Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
92dni
23godzin
43minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Alior Bank z wyższym zyskiem i wyższymi przychodami w I kwartale 2024 r.

25.04.2024 09:47 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Alior Bank z wyższym zyskiem i wyższymi przychodami w I kwartale 2024 r.
Źródło: Alior Bank
Alior Bank po raz kolejny zaprezentował bardzo dobre wyniki finansowe. W pierwszym kwartale 2024 roku przychody wyniosły prawie 1,5 mld zł, co stanowi wzrost o 13 proc. w ujęciu rocznym. Zysk netto wyniósł 578 mln zł i był o 212 mln zł wyższy niż w I kwartale 2023 roku. Aktywa Banku wzrosły o 8 proc. rok do roku, osiągając 91,4 mld zł. Bank odnotował bardzo dobrą sprzedaż i dynamiczny wzrost w obszarze kredytów hipotecznych, z wolumenem sprzedaży na poziomie 1,6 mld zł, co w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku stanowi wzrost o 323 proc., poinformował Bank.

Zysk netto Alior Banku w I kwartale 2024 r. wyniósł 578 mln złotych i wzrósł o 212 mln zł, czyli 58 proc. rok do roku. Przychody ogółem wyniosły 1 498 mln zł, co oznacza wzrost o 13 proc. (o 170 mln zł) w porównaniu z I kw. poprzedniego roku.

Wynik odsetkowy w pierwszym kwartale zwiększył się o 15 proc. rok do roku i wyniósł 1 269 mln zł, natomiast wynik prowizyjny wzrósł o 1 proc. rok do roku, do 211 mln złotych.

Na wynik banku istotny wpływ miała rezerwa w wysokości 40,6 mln zł z tytułu składki na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

– W pierwszym kwartale 2024 r. osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe i wypracowaliśmy zysk netto wynoszący ponad 0,5 mld zł. Aktywa Alior Banku wzrosły aż o 8 proc. w ujęciu rocznym, przekraczając 91 mld zł.

W obszarze klienta indywidualnego m.in. rozwijaliśmy ofertę, ulepszaliśmy aplikację mobilną oraz kontynuowaliśmy sprzedaż kluczowych produktów. Na koniec I kwartału liczba klientów indywidualnych wzrosła do ponad 4,4 mln, czyli o 8 proc. względem tego samego okresu rok wcześniej. O 20 proc. w stosunku rok do roku wzrosła liczbarachunków naszego flagowego „Konta Jakże Osobistego”, których obecnie jest już 803 tys.

Rekordowa jest również sprzedaż kredytów hipotecznych. W omawianym kwartale wyniosła 1,6 mld zł, co stanowi wzrost aż o 323 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku.

To już kolejne kwartalne wyniki, które potwierdzają bardzo dobrą kondycję Alior Banku – mówi Grzegorz Olszewski, prezes zarządu Alior Banku.

Alior Bank uzyskał 7% wzrost depozytów r/r

Rentowność kapitału własnego (ROE) w ostatnim kwartale wyniosła 24,4 proc., czyli o 1,7 pp. więcej rok do roku. Marża odsetkowa (NIM) w I kwartale była na poziomie 5,96 proc., wzrastając o 0,15 pp. rok do roku. W pierwszym kwartale 2024 roku wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 36,4 proc.

–  Zanotowaliśmy kolejny przyrost bazy depozytowej, co umożliwia dalszy rozwój portfela kredytowego (7 proc. rok do roku), optymalizację kosztów finansowania (CoF 2,15 proc. po I kw. 2024) i utrzymywanie relatywnie wysokiego – na tle sektora – wskaźnika kredytów do depozytów (wskaźnik L/D wynosi ponad 80 proc.).

Takie podejście, w połączeniu z silną bazą kapitałową, pozwala na skalowanie rentownego i efektywnego modelu biznesowego – podkreśla Radomir Gibała, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar finansów.

Strategia zarządzania ryzykiem kredytowym sprawdziła się

Alior Bank konsekwentnie poprawia także jakość portfela. Dzięki temu wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) spadł do 7,65 proc., czyli o ponad 2 pp. w ujęciu rocznym.

Wskaźnik CoR, czyli koszty ryzyka w I kwartale 2024 r. wyniósł 0,68 proc. Wskaźnik kapitałowy TCR wyniósł 17,46 proc.

