IT@BANK: Bank czasu rzeczywistego
Zachowania klientów banków zmieniają się. Konsumenci oczekują, że wszystkie interakcje bankowe będą nie tylko proste i bezproblemowe, ale również natychmiastowe.
Zachowania klientów banków zmieniają się. Konsumenci oczekują, że wszystkie interakcje bankowe będą nie tylko proste i bezproblemowe, ale również natychmiastowe.
Katedra Finansów Wydziału Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie już po raz jedenasty zorganizowała Forum Finansowo-Bankowe, na którym spotykają się nie tylko przedstawiciele wydziałów ekonomicznych polskich uczelni. W ciągu dwóch dni odbyło się 11 sesji plenarnych i panelowych oraz jedna posterowa.
Sektor finansowy coraz bardziej wchodzi w otwartą bankowość. Dużym zainteresowaniem środowiska bankowego cieszą się rozwiązania wspierające funkcjonowanie instytucji finansowych w nowych warunkach. Odpowiedzią na te potrzeby było zorganizowanie przez KPMG, Związek Banków Polskich i PolishAPI pierwszej edycji konferencji Open Banking Day – czyli Dnia Otwartej Bankowości
Zalety ograniczenia wykorzystania gotówki w obrocie gospodarczym są oczywiste. Jak dla wielu innych, tak i dla podmiotów stojących za techniczną i organizacyjną stroną realizacji płatności bezgotówkowych ważna jest skala praktycznego wykorzystania służących temu technologii.
W powszechnej opinii typowe karty płatnicze w formie, w jakiej dziś z nich korzystamy to – w porównaniu z nowymi technologiami – anachronizm. Czy rzeczywiście?
Katedra Finansów Wydziału Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie już po raz jedenasty zorganizowała Międzynarodowe Forum Finansowo-Bankowe, na którym spotykają się nie tylko przedstawiciele wydziałów ekonomicznych polskich uczelni. Tytuł tegorocznej konferencji: Finanse – Biznes – Edukacja – Doświadczenia w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Rozwój usług pozabankowych i nowoczesnych platform do obsługi klientów, wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji w systemach bankowych – to główne tematy Asseco Banking Forum. Tegoroczna 4. edycja wydarzenia, odbyła się 10 października 2018 r. w Warszawie i zgromadziła 270 przedstawicieli sektora finansowego oraz branży IT.
Również w tym roku First Data Polska zaprosiła w listopadzie przedstawicieli banków na konferencję, w czasie której uczestnicy starali się przewidzieć kim będzie, i jak się będzie zachowywał w przyszłości klient banków.
Jak wiadomo, technologie budują przewagę konkurencyjną nie tylko w bankowości. Celem drugiej sesji IT@BANKU 2018 było poszukiwanie nowych inspiracji dla działań banków. Jej opiekunami byli Bartłomiej Nocoń, członek Rady Programowej oraz Piotr Puczyński, niezależny ekspert i sekretarz Rady Programowej IT@BANK.
W tej części, w panelu dyskusyjnym, rozmawiano o wpływie Brexitu na rynek finansowy, w tym na obowiązek rozliczania transakcji w instrumentach pochodnych OTC. Debatę moderował Sławomir Panasiuk, wiceprezes zarządu KDPW, a udział w panelu wzięli: Krzysztof Bednarek, zastępca dyrektora Departamentu Ekonomicznego UE w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Jacek Osiński, doradca w Departamencie Stabilności Finansowej w Narodowym Banku Polskim oraz Tomasz Szela, menedżer w Departamencie Produktów Skarbowych w PKO Banku Polskim.
Otwierając Kongres Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich zwrócił uwagę, że przed instytucjami finansowymi i klientami staną nowe wyzwania związane z Brexitem. Różne w zależności od tego jakie rozwiązania będą ostatecznie przyjęte w podpisanym porozumieniu. ZBP przygotowuje w związku z tym odpowiednie opracowanie dla banków. Przypomniał o kwestii systemu benchmarków na rynku naszym np. WIBOR i na rynku europejskim. Jego zdaniem potrzebna jest też budowa nowego systemu sprawozdawczości w Polsce. Martwi, że są zamykane kolejne platformy wymiany poglądów strony rządowej i przedstawicielstw przedsiębiorców. W naszym kraju nadal czekamy na uregulowania w zakresie bankowości hipotecznej i listów zastawnych. Czas by to zmienić.
Jak wynika z opublikowanego 13 listopada przez Asseco Poland raportu „Bankowość korporacyjna dziś i w przyszłości” dla firm korzystających z usług banków równie ważne są bezpieczeństwo i innowacyjność.
Na tegorocznym Forum IT@BANK nie może zabraknąć dyskusji związanych z firmami pozabankowymi oferującymi nowoczesne usługi związane z sektorem finansowym. Od kilku lat trwa dyskusja, jakie jest i jakie powinno być miejsce banków w otoczeniu takiej konkurencji.
Nowoczesny sektor finansowy jest podstawą funkcjonowania gospodarki i ważnym czynnikiem wspierającym jej rozwój. Dlatego jednym z tematów poruszanych na jednej z największych imprez w Polsce, Forum IT@BANK organizowanym co roku w połowie listopada, będzie wykorzystanie nowych technologii w sektorze i nieodłącznie związany z tym zapewnienie bezpieczeństwa.
Mija już jedenaście lat od opracowania przez Rzecznika Ubezpieczonych raportu „Podstawowe problemy bancassurance w Polsce”. W 2007 r. zwracano w nim uwagę, że interesy konsumentów korzystających z ochrony ubezpieczeniowej za pośrednictwem banku są narażone na wiele zagrożeń.
W trakcie wrześniowego Forum Liderów Banków Spółdzielczych wiele uwagi poświęcono m.in. wyzwaniom biznesowym, jakie na rynku usług finansowym stawia rosnąca konkurencja. Czy banki spółdzielcze potrafią działać razem? Jaka jest dziś ich sytuacja na rynku?
Podczas tegorocznego Forum Usług Płatniczych, które odbyło się 16 października w Warszawie, przedstawiono nowy logotyp systemu Qlips, ułatwiającego realizację płatności rachunków w bankowości internetowej i mobilnej banków
W najbliższych latach gotówka pod względem wartości będzie stanowić w naszym kraju ok. 30%, przewidywał w czasie Forum Usług Płatniczych prof. Michał Polasik z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Istnieje ryzyko utraty zaufania przez banki, zwracano uwagę w trakcie dyskusji dotyczącej wyzwań, jakie niesie za sobą wdrożenie dyrektywy PSD2, jaka miała miejsce w trakcie Forum Usług Płatniczych.
Obecnie średnio w Europie i w Polsce ponad połowa wszystkich transakcji płatniczych jest realizowanych z wykorzystaniem kart płatniczych. W Niemczech wskaźnik ten wynosi tylko 21%. Od 2012 roku rozwijają się płatności natychmiastowe. Warto też dyskutować o konkurencyjności naszych systemów płatności, podkreślano na tegorocznym Forum Usług Płatniczych.
O nowych modelach biznesowych banków rozmawiano podczas Asseco Banking Forum 2018, które odbyło się w Warszawie w środę, 10 października – relacja Bohdana Szafrańskiego.
W drugim dniu Forum Liderów Banków Spółdzielczych wiele uwagi poświęcono problematyce regulacji dotyczących bankowości spółdzielczej. Obecnie duże zainteresowanie środowiska budzą zmiany legislacyjne w zakresie restrukturyzacji gospodarstw rolnych i dochodzenia roszczeń przez banki.
18 września rozpoczęła się kolejna edycja Forum Liderów Banków Spółdzielczych. Konferencję otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. Przypomniał, że w tym roku jest to już 20. spotkanie liderów banków spółdzielczych. Zwrócił uwagę, że konieczne jest zmodyfikowanie obecnej polityki państwa w stosunku do całego sektora bankowego.
Przez wiele dziesięcioleci banki spółdzielcze wypracowały model biznesowy, który coraz mniej się sprawdza w otoczeniu niskich stóp procentowych i przy rosnących kosztach regulacyjnych. Rentowność sektora systematycznie się zmniejsza, a trzeba się zmierzyć z nowymi technologiami i konkurencją ze strony innych uczestników rynku finansowego.
Smartfon można wykorzystać do wielu aktywności, takich jak: korzystanie z komunikatorów, portali społecznościowych, rozrywki, ale też do wykonywania płatności. Co decyduje o tym, że wybieramy do tego celu konkretne technologie i aplikacje?
W trakcie trzeciej sesji pt. „Społeczna odpowiedzialność za obrót gotówkowy w Polsce” Kongresu Obsługi Gotówki 2018 dyskutowano o tym, jak przygotowanie gotówki może wpływać na koszt obrotu gotówkowego, jakość banknotów i koszty przeliczania. Rozmawiano o działaniach, jakie można podjąć w celu usprawnienia obsługi gotówki w handlu. Mówiono też o modelach obsługi gotówki w międzynarodowych sieciach handlowych.
Postęp technologii to dla instytucji bankowych nowe ekscytujące możliwości, ale i ździebko niepokoju. Coraz trudniej zapanować nad wszystkimi zmianami oraz przewidzieć i zaplanować rozwój. W opracowaniu krótko- i długoterminowych strategii mogą pomóc wyspecjalizowane firmy konsultingowe, dysponujące wiedzą, specjalistami z różnych dziedzin i doświadczeniem.
Wakacje to czas, w którym częściej się przemieszczamy, jesteśmy rozluźnieni, a więc i mniej czujni niż zazwyczaj. Dlatego w trakcie podróży, plażowania, relaksowania się czy korzystania z uroków życia, łatwo możemy zapomnieć o pilnowaniu dokumentów, smartfonów czy kart płatniczych. Tymczasem ich utrata to nie tylko kłopoty, ale i na ryzyko poniesienia strat finansowych. A kłopoty klientów to również kłopoty obsługujących ich banków.
Od 1 lipca 2018 r. obowiązuje split payment, czyli mechanizm tzw. podzielonej płatności. Część przedsiębiorców chcąc zaoszczędzić nie ma do tej pory konta firmowego, a tylko osobisty rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. Tymczasem zapłaty za faktury kierowane na ROR-y wracają do nadawcy, a przedsiębiorcy nie mogą doczekać się swoich należności. Okazuje się jednak, że szereg banków oferuje darmowe konta firmowe.
Ponieważ rosną obciążenia finansowe sektora bankowego, to należy się spodziewać wzrostu opłat za usługi bankowe – mówił podczas środowej konferencji prasowej Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.