Banki spółdzielcze: W poszukiwaniu modelu biznesowego
Tegoroczne Forum Liderów Banków Spółdzielczych (FLBS) zdominowało poszukiwanie optymalnego modelu biznesowego dla banków spółdzielczych. Odpowiadającego na wyzwania nowych technologii wchodzących do bankowości i zmian w otoczeniu regulacyjnym. Jak dziś skutecznie, zachowując spółdzielczy rodowód, utrzymać dotychczasowych klientów i członków oraz zdobywać nowych?
Bohdan Szafrański
Bohdan Szafrański Absolwent SGGW w Warszawie, ukończył też studia podyplomowe z zakresu informatyki i telekomunikacji na Politechnice Warszawskiej. Zajmował się normalizacją z zakresu żywności, rolnictwa i leśnictwa w PKN. Od początku lat 90. pisze o nowych technologiach informatycznych, między innymi o tematyce związanej z informatyką, telekomunikacją i biznesem. Współpracował z takimi tytułami, jak: „Gazeta Wyborcza” (dodatek Biuro i Komputer), „PCkurier”, „Informatyka”, „Elektronika”, „Świat Telekomunikacji”, „Mobile Computing”, „businessman.pl”, „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych”. Od 2011 r. stały współpracownik „Miesięcznika Finansowego BANK”. Redagował i współredagował publikacje z Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej. |
Spotykamy się z opiniami o wyczerpywaniu się formuły bankowości spółdzielczej. Pytamy, jakie jest nasze miejsce na mapie instytucji finansowych w XXI w. Warto przypomnieć sobie, jak dobrze bankowość spółdzielcza radziła sobie z kryzysem po roku 2008. Banki spółdzielcze w Polsce nadal wiele łączy, ale też i dzieli. Nie chodzi tu tylko o sumę bilansową, ale i o obszar działania. Dlatego nie każdy pomysł i rozwiązanie sprawdzi się tak samo dobrze w dużym wielooddziałowym banku, jak i w małej jednostce obejmującej działaniem tylko kilka sąsiednich gmin. Postęp technologiczny pozwala dotrzeć z ofertą do każdego potencjalnego klienta banku. Wykorzystują to aktywnie banki komercyjne i inne instytucje finansowe. To nie tylko bezpośrednia konkurencja, ale też pośrednio źródło kształtowania oczekiwań klientów w stosunku do prezentowanej oferty. Jedna z sesji pierwszego dnia FLBS – „Model biznesowy w bankowości spółdzielczej” w całości dotyczyła tych zagadnień. Można powiedzieć, że był to jeden z ważniejszych tematów, do których często nawiązywano również w trakcie innych sesji i w nieformalnych rozmowach uczestników.
Lokaty i kredyty
Wstępem do sesji moderowanej przez Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP, było wystąpienie Rafała Bednarka wiceprezesa zarządu Biura Informacji Kredytowej (BIK). Jak wynika z informacji gromadzonych w bazach BIK, portfel kredytowy w całym sektorze bankowym zdominowany jest przez kredyty hipoteczne (blisko 75% ekspozycji kredytowej w zaangażowaniach detalicznych). Natomiast w bankowości spółdzielczej dominują kredyty konsumpcyjne. Prezes Bednarek zwrócił uwagę na niewielki udział produktów limitowych, czyli kart kredytowych i limitów na rachunkach ROR. Wydaje się, że tu może być przestrzeń do rozwoju sektora. Jakość kredytów jest bardzo dobra, utrzymuje się lub poprawia, a w bankach spółdzielczych jest dwukrotnie lepsza niż w komercyjnych. W całym sektorze bankowym sprzedaż w ujęciu ilościowym spada, a w bankach spółdzielczych dynamika tego spadku jest nawet większa. Dynamika sprzedaży pierwszego półrocza 2016 r. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego spadła o prawie 12%. Natomiast w ujęciu wartościowym cały sektor bankowy rośnie, co oznacza, że udziela się więcej kredytów na wyższe kwoty. Jednak w bankowości spółdzielczej tu również notuje się spadek. Klient lojalny to taki który ma relacje z jednym bankiem, a coraz mniej, jeśli z większą liczbą banków. Z danych BIK wynika, że tacy „mniej lojalni” klienci mają też większe problemy ze spłatą zobowiązań. W bankowości spółdzielczej poziom lojalności klientów jest większy niż w bankach komercyjnych, ale liczba takich klientów spadła o blisko 4% w pierwszym półroczu tego roku. Warto podkreślić, że w pierwszym półroczu klientom banków spółdzielczych udzielono nowych kredytów na kwotę 2,8 mld zł, z czego ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI