Autor: Związek Banków Polskich / ZBP

BANK 2016/12

Jaka edukacja ekonomiczna? Od Balcerowicza w podręczniku do Balcerowicza w „realu”

To był pierwszy rok przedmiotu „Młody przedsiębiorca”. Właściwie chyba nawet pilotaż, bo nie było jeszcze jasne, czy będzie on w ogóle realizowany. Traf chciał, że to akurat nasza klasa została do niego wybrana, co zresztą niektórym nie bardzo się spodobało, bo „po co zawracać sobie głowę jakimiś głupstwami”, gdy matura za pasem. Zajęcia okazały się jednak fajne. Może dzięki młodej i zapalonej nauczycielce. Może dzięki jej urokowi, który mógł mieć pewne przełożenie na aktywność połowy klasy…

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

Rośnie szacowana liczba połączeń z bankową infolinią alarmową 828 828 828

Jedna z dziesięciu zagubionych kart bankowych zostaje zastrzeżona poprzez numer alarmowy (+48) 828 828 828, uruchomiony w 2014 r. w ramach międzybankowego Systemu Zastrzegania Kart. Taki wniosek wynika z danych Związku Banków Polskich, prowadzącego społeczną kampanię informacyjną nt. funkcjonowania tej infolinii i zasad bezpiecznego korzystania z kart płatniczych i kredytowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2016/11

Rynek finansowy: Klient w cieniu regulacji

– Legislacja dotyka wszystkich; jest to funkcja czasów, w których żyjemy – stwierdził w wystąpieniu inaugurującym obrady VIII Kongresu Bancassurance wiceprezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, Andrzej Maciążek. To zwięzłe sformułowanie może posłużyć za najtrafniejsze podsumowanie nie tylko tegorocznej edycji wydarzenia, ale również tego wszystkiego, co od dwóch lat dzieje się na rynku bancassurance.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2016/11

Inwestycja w edukację, inwestycją w przyszłość i dobrobyt społeczeństw

Kraje rozwijające się i budujące własne kapitały ekonomiczne muszą zmierzyć się z jednym z kluczowych problemów społecznych, jakim jest kwestia oszczędzania, szczególnie długoterminowego. Dzieje się tak, bo z jednej strony gospodarka potrzebuje przyrostu oszczędności, gdyż to one są źródłem kapitału stymulującego jej wzrost, z drugiej zaś mieszkańcy tych państw chcą podnieść i utrzymać określony standard swojego życia.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2016/11

Strefa VIP: Otwieranie drzwi do kariery

– Musimy zawsze pamiętać o jednym: nie może być mowy o bylejakości, o wprowadzaniu klienta w błąd. Nie wolno nam tłumaczyć się brakiem czasu, jeżeli jest on potrzebny na wyjaśnienie klientom nowych rozwiązań – ten wymowny apel prezesa Związku Banków Polskich Krzysztofa Pietraszkiewicza, wygłoszony podczas 52. już uroczystości wręczenia certyfikatów Związku Banków Polskich w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych, miał znaczenie szczególne.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Mniej kredytów mieszkaniowych w III kwartale i stonowane prognozy

III kwartał 2016 roku upłynął pod znakiem znacznego spadku popytu na kredyty mieszkaniowe. To największy kwartalny spadek liczby nowo udzielonych kredytów od pięciu lat. Istotny wpływ na tę sytuację miała dotychczasowa dynamika Programu „Mieszkanie dla Młodych” i stosunkowo szybkie wyczerpanie środków przewidzianych na bieżący rok, które nastąpiło już w marcu. Wyniki po III kwartale, zarówno pod względem liczby, jak i wartości kredytów, utrzymują się jednak na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.

CZYTAJ WIĘCEJ
Powiedzieli

Cytat dnia 2016.11.29 – Krzysztof Pietraszkiewicz

Decyzje klientów odnośnie zaciągnięcia kredytu mieszkaniowego jeszcze w tym roku może stymulować perspektywa podniesienia progu wymaganego wkładu własnego do 20%, który zacznie obowiązywać od stycznia. Czynnik ten spowoduje umiarkowane lub znaczące osłabienie akcji kredytowej od nowego roku. Część kredytobiorców z pewnością czeka także na wznowienie przyjmowania wniosków na dopłaty z Programu „MdM” na 2017 r., co także nastąpi z początkiem stycznia i może być powodem wstrzymania decyzji o kredycie jeszcze w tym roku. Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich

CZYTAJ WIĘCEJ
NBS 2016/11

Prawo: Obowiązki banków i SKOK-ów w związku z rachunkami nieaktywnymi

Sektor bankowy poddawany jest ustawicznym modyfikacjom. Zmiany dotyczą nie tylko typowych dla gospodarki wolnorynkowej obszarów konkurencyjnych, takich jak: doskonalenie oferty produktowej i usługowej, wdrażanie nowych produktów bankowych zgodnych z oczekiwaniami rynku i potrzebami konsumentów. Nowelizacja przepisów z obszaru Prawa bankowego, która weszła w życie 1 lipca 2016 r. dotyczy prawno- organizacyjnego obszaru relacji: bank – posiadacz rachunku bankowego, bank – osoba (osoby) dysponująca tytułem prawnym do środków zgromadzonych na rachunku bankowym posiadacza (spadkobiercy).

