Google Cloud: rynek chmurowy ma bardzo duży potencjał wzrostu

Google Cloud: rynek chmurowy ma bardzo duży potencjał wzrostu
Magdalena Dziewguć. Źródło: PAP Biznes
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Google Cloud ocenia, że rynek chmurowy ma bardzo duży potencjał wzrostu w najbliższych latach oraz szacuje, że ok. 30 proc. polskich firm korzysta już z tych rozwiązań - poinformowała PAP Biznes Magdalena Dziewguć, Country Manager Google Cloud.

„Szacujemy, że w tej chwili mniej więcej 30 procent polskich firm zaczęło już na poważnie swoją chmurową podróż. To oznacza, że wzmacniają kompetencje, zaczynają używać środowisk produkcyjnych, przygotowują się do migracji swoich aplikacji do chmury.

Jednak w porównaniu do rynków skandynawskich, gdzie to już jest powyżej 70 procent, ciągle jeszcze mamy dużo do nadrobienia” – powiedziała PAP Biznes Magdalena Dziewguć, Country Manager Google Cloud.

„Zatem dla tych, którzy chcą na tym rynku zaistnieć, dla polskich firm, które świadczą usługi technologiczne, integratorów, którzy oferują aplikacje w chmurze, potencjał wzrostu jest na najbliższe lata jeszcze bardzo duży” – dodała.

Chmura + AI umożliwia personalizację ofert

Jak wskazała Magdalena Dziewguć, w przypadku prostych usług chmurowych, od których ten rynek w Polsce się zaczął, to dostawcy usług dość dobrze przygotowali się do ich świadczenia.

„My, jako Google Cloud Polska, pracujemy bardzo blisko z przedstawicielami sektorów regulowanych, z bankami, telekomami czy firmami farmaceutycznymi, po to, żeby mieć pewność, że właściwie odpowiadamy na wszystkie specyficzne regulacje branżowe” – powiedziała.

„Teraz stoimy przed wyzwaniem, jak używać chmury. Właściwie jest ona składnikiem krytycznym dla rozwiązań, które nazywamy szeroko AI – przed nami długa praca u podstaw. Również regulacje muszą być szeroko przedyskutowane i zaproponowane w odpowiedzialnych ramach” – dodała Magdalena Dziewguć.

Jak wskazała, dzięki prostocie, jaką oferują aplikacje chmurowe, firmy i instytucje mogą taniej i szybciej sięgać do swoich zasobów danych. I to otwiera całą nową kategorię – podejmowanie decyzji nie w oparciu o procedury czy ramy, które zostały ustalone, ale w oparciu o prawdziwe dane.

„Na przykład firma telekomunikacyjna mogłaby zaoferować spersonalizowaną ofertę klientowi, którego dane posiada. Jednak firmy nie mają jeszcze takich wdrażanych silników do szybkiego i efektywnego korzystania z danych.

Chmura natomiast umożliwia budowanie środowisk i aplikacji, które znacznie obniżają koszty korzystania z danych. Dzięki temu firmy są w stanie oferować swoim klientom lepsze oferty na podstawie analizowanych informacji” – powiedziała Magdalena Dziewguć.

Czytaj także: Platforma Usług Dodatkowych w oparciu o technologię Google Cloud jest już w PKO BP

100-proc. cyberbezpieczeństwo danych

Wskazała, że bezpieczeństwo danych jest najważniejszą kompetencją Google Cloud.

„Tu nie ma w ogóle dyskusji o tym, na ile procent dane są bezpieczne i co zrobimy, żeby podnieść ten poziom – one muszą być stuprocentowo bezpieczne. Google Cloud transparentnie opowiada o tym, co się dzieje z danymi, gdzie one są, kto ma do nich dostęp, w jaki sposób i na jakich zasadach” – powiedziała.

W swojej prognozie dotyczącej cyberbezpieczeństwa na rok 2024 eksperci Google Cloud przewidują, że generatywna AI i duże modele językowe mogą być wykorzystywane do ataków phishingowych, ataków przy użyciu SMS-ów, a także w ramach innych działań z zakresu inżynierii społecznej, aby treści wyglądały na bardziej wiarygodne.

Specjaliści ds. bezpieczeństwa z Google Cloud przewidują, że sztuczna inteligencja będzie pomagać w analizie i kontekstualizacji dużych ilości danych.

Zdaniem ekspertów, w ramach ochrony przed zagrożeniami w sieci będziemy korzystać z technologii generatywnej AI w celu poprawy wykrywania i identyfikowania zagrożeń oraz reagowania na nie, a także w celu przyspieszenia analizy złośliwego oprogramowania oraz innych czasochłonnych zadań, takich jak analiza wsteczna.

„Stale inwestujemy coraz większe środki w bezpieczeństwo danych. Nie zapominamy o towarzyszących temu procesowi innowacjach, sposobach, w jakie dane są identyfikowane, klasyfikowane, przechowywane i przetwarzane” – powiedziała Magdalena Dziewguć.

„Staramy się używać bardzo zaawansowanej analityki dotyczącej pojawiających się incydentów – gdzie się one pojawiają, w jaki sposób, w jakich okolicznościach. Pozwala nam to przewidzieć kolejne potencjalne ataki i zagrożenia oraz zabezpieczyć się przed nimi” – dodała.

Niezbędna cyberedukacja

Jak wskazała, najczęściej źródłem kryzysu jest błąd ludzki.

„Ppo obszarze związanym z danymi, cyberbezpieczeństwo to drugi mocno zyskujący na znaczeniu segment, którym klienci się interesują. Do naszej oferty wdrażamy dużo usług i produktów z tego obszaru” – powiedziała.

„Co do ewentualnych cyberataków, na przykład na sieć światłowodową, w przypadku Google mamy do czynienia z globalną siecią, jedną z największych sieci przesyłowych, jakie funkcjonują na świecie. Ogromna część ruchu internetowego tymi sieciami podróżuje, więc nie ma możliwości, żeby jakikolwiek nasze centrum danych było połączone wyłącznie jednym światłowodem.

I też nie jest tak, że w jakimś jednym miejscu znajdują się pojedyncze kopie danych czy nawet całe fragmenty danych. To są zaszyfrowane fragmenty danych, rozsypane po wielu różnych dyskach, wielu różnych lokalizacjach. Każda z tych lokalizacji jest podłączona wielokrotnością sieci.

Takie fizyczne zagrożenia związane z tym, że po prostu zostanie zniszczona jakaś znaczna część infrastruktury, traktujemy jako znacznie mniej prawdopodobne niż te, które są związane właśnie z używaniem przez człowieka dostępu do konkretnego software’u” – dodała Magdalena Dziewguć.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2023 | Świat technologii przyszłości

Inżynierskie Centra Bezpieczeństwa Google

Pod koniec 2023 roku Google otworzyło w Maladze (Hiszpania) swoje trzecie Inżynierskie Centrum Bezpieczeństwa, którego głównym obszarem działania będzie cyberbezpieczeństwo. Prace ośrodka będą się skupiać na szerzeniu wiedzy i umiejętności cyfrowych, a także przyspieszaniu rozwoju nowych narzędzi i badań ukierunkowanych na zwalczanie zagrożeń.

Centrum w Maladze dołączyło do dwóch już istniejących Inżynierskich Centrów Bezpieczeństwa Google w Dublinie i Monachium.

„W Polsce mamy bardzo ciekawy ekosystem partnerów. Oprócz OChK mamy też bardzo bliską współpracę z polską firmą Fly On The Cloud, która jest dużym dystrybutorem naszych rozwiązań do rynku SMB (rynek małych i średnich firm – przyp.).

Widzimy ciekawe organizacje, na przykład Solwit, dostarczające dopasowane do konkretnego segmentu rozwiązania czy Atende, które też jest polską firmą i robi z kolei rozwiązania bardziej pod ciężki przemysł. Razem z Atende przygotowywaliśmy rozwiązania dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy” – powiedziała Magdalena Dziewguć.

„Ekosystem partnerski idzie bardziej w kierunku rozwiązań branżowych i buduje na wyższych warstwach aplikacji chmurowych – stara się przewidzieć, jakiego rodzaju problem ich klienci mają do rozwiązania i zbudować na to technologiczną odpowiedź.

To są partnerzy, z którymi teraz widzimy najwięcej synergii, chcemy projektować rozwiązania dla segmentu healthcare, dla biotechnologii, przemysłu, finansów.

Aby zbudować wysoko skalowalne, bezpieczne rozwiązanie branżowe, trzeba połączyć dane z różnych systemów, z różnych aplikacji, zintegrować się z danymi zewnętrznymi, zaoferować ich utrzymanie – to są projekty dużej skali i z takimi partnerami teraz głównie pracujemy” – dodała.

Jak wskazała Magdalena Dziewguć, branża retail jest bardzo zaawansowana w rozwiązaniach chmurowych, cały e-commerce właściwie już stoi w chmurze.

„Natomiast branże, takie jak na przykład produkcja przemysłowa, mają z reguły stare, ciężkie systemy zarządzające produkcją. Zbudowanie wersji chmurowej tych systemów, przemeblowanie danych, wdrożenie projektów w organizacjach, które pracują często 24/7, nie mają tylu informatyków, nie szkolą się tak szybko – tutaj migracja idzie znacznie wolniej, więc myślę, że wdrożenie rozwiązań chmurowych potrwa tam jeszcze kilka lat” – powiedziała.

Aktywna obecność Google Cloud w Polsce

Jak podkreśliła, Google Cloud cały czas inwestuje w Polsce.

„Mamy tu największe w Europie centrum inżynieryjne rozwoju technologii chmurowych, które mieści się w zakupionym przez nas biurowcu na Woli, mamy Campus Google for Startups na warszawskiej Pradze całkowicie przeznaczony dla rozwoju polskich startupów, mamy Region Google Cloud. Ogłosiliśmy niedawno inwestycje w zieloną energię. W odniesieniu do każdej z tych inwestycji mamy jeszcze dużo w planach” – dodała.

Jak informowano w październiku, Google Cloud oraz Grupa Polsat Plus ogłosiły strategiczne partnerstwo, w ramach którego Google podpisze swoją pierwszą w Polsce umowę na zakup czystej i zielonej energii elektrycznej.

„Presja płacowa będzie dalej rosła, bo będzie nam brakowało specjalistów od cyberbezpieczeństwa – tutaj naprawdę wykładniczo będzie rosła liczba zagrożeń, a przez to trzeba będzie zwiększać zabezpieczenia, a nawet być szybszym niż te zagrożenia.

Podobnie będzie w obszarze data engineering, sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego” – powiedziała Magdalena Dziewguć.

Czytaj także: Jak się zmienia model biznesowy Chmury Krajowej?

Źródło: BANK.pl