– Bank systematycznie przekształca strategię zarządzania ryzykiem kredytowym, zwiększając odporność portfela na trudne warunki makroekonomiczne. Dzięki temu koszty ryzyka w pierwszym kwartale 2024 r. znacznie spadły w ujęciu rocznym – prawie o 1 pp.

Obecnie nie identyfikujemy ryzyk, które miałyby istotnie negatywnie wpłynąć na poziom CoR. Spodziewamy się, że koszty ryzyka Grupy Alior Banku w 2024 będą się kształtowały poniżej 1 proc. – uważa Tomasz Miklas, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za ryzyko.

Czytaj także: Zarząd Alior Banku z prezesem Grzegorzem Olszewskim powołany na kolejną kadencję

Klienci indywidualni

Bank osiągnął bardzo dobre poziomy wolumenu kredytów hipotecznych, notując dynamiczny wzrost w tym segmencie. Sprzedaż tych kredytów w I kwartale wyniosła 1,6 mld zł, co stanowi wzrost aż o 323 proc. rok do roku.

Liczba klientów z kredytem hipotecznym wzrosła o 11 proc. rok do roku. Wartość portfela brutto w tym zakresie wyniosła 19,5 mld zł, czyli o 21 proc. więcej w ujęciu rocznym, zapewniając Bankowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc.

Alior Bank jako jeden z pierwszych banków w Polsce przystąpił do programu Bezpieczny Kredyt 2%. W ostatnim kwartale uruchomił kredyty o wartości 1,2 mld zł, a łączny wolumen kredytów Bezpieczny Kredyt 2% udzielonych w ramach programu Pierwsze mieszkanie osiągnął poziom ponad 3,6 mld zł.

Sprzedaż pożyczek gotówkowych w pierwszym kwartale bieżącego roku osiągnęła wartość 1,6 mld zł, czyli o 14 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2023 roku.

Bank kontynuuje strategię rozwoju i zwiększania udziału sprzedaży w kanałach zdalnych, która w omawianym okresie wyniosła 52 proc. Udział rynkowej nowej sprzedaży pożyczek gotówkowych osiągnął poziom 7,9 proc. Alior Bank jest jednym z liderów w tym sektorze a jego udział w rynku wynosi obecnie 10,4 proc.

W segmencie consumer finance (CF) Alior Bank zanotował wzrost sprzedaży kredytów o 85 proc. rok do roku. Liczba klientów w tym obszarze wzrosła do 1 569 tys., czyli o 22 proc. w ujęciu rocznym.

Dodatkowo, w procesie kredytowania online pojawiła się możliwość weryfikacji tożsamości poprzez konto bankowe. Portfel kredytów CF brutto wyniósł 5,1 mld zł, zapewniając bankowi 19,3 proc. udziału w rynku.

W omawianym okresie znacznie zwiększyła się także liczba rachunków „Konto Jakże Osobiste”, których obecnie jest już 803 tys. To o 20 proc. więcej niż w I kw. 2023 roku.

„Bank na co dzień, Bank na przyszłość” – cyfrowa relacja z klientem

Jednym z najważniejszych celów Alior Banku, realizowanych w ramach strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, jest budowanie cyfrowej głównej relacji z klientem.

Zgodnie z tym kierunkiem, systematycznie ulepszana jest aplikacja Alior Mobile, w której pojawiły się nowe funkcje i wciąż rozwijane są usługi pozabankowe. Liczba opłat dokonanych w aplikacji za przejazdy autostradą i bilety komunikacji zbiorowej, wzrosła o 22 proc. rok do roku i wynosi już 630 tys.

Przybywa także samych użytkowników Alior Mobile. W pierwszym kwartale 2024 r. było ich 1 146 tys., czyli o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększa się także ich transakcyjność. W ostatnim kwartale za pośrednictwem aplikacji klienci indywidualni zlecili prawie 18 mln przelewów. Liczba transakcji BLIK wzrosła o 36 proc. w ujęciu rocznym i sięga już ponad 19 mln.

Bank systematycznie rozwija autorskie rozwiązanie Alior Pay, które pozwala w łatwy sposób odraczać transakcje wykonane na rachunku w Alior Banku. W pierwszym kwartale 2024 r. zostało ono ulepszone o dodatkową funkcję „Doładuj Konto”. Nowym klientom usługa umożliwia zasilenie konta od 500 zł do wysokości limitu przez 30 dni za darmo, a po tym okresie istnieje możliwość rozłożenia zobowiązania na 11 rat.