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2016/10

Zagranica: Przegląd wydarzeń – październik 2016

Unijne zaskórniaki. Komisja Europejska, zgodnie z harmonogramem, przejrzała jeszcze raz „perspektywę finansową na lata 2014–2020”. I w tym wieloletnim budżecie „odnalazła” dodatkowe 6,3 mld euro. Szybko też ustaliła, na co pójdą wykryte zaskórniaki. 3,9 mld euro wesprze likwidację skutków kryzysu imigracyjnego. Z tego 2,5 mld trafi do funduszu tworzonej europejskiej straży granicznej i agencji rozpatrującej wnioski o azyl, zaś 1,4 mld ma być zainwestowane w krajach afrykańskich, z których pochodzi największa liczba imigrantów. Kolejna transza, 2,4 mld, przeznaczona zostanie na działania pobudzające wzrost gospodarczy. Chodzi o inwestycje strategiczne, program zatrudniania młodzieży, program wymiany studenckiej „Erasmus” oraz inwestycje w sieć transportową, energetyczną i telekomunikacyjną.

CZYTAJ WIĘCEJ
NBS 2016/10

Banki spółdzielcze: Spółdzielcy w nowej Radzie ZBP

16 września br. odbyło się inauguracyjne posiedzenie Rady ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców Związku Banków Polskich (MMŚP). Powołano ją na wniosek banków zainteresowanych rozwojem dostępu do finansowania dla mikro i małych firm, konstruktywnym dialogiem z tym środowiskiem oraz tworzeniem optymalnych warunków dla doskonalenia oferty finansowej. W składzie MMŚP znalazło się także kilkunastu prezesów banków spółdzielczych i obu banków zrzeszających, ponieważ tego typu klienci są ważnym i stale rosnącym segmentem portfela kredytowego.

CZYTAJ WIĘCEJ
Multimedia

Raport: „Portfel studenta”

1000 zł – to minimalny koszt utrzymania się studenta w Polsce, chociaż koszty te są znacznie większe, jeśli akademik zamienimy na kawalerkę, a uczelnię publiczną na prywatną. Jak utrzymują się studenci? W dużej mierze koszt utrzymania żaka spoczywa na rodzicach, jednak jak pokazują badania, zdecydowana większość studentów w Polsce podejmuje pracę lub płatne staże jeszcze w trakcie trwania studiów. Poza wsparciem rodziców i wynagrodzeniem studenci mogą liczyć także na stypendium naukowe lub socjalne. Z pomocą przychodzą również banki, które coraz częściej personalizują swoje produkty pod kątem rzeczywistych potrzeb studentów.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Raport ZBP: „Polska i Europa – wyzwania i zagrożenia”

6 września 2016 r. podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdrój Związek Banków Polskich opublikował trzecią edycję raportu „Polska i Europa – wyzwania i zagrożenia”. Raport odnosi się do najważniejszych wskaźników gospodarczych w ujęciu makroekonomicznych oraz przedstawia kondycję sektora finansowego w Polsce na tle Europy. Spadek rentowności banków, wzrost kosztów funkcjonowania systemu i perspektywa nadmiernej regulacji – to najważniejsze wnioski z treści opracowania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

Młodzi klienci banków bardziej lojalni i mniej wymagający

W ostatnim czasie banki zaczęły intensywną walkę o najmłodszych klientów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze światem finansów. Analiza wyników badania przeprowadzonego w ramach akcji Miliony Polaków organizowanej przez porównywarkę finansową Comperia.pl przy wsparciu Związku Banków Polskich oraz Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych pokazuje, że osoby do 24 roku życia korzystające już z usług bankowych są lojalnymi, a jednocześnie mało roszczeniowymi klientami. Nie łatwo przekonać ich do skorzystania z oferty banku, jednak kiedy już go wybiorą mogą pozostać z nim na długo.

CZYTAJ WIĘCEJ
Pieniądze na tle wykresów gospodarczych
Artykuły

Internauci są skłonni płacić za wymarzone konto bankowe

Do 5 złotych miesięcznie – to kwota, którą klienci są w stanie zapłacić za prowadzenie konta, które spełniałoby wszystkie ich oczekiwania i potrzeby. Dla blisko 90 proc. klientów kluczowe znaczenie dla oceny oferty banku ma gwarancja niezmienności opłat. Poza kwestią opłat najważniejszą cechą optymalnego konta jest dobra i bezpieczna bankowość internetowa – to główne wnioski z badania przeprowadzonego w ramach akcji Miliony Polaków, w którym udział wzięło ponad 22 tysiące osób. Akcja organizowana była przez porównywarkę finansową Comperia.pl przy wsparciu Związku Banków Polskich oraz Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 31 Z 31