednoczone zostały dotknięte rekordową liczbą 15 katastrof klimatycznych, które kosztowały co najmniej 1 miliard dolarów, w okresie od stycznia do lipca ‘23. Ta liczba nie obejmuje jednak śmiercionośnych pożarów lasów, które miały miejsce w tym miesiącu (sierpniu) na wyspie Maui na Hawajach, w których zginęło co najmniej 114 osób, i które zniszczyły tysiące budynków.

Jeszcze podczas pożarów Biuro Kontrolera Waluty zezwoliło na zamykanie zagrożonych lokalizacji banków krajowych, federalnych stowarzyszeń oszczędnościowych oraz federalnych oddziałów i agencji banków zagranicznych na Maui z powodu niebezpiecznych warunków.

Organy nadzoru bankowego apelowały równocześnie o współczujące traktowanie klientów dotkniętych pożarami. Zobowiązały się też do udzielania przyspieszonych zezwoleń na tymczasowe udogodnienia bankowe, elastyczność w kwestiach zgodności i udzielania innego wsparcia instytucjom finansowym.

Czas na konkrety nadszedł w ostatnich dniach

Organy regulacyjne i nadzoru przede wszystkim zachęcają banki na Hawajach do modyfikowania pożyczek i złagodzenia warunków udzielania pożyczek. Ich zdaniem pożyczkobiorcy dotknięci pożarami potrzebują luźniejszych warunków udzielania pożyczek.

Federalne i stanowe organy nadzoru bankowego rozluźniają więc przepisy dla instytucji finansowych dotkniętych pożarami, umożliwiając im łatwiejsze modyfikowanie pożyczek i pożyczanie pieniędzy. Poinformowały o tym wspólnie Rezerwa Federalna, Federalna Korporacja Gwarantowania Depozytów i inne organy regulacyjne.

Regulatorzy współpracują indywidualnie z bankami w zakresie udzielania pożyczek, tworzenia tymczasowych obiektów i spełniania wymogów sprawozdawczych. Zachęcają też instytucje finansowe do konstruktywnej współpracy z pożyczkobiorcami dotkniętymi pożarami.

Agencje przyspieszają również rozpatrywanie wniosków o utworzenie tymczasowych biur. Zgodnie z ich oświadczeniem wystarczy telefon, aby rozpocząć proces zatwierdzania.

Agencje deklarują także, że nie będą karać banków, które nie spełniają obecnie wymogów dotyczących publikowania i raportowania. W razie takich problemów prosi się jedynie banki o kontakt ze swoim głównym regulatorem, aby omówić swoją złożoną sytuację.

Inne agencje uwzględnione we wspólnym oświadczeniu to Departament Handlu i Spraw Konsumentów na Hawajach, Administracja National Credit Union i Biuro Kontrolera Waluty.

Czytaj także: Biura podróży odwołują wyjazdy do Grecji, czy można odzyskać wpłacone pieniądze?

Pomoc sektora widoczna była jeszcze podczas pożarów

Np. przedstawiciele lokalnej unii kredytowej, dysponującej aktywami o wartości 407 milionów dolarów, założyli fundusz pomocy ofiarom klęsk żywiołowych dla darowizn pieniężnych.

Wyznaczono też konkretne oddziały jako punkty zbiórki odzieży i innych artykułów pierwszej potrzeby.

Unia kredytowa umożliwia swoim członkom odroczenie spłaty pożyczki na okres do jednego roku, oferując jednocześnie obniżone pożyczki osobiste do 50 000 dolarów.

Do akcji włączyły się też banki społecznościowe i komercyjne

First Hawaiian Bank w Honolulu zapowiedział uruchomienie wsparcia dla swoich poszkodowanych pracowników.

American Savings Bank obiecał pomoc o wartości 100 000 dolarów organizacjom non-profit niosącym pomoc.

Hawaii Credit Union League przystąpiła do szybkich prac nad wypłatą 10 000 dolarów pomocy dla jednostki, która będzie nadzorować dystrybucję funduszy.

Inne działania związane ze zbieraniem funduszy obejmują system pomocy w przypadku klęsk żywiołowych National Credit Union Foundation, która gromadzi darowizny przez cały rok, aby sfinansować wsparcie ofiar m.in. powodzi i huraganów.

Czytaj także: Jak banki i ich klienci odczują zmiany klimatyczne? Eksperci SAS ostrzegają

Zmiana klimatu a kwestia ubezpieczeń

Sytuacja na Hawajach przypomniała o szerszym problemie, z jakim mierzy się obecnie także rynek ubezpieczeń.

Chodzi o dostosowanie się do sytuacji, w której zmiany klimatu zwiększają ryzyko związane z nieruchomościami – obejmują bowiem one coraz większą część kraju.

To, co działo się dotąd szczególnie w Kalifornii i na Florydzie, odbija się echem w innych stanach. Gwałtowne zmiany warunków atmosferycznych ciągną za sobą wzrost stawek w ubezpieczeniach.  

Czytaj także: EBC i Europejska Rada Ryzyka Systemowego o zagrożeniach klimatycznych dla sektora finansowego

Szymon Stellmaszyk
Szymon Stellmaszyk. doradca zarządu Związku Banków Polskich w Zespole ds. międzynarodowych.  Prawnik i absolwent międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i KU Leuven. W ZBP od 2006 roku. Na przestrzeni lat członek Komitetów Europejskiej Federacji Bankowej ds. międzynarodowych, zwalczania przestępstw finansowych, komunikacji i edukacji finansowej. 
Źródło: BANK.pl