Czytaj także: Alior Pay umożliwia przelanie na ROR pieniędzy z limitu kredytowego klienta za darmo na 30 dni

Klienci biznesowi w Alior Banku

Zgodnie z założeniami strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, Alior Bank konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję w segmencie klienta biznesowego. Realizacja planów strategicznych przynosi efekty w postaci udziału rynkowego w sprzedaży na poziomie ponad 5 proc.

Znaczący wzrost odnotowano we wszystkich warstwach zaangażowania – powyżej 7 proc. do 5 mln zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz ponad 10 proc. udziału rynkowego w warstwie zaangażowania od 20 do 60 mln zł.

Systematycznie poprawia się również jakość portfela kredytowego. Saldo aktywów w procesie windykacji spadło do 2,9 mld zł, czyli o 18 proc. rok do roku. Jednocześnie o ponad 3 pp. spadł wskaźnik kredytów zagrożonych (NPL).

W pierwszym kwartale 2024 roku Alior Bank wdrożył nowe, cyfrowe usprawnienia dla przedsiębiorców. Jednym z kluczowych było umożliwienie jednoczesnego zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej w CEIDG oraz uruchomienia rachunku firmowego za pośrednictwem bankowości internetowej.

Kontynuacja rozwoju procesów zdalnych w istotny sposób przekłada się na wzrost efektywności działania. W omawianym okresie liczba klientów z BankConnect wzrosła o 63 proc. w ujęciu rocznym.

Na znaczeniu zyskały procesy automatyczne. Ich udział w nowej sprzedaży, w segmencie małych firm, wzrósł o 11 pp. rok do roku. Prawie 80 proc. dyspozycji w ostatnim kwartale było realizowanych zdalnie, a sprzedaż rachunków online wzrosła ponad dwukrotnie rok do roku.

Ład korporacyjny i odpowiedzialność społeczna

Zgodnie z założeniami strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, Alior Bank wspiera działania z segmentu ESG. Jego znakiem rozpoznawczym w obszarze ESG jest „S”, czyli odpowiedzialność społeczna, nakierowana na klientów oraz pracowników.

W minionym kwartale Bank przystąpił do ratingu ESG Sustainalytics, osiągając ocenę na poziomie 24,3.

Co więcej, w analizowanym okresie aż pięć inicjatyw Alior Banku zostało wyróżnionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Wśród nich znalazły się takie projekty jak: Tydzień ESG, Alior Uniwersytet, inicjatywa ONA, Olimpiada Alior Banku oraz ogół działań charytatywnych, które odzwierciedlają zaangażowanie banku w budowanie lepszej przyszłości dla społeczeństwa.

Czytaj także: Alior Bank zmienia godziny pracy oddziałów w czwartki w związku ze szkoleniami pracowników

***

Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w I kwartale 2024 roku:

  • Przychody: 1 498 mln zł
  • Zysk netto: 578 mln zł
  • Bezpieczna pozycja kapitałowa: współczynnik TIER 1 na poziomie 16,97 proc., TCR: 17,46 proc., nadwyżki ponad minima regulacyjne wynoszą odpowiednio: 832 pb. oraz 681 pb.
  • CoR (koszty ryzyka): 0,68 proc.
  • NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 7,65 proc.
  • NIM (marża odsetkowa netto): 5,96 proc.
  • ROE (rentowność kapitału własnego): 24,4 proc.
  • C/I (koszty do dochodów): 36,4 proc.
Źródło: Alior Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
AktywaAlior Bankbank i klientBankiBezpieczny Kredyt 2%Cyfryzacja / DigitalizacjaDepozytyESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGrzegorz Olszewskiklient detalicznyKredytyPrzedsiębiorcyRadomir GibałaTomasz MiklasWskaźnik ROEZysk netto
Autor mb
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Donald Tusk, premier RP
Gospodarka
Zamiast CPK – Port Polska, start budowy w ciągu kilku miesięcy
KNF
Z rynku finansowego
UKNF przedstawił swoje priorytety nadzorcze na 2026 rok
Bank
Z rynku finansowego
Wyższy CIT obniży o 1/3 zyski banków przyszłym roku

Zobacz także

kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}