EFL zwiększył swoje udziały rynkowe w 2022 roku do 9,9 proc.
– Pandemia COVID-19, wypowiedzenie przez Rosję wojny Ukrainie, niespotykana od wielu lat dwucyfrowa inflacja czy wreszcie wysokie stopy procentowe. Te wydarzenia wpływają nie tylko na portfele Polaków, kondycję finansową polskich firm, ale również kształtują zachowania, wyrabiają nowe nawyki, skłaniają do zmian.
Realizując cyklicznie badanie satysfakcji klientów nie tylko mierzymy ich ogólny poziom zadowolenia i rekomendacji naszych usług. W ten sposób, dzięki różnorodności poruszanych tematów i propozycji zgłaszanych przez klientów, identyfikujemy także obszary wymagające zmian lub poprawy. Gdyż nigdy nie jest tak, że wszystko działa bez zarzutu.
Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że pomimo bardzo trudnych okoliczności, ponownie zdaliśmy ten egzamin celująco. Nasi klienci ocenili stopień zadowolenia ze współpracy z EFL w czasie pandemii na 8,9 pkt. (w skali od 0 do 10), a 95% deklaruje ponowny wybór EFL w przypadku wybierania firmy umożliwiającej finansowanie zakupu pojazdów lub sprzętów w przyszłości – powiedział Radosław Woźniak, prezes Zarządu EFL.
Czytaj także: Fitch Ratings potwierdza ocenę EFL na poziomie A
Więcej promotorów
EFL po raz kolejny zapytał klientów o ich doświadczenia ze współpracy i jak postrzegają firmę na tle konkurencji. Realizacja badania przypadła na trudny okres społeczno-polityczno-gospodarczy, kiedy zarówno Polacy, jak i firmy w Polsce mierzą się od wielu miesięcy z bardzo wysoką inflacją i stopami procentowymi, wzrostem cen energii oraz skutkami wojny w Ukrainie, co miało niebagatelny wpływ na ogólną ocenę firmy.
Badanie satysfakcji skupia się na słuchaniu głosu klientów i pozwala odpowiadać na ich oczekiwania.
Jednym z najważniejszych wskaźników uzyskiwanych w tym badaniu jest NPS (Net Promoter Score), przedstawiający skłonność klientów do rekomendowania. Wskaźnik ten informuje o emocjonalnym przywiązaniu klientów do marki oraz o ich lojalności. Wskaźnik NPS dla EFL wzrósł w 2022 roku do 64 punktów, z 59 w 2021 roku. Uzyskanie takiego wyniku było możliwe dzięki wzrostowi odsetka Promotorów, czyli klientów bardzo zadowolonych, nastawionych entuzjastycznie do współpracy z EFL i aktywnie rekomendujących markę.
Innymi ważnymi obszarami, które zostały poddane badaniu, były wyrażenie opinii na temat zadowolenia z marki i intencja ponownego wyboru. W przypadku pierwszego, tzw. CSI, spółka utrzymała stabilny wynik pomimo trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej (8,9 w 2022 roku w porównaniu do 8,8 w 2021 roku). Na powtórny wybór EFL w przypadku decyzji o finansowanie zakupu pojazdów lub sprzętów zdecydowałoby się aż 95% klientów spółki. Co więcej, 54% klientów EFL już poleciło usługi leasingodawcy swoim znajomym i przyjaciołom lub innym firmom.
Czytaj także: EFL: 250 mln zł kredytu od BGK na finansowanie MŚP
Większy udział w rynku
EFL jest jedną z największych firm leasingowych w Polsce. Siłę marki, obok wyników satysfakcji klientów, potwierdzają ubiegłoroczne wyniki sprzedaży. Leasingodawca w 2022 roku poradził sobie zdecydowanie lepiej niż cała branża.
Spółka leasingiem i pożyczką sfinansowała aktywa o łącznej wartości blisko 8,7 mld zł, co oznacza 7-proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. W tym samym czasie rynek odnotował 0,1 proc. wzrost rok do roku.
Dobre wyniki Grupy EFL mają swoje przełożenie na udziały rynkowe. Na koniec 2022 roku udziały rynkowe Grupy EFL wyniosły 9,9 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosiły 9,3 proc. W szczególności, spółka zwiększyła udziały w finansowaniu pojazdów ciężarowych (z 11,6 proc. do 12,7 proc.) oraz w finansowaniu maszyn (z 10,7 proc. do 11,4 proc.).
– Dbałość o jakość usług to jedno, a drugie to oferta, jakiej rzeczywiście potrzebują przedsiębiorcy. W ubiegłym roku, pomimo niecodziennej sytuacji gospodarczej, wprowadziliśmy wiele nowości, które spotkały się z zainteresowaniem klientów.
Po pierwsze, uruchomiliśmy finansowanie elektrycznych aut w ramach programu Mój Elektryk. Po drugie, przygotowaliśmy kilka ofert z naszymi dostawcami, na przykład w zakresie finansowania naczep czy ciężarówek. Rozwijaliśmy też finansowanie fabryczne, np. z Hondą. W tym roku kontynuujemy ofertową ofensywę, między innymi związaną z finansowaniem OZE – dodaje Radosław Woźniak.
***
O badaniu
Badanie zrealizowane na próbie N=1159 Klientów EFL oraz N=258 Klientów konkurencji, w okresie od 5 września do 14 listopada 2022 roku przez niezależną agencję badawczą IPSOS.