Autor: Bohdan Szafrański

Katarzyna Matuszczyk – dyrektorka finansowa Grupy BLIK dołącza do zarządu Polskiego Standardu Płatności
Z rynku finansowego

Klienci BLIKA są bezpieczni, a system płatności BLIK szybko się rozwija

Do końca 3 kw. br. BLIK przeprocesował ponad 2,1 mld transakcji i jest to prawie tyle samo jak w całym 2024 r. Tylko w samym 3 kw. 2025 r. było to niespełna 744 mln transakcji i jest to wzrost o 19% w stosunku do 3 kw. 2024 r., poinformowała podczas konferencji prasowej Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.

Dell Technologies Forum 2025. Wojciech Janusz. Źródło: BANK.pl
Technologie i innowacje

Dell Technologies Forum 2025 o nowych trendach i stałym postępie w rozwoju AI

Podczas październikowego Dell Technologies Forum 2025 pokazano, że obecnie AI przeszło już drogę od eksperymentów do praktycznego wykorzystania w firmach i organizacjach. Udało się też połączyć w jednym środowisku: inteligentne komputery, infrastrukturę danych i rozwiązania chmurowe. Dell pokazał także swoje funkcjonalne, zintegrowane środowisko. Choć nadal czekamy na tzw. ogólną sztuczną inteligencję – AGI (Artificial General Intelligence), czyli zaawansowaną jej formę zdolną rozumieć, uczyć się i stosować zdobytą wiedzę, tak jak robią to ludzie, to od kilku lat wdraża się konkretne rozwiązania AI, które realnie zwiększają produktywność.

breloczek z modelem domu, klucze na tle banknotów
Nieruchomości

Niejednoznaczna sytuacja na mieszkaniowym rynku pierwotnym

W trzecim kwartale 2025 r. na sześciu największych rynkach mieszkaniowych w Polsce (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź), deweloperzy sprzedali łącznie ponad 10,8 tys. mieszkań, co daje kilkuprocentowy wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału. Analitycy z portalu RynekPierwotny.pl i z firmy doradczej JLL tłumaczą to malejącym oprocentowaniem kredytów hipotecznych przy utrzymującym się cały czas wzroście zarobków.

Fot. VectorCookies/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/10

Czy na wszelki wypadek powinno się mieć w domu zapas gotówki?

Uzależniliśmy się od technologii cyfrowych do tego stopnia, że incydenty w rodzaju blackoutu czy cyberataku wprowadzają duży chaos w codzienne życie. Możliwą skalę takich perturbacji pokazał kwietniowy blackout, który dotknął systemy energetyczne Hiszpanii i Portugalii. Nasuwa się pytanie o gotowość na takie zdarzenia służb publicznych, banków (w tym systemów płatności bezgotówkowych) oraz samego społeczeństwa.

Fot. 3asy60lf/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Raport specjalny | Obrót gotówkowy | Dostęp do gotówki nie tylko w cieniu blackoutu

Choć przyzwyczailiśmy się do korzystania z płatności bezgotówkowych, to są sytuacje, w których gotówka pokazuje swoją przydatność. Takim głośnym zdarzeniem była jedna z największych awarii energetycznych w historii Europy. 28 kwietnia br. blackout objął prawie cały Półwysep Iberyjski, znaczną część południowej Francji oraz Andorę. Przez wiele godzin uniemożliwiło to korzystanie z płatności elektronicznych.

BankTech 2025. Debata. Fot. M.Wagner
Technologie i innowacje

Nadchodzi era komunikacji AI-AI: wyzwania dla banków, klientów i procedur tożsamości

Podczas trzeciej sesji BankTech 2025 uczestnicy wystąpień i panelu dyskusyjnego mówili o scenariuszach przyszłości: AI banku kontra AI klienta oraz skutecznej identyfikacji tożsamości. Poruszono też zagadnienia związane z procedurami bezpieczeństwa i koniecznymi tu zmianami regulacyjnymi. Rozmawiano o wyzwaniach związanych z komunikacją AI-AI, w tym nie tylko między zaawansowanymi AI banków.

BankTech 2025. Sesja II. Debata. Fot. M.Wagner
Technologie i innowacje

BankTech 2025 o cyberbezpieczeństwie danych i monetyzacji AI w sektorze finansowym

Tematyka II. Sesji części tegorocznej Konferencji BankTech dotyczyła m.in. budowania dojrzałości organizacji do gotowości i monetyzacji AI – a także związanych z tym ważnych kompetencji technicznych i organizacyjnych. Zastanawiano się również nad integracją AI w kulturze organizacji i zmianą mindsetu oraz pokazano udane wdrożenia i omówiono czynniki, które zadecydowały o ich sukcesie.

STRONA 1 Z 31