Alior Bank z wyższym zyskiem i wyższymi przychodami w I kwartale 2024 r.
Zysk netto Alior Banku w I kwartale 2024 r. wyniósł 578 mln złotych i wzrósł o 212 mln zł, czyli 58 proc. rok do roku. Przychody ogółem wyniosły 1 498 mln zł, co oznacza wzrost o 13 proc. (o 170 mln zł) w porównaniu z I kw. poprzedniego roku.
Wynik odsetkowy w pierwszym kwartale zwiększył się o 15 proc. rok do roku i wyniósł 1 269 mln zł, natomiast wynik prowizyjny wzrósł o 1 proc. rok do roku, do 211 mln złotych.
Na wynik banku istotny wpływ miała rezerwa w wysokości 40,6 mln zł z tytułu składki na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
– W pierwszym kwartale 2024 r. osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe i wypracowaliśmy zysk netto wynoszący ponad 0,5 mld zł. Aktywa Alior Banku wzrosły aż o 8 proc. w ujęciu rocznym, przekraczając 91 mld zł.
W obszarze klienta indywidualnego m.in. rozwijaliśmy ofertę, ulepszaliśmy aplikację mobilną oraz kontynuowaliśmy sprzedaż kluczowych produktów. Na koniec I kwartału liczba klientów indywidualnych wzrosła do ponad 4,4 mln, czyli o 8 proc. względem tego samego okresu rok wcześniej. O 20 proc. w stosunku rok do roku wzrosła liczbarachunków naszego flagowego „Konta Jakże Osobistego”, których obecnie jest już 803 tys.
Rekordowa jest również sprzedaż kredytów hipotecznych. W omawianym kwartale wyniosła 1,6 mld zł, co stanowi wzrost aż o 323 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku.
To już kolejne kwartalne wyniki, które potwierdzają bardzo dobrą kondycję Alior Banku – mówi Grzegorz Olszewski, prezes zarządu Alior Banku.
Alior Bank uzyskał 7% wzrost depozytów r/r
Rentowność kapitału własnego (ROE) w ostatnim kwartale wyniosła 24,4 proc., czyli o 1,7 pp. więcej rok do roku. Marża odsetkowa (NIM) w I kwartale była na poziomie 5,96 proc., wzrastając o 0,15 pp. rok do roku. W pierwszym kwartale 2024 roku wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 36,4 proc.
– Zanotowaliśmy kolejny przyrost bazy depozytowej, co umożliwia dalszy rozwój portfela kredytowego (7 proc. rok do roku), optymalizację kosztów finansowania (CoF 2,15 proc. po I kw. 2024) i utrzymywanie relatywnie wysokiego – na tle sektora – wskaźnika kredytów do depozytów (wskaźnik L/D wynosi ponad 80 proc.).
Takie podejście, w połączeniu z silną bazą kapitałową, pozwala na skalowanie rentownego i efektywnego modelu biznesowego – podkreśla Radomir Gibała, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar finansów.
Strategia zarządzania ryzykiem kredytowym sprawdziła się
Alior Bank konsekwentnie poprawia także jakość portfela. Dzięki temu wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) spadł do 7,65 proc., czyli o ponad 2 pp. w ujęciu rocznym.
Wskaźnik CoR, czyli koszty ryzyka w I kwartale 2024 r. wyniósł 0,68 proc. Wskaźnik kapitałowy TCR wyniósł 17,46 proc.
– Bank systematycznie przekształca strategię zarządzania ryzykiem kredytowym, zwiększając odporność portfela na trudne warunki makroekonomiczne. Dzięki temu koszty ryzyka w pierwszym kwartale 2024 r. znacznie spadły w ujęciu rocznym – prawie o 1 pp.
Obecnie nie identyfikujemy ryzyk, które miałyby istotnie negatywnie wpłynąć na poziom CoR. Spodziewamy się, że koszty ryzyka Grupy Alior Banku w 2024 będą się kształtowały poniżej 1 proc. – uważa Tomasz Miklas, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za ryzyko.
Czytaj także: Zarząd Alior Banku z prezesem Grzegorzem Olszewskim powołany na kolejną kadencję
Klienci indywidualni
Bank osiągnął bardzo dobre poziomy wolumenu kredytów hipotecznych, notując dynamiczny wzrost w tym segmencie. Sprzedaż tych kredytów w I kwartale wyniosła 1,6 mld zł, co stanowi wzrost aż o 323 proc. rok do roku.
Liczba klientów z kredytem hipotecznym wzrosła o 11 proc. rok do roku. Wartość portfela brutto w tym zakresie wyniosła 19,5 mld zł, czyli o 21 proc. więcej w ujęciu rocznym, zapewniając Bankowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc.
Alior Bank jako jeden z pierwszych banków w Polsce przystąpił do programu Bezpieczny Kredyt 2%. W ostatnim kwartale uruchomił kredyty o wartości 1,2 mld zł, a łączny wolumen kredytów Bezpieczny Kredyt 2% udzielonych w ramach programu Pierwsze mieszkanie osiągnął poziom ponad 3,6 mld zł.
Sprzedaż pożyczek gotówkowych w pierwszym kwartale bieżącego roku osiągnęła wartość 1,6 mld zł, czyli o 14 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2023 roku.
