Finance Day 3.0: jak skłonić ludzi do kreatywności

Finance Day 3.0: jak skłonić ludzi do kreatywności
NTT DATA Finance Day 3.0. Debata ekspercka. Fot. Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor finansowy musi dotrzymywać kroku najbardziej innowacyjnym podmiotom na globalnym rynku, równocześnie troszcząc się o zgodność wszelkich podejmowanych działań z przepisami prawa i rekomendacjami regulatorów. O tym, jak pobudzać kreatywność bankowców i ich zdolność do kreowania innowacji, a także o perspektywach wykorzystania sztucznej inteligencji w instytucjach finansowych dyskutowano (6.06.2024) podczas trzeciej już edycji wydarzenia NTT DATA Finance Day 3.0.

Kreatywność to nie to samo co innowacyjność

Czemu niedźwiadki panda z upodobaniem turlają się z górki, gdy tylko nadarzy się im taka okazja? Ponieważ zabawa jest niezwykle ważna dla rozwoju. Nie tylko niedźwiedzia, ale i człowieka, w każdej dziedzinie i na każdym poziomie życia.

Janina Bąk, wykładowczyni i influencerka, gość specjalny Finance Day 2024

– Zabawa tworzy bezpieczną przestrzeń, w której można testować nowe umiejętności – podkreśliła Janina Bąk, wykładowczyni i influencerka, gość specjalny tegorocznego NTT DATA Finance Day 3.0. 

Bawiąc się, pobudzamy kreatywność, która niekoniecznie musi być tożsama z tradycyjnie pojmowaną innowacyjnością.

– Kreatywność to generowanie nowych pomysłów, a innowacyjność to ich wdrażanie – zauważyła Janina Bąk.

Jej zdaniem, we współczesnym biznesie każdy musi wykazywać się kreatywnością, gdyż każdy problem biznesowy wynika w istocie z braku pomysłów, te zaś nie muszą być całkowicie innowacyjne. Zdarza się, że powrót do zapomnianych koncepcji odświeża funkcjonowanie firmy.

– Kreatywność to sztuka rozwiązywania znanych, starych problemów w zupełnie nowy sposób – dodała prelegentka, podając jako przykład przeglądarkę Google, która udoskonaliła pomysł znany z takich narzędzi jak Altavista.

Doskonalenie znanych koncepcji jest przy tym bezpieczniejsze niż wymyślanie od nowa – w tym pierwszym przypadku jedynie 8% produktów ponosi fiasko, podczas gdy przy innowacjach nawet co drugi.

– Nie chodzi też o najbardziej skomplikowane rozwiązania, niekiedy najlepsze są te najprostsze – dodała Janina Bąk.

Czy gołębie budują najlepsze gniazda?

Nie zawsze też trzeba się spieszyć – jak udowodniła ekspertka, niekiedy decyzje podejmowane później, acz z namysłem są skuteczniejsze niż te natychmiastowe. – Wzrost kreatywności następuje wtedy, kiedy powiemy ludziom, jakie jest zadanie, a później damy im 5 minut dla siebie – zauważyła Janina Bąk.  

Nie trzeba też martwić się liczbą nieudanych koncepcji – przykład branży farmaceutycznej potwierdza, iż potrzeba 10 tysięcy pomysłów, żeby wdrożyć jeden nowy lek. Tak wysokiej kreatywności sprzyjają zaś różnorodne zespoły ludzkie, ważna jest też akceptacja ryzyka, z czym niestety Polacy mają problem.

– Innowatorzy częściej ponoszą porażkę jedynie dlatego, że częściej próbują – zapewniła prelegentka.

Nie zawsze też najlepsze rozwiązania wyróżniają się skomplikowaną budową – Janina Bąk podała przykład wyjątkowo niedbałych w konstrukcji gniazd gołębi, które spełniają swoją rolę nie gorzej od misternych budowli, tworzonych przez inne gatunki ptaków.

Niekiedy dążenie do ideału, bez uwzględnienia realiów, może być zgubne, jak to miało miejsce choćby w przypadku Nokii i doskonalenia starej technologii, przy pominięciu faktu, iż cały świat przechodzi na smartfony.

Czytaj także: NTT DATA Finance Day 3.0: Rozwój AI przyspiesza migrację sektora bankowego do chmury

AI nie zawsze będzie niezbędne

– Obecnie znajdujemy się w pewnym punkcie zwrotnym, i nie chodzi tu wyłącznie o geopolitykę, ale również przejście do kolejnego etapu cyfrowej transformacji, wyznaczanego przez AI – podkreślił Łukasz Jęczmiński, Senior Solutions Manager Cloud & Data Center w NTT DATA.   

Rzecz w tym, że niekiedy nie trzeba sięgać po nowinki technologiczne, a dla osiągnięcia celu wystarczy „stary”, dobry machine learning.

Klient z sektora bankowego oczekuje od dostawcy technologii przede wszystkim automatyzacji przetwarzania danych celem ich zmonetyzowania – a do tego ML nadaje się świetnie.

Równie istotnym kierunkiem rozwoju software dla rynku finansowego są cyfrowi doradcy. 

– Każdy klient chce być dziś traktowany jak VIP, tymczasem żaden model biznesowy nie wytrzyma takiego w pełni zindywidualizowanego podejścia – zauważył przedstawiciel NTT DATA.

Jego zdaniem musimy się też liczyć z coraz większym znaczeniem mediów społecznościowych, z których już obecnie korzysta blisko 3 mld ludzi. Konsumenci mogą oczekiwać, iż część produktów finansowych będzie „zaszytych” w social mediach.

Realizacja wszystkich tych celów wymaga odpowiednich zasobów, nie tylko technologicznych, ale przede wszystkim ludzkich, tych zaś brakuje. Stąd zwrot początkowo w kierunku shadow IT, a w ostatnim czasie ku platformom niskokodowym i bezkodowym.

Jak ułatwić życie w rygorystycznym środowisku

Łukasz Jęczmiński zwrócił uwagę na trzy kluczowe czynniki determinujące sytuację obecnej bankowości. Pierwszy z nich to wojna o talenty, również w kontekście motywacji do działania osób kreatywnych, kolejne aspekty to dług technologiczny i otoczenie regulacyjne.

– Musimy budować nasze produkty i usługi, korzystać z technologii w taki sposób, żeby ułatwić sobie działanie w tak rygorystycznym środowisku – dodał przedstawiciel NTT DATA.

NTT DATA Finance Day 3.0: debata ekspertów

Dalszą część Finance Day 2024 wypełniły prezentacje dostawców rozwiązań IT, a okazją do wymiany doświadczeń między reprezentantami różnych środowisk była debata ekspercka.

Uczestniczyli w niej:

Katarzyna Tomczyk-Czykier, Dyrektor Pionu Innowacji i Cyfryzacji Bankowości Detalicznej, Tribe Owner w Credit Agricole Bank Polska;

Tomasz Kotecki, Managing Director, Strategy & Transformation w UNIQA Polska;

Paweł Moniewski, Senior Solution Architect w AWS;

Łukasz Jęczmiński, Senior Solutions Manager Cloud & Data Center w NTT DATA.

Szczegółową relację z dyskusji, w której dominował wątek wykorzystania AI, zaprezentujemy w lipcowym ’24 wydaniu „Miesięcznika Finansowego BANK”.

Źródło: BANK.pl