IT@BANK 2019: w cyfrowym świecie najważniejsi są ludzie

IT@BANK 2019: w cyfrowym świecie najważniejsi są ludzie
IT@BANK 2019 Fot. aleBank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rozpoczęło się IT@BANK 2019 - największe i najbardziej prestiżowe w Polsce spotkanie środowiska informatycznego i sektora bankowego. W wydarzeniu rokrocznie uczestniczy ponad pół tysiąca osób, głównie ekspertów IT z banków i firm ubezpieczeniowych, przedstawicieli świata nauki oraz firm infrastruktury okołobankowej.

#KrzysztofPietraszkiewicz: Należy wypracować szczegółowe zasady identyfikacji i uwierzytelniania osób, podmiotów nawiązujących stosunki z bankami. Przy identyfikacji nie może być wątpliwości #ITBANK #ZBP #Cyberbezpieczeństwo #Cyberprzestępczość

Technologia rozwija się dzięki bankowości, a bankowość zyskuje siłę napędową dzięki technologii. Tę tezę doskonale widać na corocznych konferencjach IT@BANK. Tegoroczna odsłona skupia się wokół kilku zagadnień: zmian kulturowych zachodzących w organizacjach, rozwiązań chmurowych, technologii, jako nośniku rozwoju, Big Data i centrów innowacji.

Konferencję IT@BANK2019 otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Cyberbezpieczeństwo w najbliższych latach będzie jednym z najważniejszych haseł. Przy współpracy wielu środowisk można osiągnąć bardzo wiele, co pokazuje rozwój naszego sektora. Mamy szybko zmieniający się świat technologii. Kilka dni temu minister cyfryzacji wysłał zapytanie, czy chcemy brać udział w tworzeniu krajowego systemu cyberbezpieczeństwa wykorzystującego komputery kwantowe. To dopiero przed nami. Dziś musimy zmierzyć się z wyzwaniami technologii 5G i Big Data – powiedział.

Krzysztof Pietraszkiewicz przybliżył także koncepcję Bankowego Centrum Bezpieczeństwa ZBP. Zapowiedział jego rozwój, podkreślił związane z tym szersze możliwości wykrywania cybernadużyć. Mówił również o planowanych ćwiczeniach z bezpieczeństwa dla polskiej bankowości.

Należy wypracować szczegółowe zasady identyfikacji i uwierzytelniania osób oraz podmiotów nawiązujących stosunki z bankami. Przy identyfikacji nie może być żadnych wątpliwości. Będzie to zatem wymagało od nas sporego nakładu prac, ale także realizacji programu edukacyjnego – podkreślił prezes ZBP.

Wystąpienie wprowadzające wygłosił Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego, nagrodzony tytułem Wizjoner Rynku IT@BANK 2019.

Zasady funkcjonowania każdej organizacji muszą być przejrzyste, a zarządzając nią należy wiedzieć dokąd się zmierza. Trzeba rozumieć, dlaczego coś się robi i do jakiego celu się podąża. Dodatkowo warto zająć się interakcjami z klientami, tak aby wyczuć ich potrzeby – wskazał Brunon Bartkiewicz.

Czytaj także: IT@BANK 2019: wciąż są problemy ze spełnieniem wymagań dla przetwarzania w chmurze

Zmiany kulturowe

Pierwsza część spotkania IT@BANK2019 przebiegała pod hasłem „Zmiany kulturowe w organizacjach”. Opiekunami merytorycznymi tej części konferencji byli Paweł Jakubik, przewodniczący Forum Technologii Bankowych i Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.

Współczesne instytucje finansowe działają w dynamicznym otoczeniu – zmiany sposobu konkurowania, wymagania ze strony klientów oraz zmiany demograficzne i oczekiwania pracowników wymuszają częste dostosowywanie strategii i modelu operacyjnego.

Źródłem przewagi konkurencyjnej coraz częściej ma być wykorzystywanie nowych technologii, elastyczne zespoły i struktury organizacyjne gwarantujące szybszy czas reakcji całej organizacji i lepsze zaspokojenie potrzeb klientów. Zarówno zmiany w otoczeniu, jak i w samej organizacji wymuszają modyfikację sposobu jej budowania i zarządzania nią.

