Jak przestępcy atakowali klientów banków w czasie pandemii?
Jak banki chroniły i nadal chronią swoich klientów przez cyberprzestępcami w czasie pandemii koronawirusa – był to jeden z tematów tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Banków.
Jak banki chroniły i nadal chronią swoich klientów przez cyberprzestępcami w czasie pandemii koronawirusa – był to jeden z tematów tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Banków.
Promowanie czystych źródeł energii i ograniczanie emisji szkodliwych gazów do atmosfery stanowić ma jeden z priorytetów Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Wiele globalnych i lokalnych instytucji finansowych przyznaje pierszeństwo zielonym inwestycjom, w tym działające w Polsce banki.
Nasze cyberbezpieczeństwo zaczyna się w domu – komputer, laptop, smartfon, router – każde z tych urządzeń wymaga odpowiedniego zabezpieczenia i świadomego użytkowania. Podobnie sprawy się mają w miejscu pracy.
Trudno skatalogować wszystkie działania cyberprzestępców, za pomocą których próbują dotrzeć do informacji, dokumentów, danych znajdujących się na komputerach czy smartfonach oraz do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych.
W dziedzinie technologii chmurowej, podobnie jak w obszarze cyberbezpieczeństwa, nie powinniśmy ze sobą konkurować. Chmura powoduje, że technologia staje się szeroko dostępnym dobrem, w oparciu o które możemy budować wartość biznesową zgodnie z naszymi pomysłami – te słowa Karola Mazurka, dyrektora zarządzającego w firmie Accenture, posłużyć mogą za najtrafniejsze podsumowanie inicjatywy Polish Cloud. Uruchomiony właśnie projekt Polish Cloud Academy ma kluczowe znacznie dla budowy kompetencji cyfrowych polskich bankowców.
Rozwijająca się technologia, programy służące do szybkiego i wygodnego komunikowania się ze światem, nowe narzędzia dedykowane płatnościom bezgotówkowym czy różnego rodzaju aplikacje i sklepy, w których można je pobrać – to przestrzenie, w których porusza się sprawnie coraz więcej użytkowników Internetu. Robią to także cyberprzestępcy.
Pobudzenie akcji kredytowej w dobie obecnego kryzysu może być dokonane poprzez zniesienie tzw. podatku bankowego. Taki postulat kilka dni temu wysunął prezes zarządu ING Banku Śląskiego, Brunon Bartkiewicz. Pozytywny wpływ odstąpienia od poboru podatku nałożonego na finansowanie sfery realnej w gospodarce potwierdzają również inni eksperci. Wysuwają oni jednak wątpliwości, czy w obecnej sytuacji rząd byłby skłonny do rezygnacji z tej części budżetowych przychodów.
Umiejętności finansowe polskich uczniów należą do jednych z najwyższych na świecie ‒ to wniosek z najnowszych badań przeprowadzonych przez OECD, według których wśród 20 ankietowanych krajów Polska ustępuje jedynie Kanadzie, Finlandii i Estonii.
Skuteczne wdrożenia rozwiązań w zakresie trwałego nośnika nie są jedynie domeną dużych banków komercyjnych. Także i lokalne instytucje finansowe przygotowały stosowne rozwiązania, pozwalające pogodzić elektronizację obiegu dokumentów, również tych kierowanych do konsumentów, z wymogami regulacyjnymi. Duża rolę w tworzeniu owych narzędzi odegrały obydwa zrzeszenia, o czym mogliśmy się dowiedzieć w kolejnych punktach webinarium, zorganizowanego w ramach Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.
Stosowanie trwałego nośnika w relacjach pomiędzy instytucjami finansowymi a ich klientami jest jednym z ważniejszych czynników, determinujących przebieg cyfrowej rewolucji we współczesnej gospodarce. Nieprzypadkowo też problematyka ta była tematem kolejnego, trzeciego już webinarium, zorganizowanego w ramach tegorocznego Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.
O tym jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wspiera polskich przedsiębiorców dotkniętych skutkami koronawirusa rozmawiamy z prezes PARP, Małgorzatą Oleszczuk.
Prawie milion wniosków o odroczenie spłaty kredytu napłynęło do polskich banków od osób fizycznych i przedsiębiorców. Za zdecydowaną większością wniosków stoją poważne problemy finansowe klientów banków, takie jak utrata pracy czy też zagrożenie niewypłacalnością firm.
Drugą część webinarium poświęconego perspektywom wdrażania rozwiązań chmurowych w bankowości lokalnej rozpoczęły prezentacje partnerów lokalnych instytucji finansowych z branży IT. W jaki sposób przeprowadzić proces cyfrowej transformacji, by nie przyniósł on negatywnych konsekwencji dla bezpieczeństwa instytucji finansowej oraz jej klientów? Kwestie tę omówili w swym wystąpieniu Wojciech Ciesielski, przedstawiciel firmy Fortinet oraz Adam Łobodziński, reprezentujący Betacom SA.
Polski sektor bankowy od wielu już lat skutecznie i szybko absorbuje najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, zarówno te służące bezpośredniej obsłudze klientów, jak i usprawnieniu procesów backoffice.
Dziś realizacja misji Banku Gospodarstwa Krajowego – wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego kraju – ma szczególne znaczenie, mówi Beata Daszyńska – Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego w wywiadzie udzielonym aleBank.pl.
Jesteśmy znakomicie umiejscowieni infrastrukturalnie i logistyczne, w samym centrum Europy – mówił Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego podczas pierwszej sesji tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, której przysłuchiwał się online Karol Mórawski.
O działalności Polskiej Akcji Humanitarnej w czasie pandemii COVID-19 z Anną Zubalą, specjalistką ds. współpracy z biznesem w PAH rozmawia Karol Mórawski.
W rekomendacjach Głównego Inspektora Sanitarnego wydanych na kolejny etap odmrażania gospodarki nie znalazły się sugestie, aby unikać płatności gotówkowych. W wytycznych pojawiają się natomiast ograniczenia dotyczące możliwości korzystania z telefonów komórkowych w czasie wizyty np. w salonie fryzjerskim. Co jest więc ważne podczas procesu dokonywania płatności – piszemy o tym omawiając wymianę argumentów pomiędzy Polską Organizacją Firm Obsługi Gotówki, a Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
O wykorzystaniu unijnych funduszy w czasie walki z pandemią z minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzatą Jarosińską-Jedynak rozmawiali Maciej Małek i Karol Jerzy Mórawski.
Przez ostatnie dekady polska bankowość stawiana była jako wzór innowacyjności. Ostatnio nietrudno spotkać opinie, jakoby rodzime instytucje finansowe utraciły tę przewagę na rzecz nowych liderów cyfryzacji. Również i konsumenci coraz częściej domagają się od banków więcej nowoczesności.