Do 2030 roku AI stanie się centralną technologią w motoryzacji
Zespół badawczy rzymskiego L’Osservatorio Auto e Mobilità przeanalizował techniczne, legislacyjne, ekonomiczne, społeczne i etyczne implikacje powszechnego wykorzystania systemów autonomicznej jazdy oraz innych zastosowań sztucznej inteligencji w samochodach.
Raport zapowiada nadejście nowej ery Inteligentnych Samochodów, których funkcjonowanie będzie zdefiniowane przez sztuczną inteligencję. Pojazdy tego typu są już w użyciu, ale według autorów Raportu ich udział w rynku wzrośnie z 3,4% w 2021 roku do 90% w 2030 roku. Będzie to prawdziwa rewolucja, która zasadniczo zmieni zarówno doświadczenie użytkowników, jak i modele biznesowe branży motoryzacyjnej.
Prezentacji raportu towarzyszyła debata, w której uczestniczył Paolo Moroni, dyrektor Toyota Motor Italia ds. marki Lexus oraz Technologii Informacyjnych i Transformacji Cyfrowej. Tematem dyskusji były możliwości oraz ryzyka związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w samochodach oraz w całej działalności sektora motoryzacyjnego.
Czytaj także: Samochody autonomiczne będą mogły się „nauczyć” polskich dróg
Prognozy wzrostu roli AI w motoryzacji
Według autorów raportu, sztuczna inteligencja staje się głównym źródłem inwestycji cyfrowych w przemyśle motoryzacyjnym. Szacuje się, że do 2030 roku osiągną one wartość ponad 70 miliardów dolarów.
Wartość generowana przez producentów samochodów dzięki AI ma wynieść ponad 200 miliardów dolarów do 2025 roku dla wszystkich segmentów łańcucha wartości.
Formy sztucznej inteligencji są już obecne w samochodach od dłuższego czasu: korzysta z niej 20-30% przemysłu motoryzacyjnego, a przewiduje się, że do 2030 roku będzie to 100%.
Dzięki nowej generacji pojazdów, AI stanie się źródłem 15-20% wartości generowanej przez branżę.
Czytaj także: Jak nauczyć AI w samochodach autonomicznych podejmowania decyzji moralnych?
Inteligentny Samochód
W oparciu o najbardziej renomowane naukowe definicje AI, badanie Obserwatorium definiuje Inteligentny Samochód jako pojazd zdolny do interakcji z użytkownikiem i otoczeniem, przetwarzania informacji, uczenia się i działania autonomicznie w sposób podobny do ludzkiego.
Jego możliwości będą się opierać na zaawansowanym oprogramowaniu i coraz mocniejszych jednostkach obliczeniowych, zarówno na pokładzie samochodu, jak i w chmurze. Systemy łączności w chmurze zwiększą nie tylko zdolność samochodów do podejmowania decyzji, ale także możliwości personalizacji auta zgodnie z potrzebami użytkownika.
Wzrośnie także rola pojazdu jako urządzenia zbierania danych, zdolnego do wzmacniania innych systemów sztucznej inteligencji.
Ta cecha stawia samochód w centralnym miejscu całej rewolucji AI. Według raportu, typowy Inteligentny Samochód będzie wyposażony w system drive-by-wire, rozpoznawanie twarzy pasażerów, funkcje aktywowane gestami i ruchami ciała, interaktywnego asystenta głosowego, biometryczną klimatyzację oraz zdolność interakcji z infrastrukturą drogową.