Automatyzacja, cyfryzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji nie tylko dają nowe, sprawniejsze narzędzia pracy, lecz zmieniają to, co nazywamy personelem (siłą roboczą), sposób zarządzania nim i to, jak wykonywana jest praca. Firmy prześcigają się we wdrażaniu nowych usług i produktów, zdobywaniu serc i umysłów klientów, lecz walka o poprawę wyników toczy się wewnątrz – przez stosowanie nowych modeli operacyjnych i narzędzi.

Część problemów pozostaje taka sama od wielu lat: jak znaleźć i przyciągnąć właściwych ludzi; jak ich rozwijać i utrzymać w organizacji? Pojawiają się jednak nowe: jak zdefiniować personel, jak poruszać się w nowym ekosystemie? Czy sektor finansowy jest gotowy na radykalną zmianę sposobu zarządzania – nie według sztywnych procesów, lecz według potrzeb (oczekiwań) rynku i własnych pracowników? Jak przekuć zmienność otoczenia i warunków działania z ryzyka w przewagę?

Odpowiedzi na te i inne pytania pojawiały się w trakcie pierwszej części IT@BANK 2019.

Wystąpienie wprowadzające partnera strategicznego konferencji wygłosił Karol Mazurek. W prezentacji „Gąsienice, motyle, jednorożce – czy cyfrowa transformacja w bankowości ma znaczenie?” − wskazał główne zmiany zachodzące w instytucjach finansowych.

Bankowość się zmienia. Pojawili się gracze spoza rynku bankowego, regulacje typu PSD2, wchodzą gracze technologiczni – Apple, Google. W skali świata banki wydały około 1 mld USD na transformacje systemów IT, co pokazuje, że chcą z pełzających gąsienic, czyli banków żyjących w starym modelu, przekształcić się w motyle, by móc z sukcesem rywalizować ze start-upowymi jednorożcami. Dojrzałość cyfrowa daje wyższe wyceny rynkowe i lepsze wyniki finansowe – stwierdził Karol Mazurek.

Czytaj także: IT@BANK 2019: nowe technologie a bezpieczeństwo multi-chmury

Cyfrowa dojrzałość

Część IT@BANK 2109 poświęconą zmianom kulturowym w organizacjach zakończył panel dyskusyjny moderowany przez Karola Mazurka.

Uczestniczyli w nim: Brunon Bartkiewicz; Daria Gostkowska, dyrektor zarządzający HR w BNP Paribas Banku Polska; Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich; Łukasz Nienartowicz, Head of Business Intelligence w Britenet oraz Magda Staniszewska, HR Business Partner w ESKOM (HPE Platinum Partner).

Jak podtrzymać dokonaną zmianę? Co zrobić, żeby nie zaprzepaścić wysiłków? – pytał Karol Mazurek.

Zmiana jest ciągła i jest koniecznością – wyjaśnił Brunon Bartkiewicz.

Kulturę organizacyjną tworzą ludzie. Wartości firmy należy dopasować do pokoleniowości pracowników, a także znaleźć wspólny cel. To zapewni przewagę konkurencyjną – dodała Magda Staniszewska.

Czego banki mogłyby nauczyć się od organizacji takich jak Microsoft, i czy te doświadczenia można przenieść do bankowości?

Kultura organizacyjna i „zwinność” firmy nie zależy od branży. Należy zrozumieć, że świat nie stoi w miejscu. Trzeba być otwartym na zmiany – wyjaśniła Daria Gostkowska, wcześniej związana z branżą technologiczną.

Czy pracownicy banków rozumieją potrzebę transformacji organizacji? Zdaniem Łukasza Nienartowicza ludzi nie powinno dzielić się na pracowników i klientów. I jedni i drudzy chcą czuć, że ktoś się nimi zajmuje, chcą indywidualnego podejścia. Dlatego należy do wprowadzanych zmian podchodzić całościowo.

Instytucje finansowe stają się instytucjami zaufania publicznego w coraz szerszym kontekście. Zmiany technologiczne przychodzą z czasem i stałe. Najważniejsza jest centralizacja na ludziach i ich potrzebach – potwierdził Włodzimierz Kiciński.

Wszyscy uczestnicy rynku walczą o jedno – o klienta i jego zainteresowanie.

Pracownikom nie należy przeszkadzać, należy pozwolić ludziom działać i realizować pasję. Wtedy zadowoleni i zmotywowani pracownicy wesprą transformację organizacji – podsumowała Daria Gostkowska.

Czytaj także: IT@BANK 2019: monetyzacja danych banku w erze regulacji

Źródło: aleBank.pl