IT@BANK o czynnikach, które przyśpieszają innowacje w branży finansowej
Dyskusję prowadził Robert Domagała, Senior Manager, ISG Technology Consulting w Dell Technologies Poland, a w roli panelistów wystąpili Aleksandra Kępka, Senior Manager w Kyndryl Consult; Marek Lenz, CIO Credit Agricole Banku Polska; Jan Pieczykolan, szef Rozwoju IT w Santander Banku Polska i Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, prezes zarządu Digital Fingerprints oraz dyrektor Zarządzająca Obszarem IT w Grupie BIK.
Prawie 30% budżetu współczesnych banków może być angażowane w projekty związane z regulacjami lub okołoregulacyjne. Rzecz w tym, że dopiero wyjście poza świat finansów i spojrzenie z perspektywy innego, nieregulowanego sektora pokazuje, jak bardzo otoczenie regulacje uporządkowały rzeczywistość – podkreślił Marek Lenz.
Zwrócił także uwagę, iż relacja pomiędzy innowacjami a technologią, która umożliwia ich wdrażanie, ma charakter samonapędzający się – wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań bankowcy dostrzegają nowe możliwości. Popularyzacja cyfrowych rozwiązań w bankowości stanowi z kolei impuls dla firm technologicznych do wypracowywania kolejnych wdrożeń.
Zdaniem Jana Pieczykolana, należy dostrzec zależność między employer experience a customer experience, im większa satysfakcja załogi z wykonywanych czynności, tym lepsze ma to przełożenie na doświadczenie klienta końcowego.
– Każdy z nas jest klientem banku. Każdy z nas nie chciałby, żeby jego pieniądze były zagrożone. Z drugiej strony mamy naszych pracowników, którzy też chcieliby móc korzystać z jak najnowocześniejszych rozwiązań – dodał przedstawiciel Santander Banku Polska.
Podkreślił, iż regulacje nie w każdej sytuacji mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie banków – jako przykład podał zmianę stawki VAT z 22 na 23%. Takie działania, wprowadzane w szybkim tempie, zawsze rodzą wyzwania związane z ich implementacją, obejmujące również kwestie bezpieczeństwa.
Odnosząc się do tego przykładu Marek Lenz wskazał, iż pozytywnego wpływu regulacji należy szukać w innych obszarach aniżeli zmiany przepisów podatkowych. Takim obszarem jest choćby bezpieczeństwo samych banków i ich klientów.
Czytaj także: IT@BANK nie tylko o AI w bankowości
Wykorzystanie analizy behawioralnej w celu przeciwdziałania fraudom
Przykładem innowacyjnego rozwiązania stwarzającego nową jakość w obszarze zabezpieczeń są systemy antyfraudowe, dostarczane przez Digital Fingerprints. Agnieszka Szopa-Maziukiewicz zwróciła uwagę, iż Polska dysponuje najwyższym w Europie wskaźnikiem klientów bankowości, korzystających z aplikacji mobilnych – ten kanał wybiera blisko 60% użytkowników telefonów komórkowych.
Równocześnie jednak od czasu pandemii liczba i wartość transakcji oszukańczych podwaja się z roku na rok.
– Ponad 60% wszystkich cyberataków wymierzonych jest w klientów banków z wykorzystaniem różnych metod socjotechnicznych – dodała przedstawicielka BIK.
Stąd pojawił się pomysł, by wykorzystać analizę behawioralną w celu przeciwdziałania fraudom.
– Biuro Informacji Kredytowej wniosło doświadczenie i know how w celu stworzenia rozwiązań sektorowych, które mają olbrzymie znaczenie w walce z wyłudzeniami – dodała Agnieszka Szopa-Maziukiewicz.
Dzięki Platformie Weryfikacji Behawioralnej BIK możliwe jest sprawdzenie, czy osoba korzystająca z kanałów zdanych jest prawowitym klientem banku, czy też podszywającym się pod niego oszustem. Sektorowy charakter tego rozwiązania pozwala na ochronę nie tylko jednego banku, ale i pozostałych instytucji.
Czytaj także: Debata CIO polskich instytucji finansowych na IT@BANK 2024
IT@BANK o procesie transformacji cyfrowej w bankach
Czego potrzeba z punktu widzenia zespołów, by skutecznie przeprowadzić proces transformacji cyfrowej? Aleksandra Kępka zwróciła uwagę, iż warunki pracy zmieniają się istotnie pod wpływem nowych technologii, co budzi wielkie, nie zawsze pozytywne emocje. Dziś, kiedy mówimy o tak przełomowej zmianie jaką jest AI, emocje te mogą być jeszcze silniejsze, dlatego trzeba o tym fakcie pamiętać i w odpowiedni sposób komunikować dokonywane zmiany załodze.
– Poza decyzją i budżetem ważne jest jeszcze to, żeby wszyscy w organizacji wiedzieli, że to wdrożenie, ta inwestycja, na przykład w sztuczną inteligencję jest wspierana – dodała przedstawicielka Kyndryl Consult.
Takim ważnym ogniwem są np. menedżerowie średniego i niższego szczebla, którzy często bywają osamotnieni w radzeniu sobie z zespołami, pozostającymi pod silnym wpływem wdrożeń IT, co nabiera szczególnego znaczenia w dobie triumfalnego rozwoju AI.
– Aktywny, widoczny sponsor oraz zaadresowanie menedżerów na wszystkich szczeblach może wpłynąć na sukces takiego wdrożenia – dodała Aleksandra Kępka.