Bank kontynuuje strategię rozwoju i zwiększania udziału sprzedaży w kanałach zdalnych, która w omawianym okresie wyniosła 52 proc. Udział rynkowej nowej sprzedaży pożyczek gotówkowych osiągnął poziom 7,9 proc. Alior Bank jest jednym z liderów w tym sektorze a jego udział w rynku wynosi obecnie 10,4 proc.
W segmencie consumer finance (CF) Alior Bank zanotował wzrost sprzedaży kredytów o 85 proc. rok do roku. Liczba klientów w tym obszarze wzrosła do 1 569 tys., czyli o 22 proc. w ujęciu rocznym.
Dodatkowo, w procesie kredytowania online pojawiła się możliwość weryfikacji tożsamości poprzez konto bankowe. Portfel kredytów CF brutto wyniósł 5,1 mld zł, zapewniając bankowi 19,3 proc. udziału w rynku.
W omawianym okresie znacznie zwiększyła się także liczba rachunków „Konto Jakże Osobiste”, których obecnie jest już 803 tys. To o 20 proc. więcej niż w I kw. 2023 roku.
„Bank na co dzień, Bank na przyszłość” – cyfrowa relacja z klientem
Jednym z najważniejszych celów Alior Banku, realizowanych w ramach strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, jest budowanie cyfrowej głównej relacji z klientem.
Zgodnie z tym kierunkiem, systematycznie ulepszana jest aplikacja Alior Mobile, w której pojawiły się nowe funkcje i wciąż rozwijane są usługi pozabankowe. Liczba opłat dokonanych w aplikacji za przejazdy autostradą i bilety komunikacji zbiorowej, wzrosła o 22 proc. rok do roku i wynosi już 630 tys.
Przybywa także samych użytkowników Alior Mobile. W pierwszym kwartale 2024 r. było ich 1 146 tys., czyli o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększa się także ich transakcyjność. W ostatnim kwartale za pośrednictwem aplikacji klienci indywidualni zlecili prawie 18 mln przelewów. Liczba transakcji BLIK wzrosła o 36 proc. w ujęciu rocznym i sięga już ponad 19 mln.
Bank systematycznie rozwija autorskie rozwiązanie Alior Pay, które pozwala w łatwy sposób odraczać transakcje wykonane na rachunku w Alior Banku. W pierwszym kwartale 2024 r. zostało ono ulepszone o dodatkową funkcję „Doładuj Konto”. Nowym klientom usługa umożliwia zasilenie konta od 500 zł do wysokości limitu przez 30 dni za darmo, a po tym okresie istnieje możliwość rozłożenia zobowiązania na 11 rat.
Czytaj także: Alior Pay umożliwia przelanie na ROR pieniędzy z limitu kredytowego klienta za darmo na 30 dni
Klienci biznesowi w Alior Banku
Zgodnie z założeniami strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, Alior Bank konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję w segmencie klienta biznesowego. Realizacja planów strategicznych przynosi efekty w postaci udziału rynkowego w sprzedaży na poziomie ponad 5 proc.
Znaczący wzrost odnotowano we wszystkich warstwach zaangażowania – powyżej 7 proc. do 5 mln zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz ponad 10 proc. udziału rynkowego w warstwie zaangażowania od 20 do 60 mln zł.
Systematycznie poprawia się również jakość portfela kredytowego. Saldo aktywów w procesie windykacji spadło do 2,9 mld zł, czyli o 18 proc. rok do roku. Jednocześnie o ponad 3 pp. spadł wskaźnik kredytów zagrożonych (NPL).
W pierwszym kwartale 2024 roku Alior Bank wdrożył nowe, cyfrowe usprawnienia dla przedsiębiorców. Jednym z kluczowych było umożliwienie jednoczesnego zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej w CEIDG oraz uruchomienia rachunku firmowego za pośrednictwem bankowości internetowej.
Kontynuacja rozwoju procesów zdalnych w istotny sposób przekłada się na wzrost efektywności działania. W omawianym okresie liczba klientów z BankConnect wzrosła o 63 proc. w ujęciu rocznym.
Na znaczeniu zyskały procesy automatyczne. Ich udział w nowej sprzedaży, w segmencie małych firm, wzrósł o 11 pp. rok do roku. Prawie 80 proc. dyspozycji w ostatnim kwartale było realizowanych zdalnie, a sprzedaż rachunków online wzrosła ponad dwukrotnie rok do roku.
Ład korporacyjny i odpowiedzialność społeczna
Zgodnie z założeniami strategii „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”, Alior Bank wspiera działania z segmentu ESG. Jego znakiem rozpoznawczym w obszarze ESG jest „S”, czyli odpowiedzialność społeczna, nakierowana na klientów oraz pracowników.
W minionym kwartale Bank przystąpił do ratingu ESG Sustainalytics, osiągając ocenę na poziomie 24,3.
Co więcej, w analizowanym okresie aż pięć inicjatyw Alior Banku zostało wyróżnionych w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Wśród nich znalazły się takie projekty jak: Tydzień ESG, Alior Uniwersytet, inicjatywa ONA, Olimpiada Alior Banku oraz ogół działań charytatywnych, które odzwierciedlają zaangażowanie banku w budowanie lepszej przyszłości dla społeczeństwa.
Czytaj także: Alior Bank zmienia godziny pracy oddziałów w czwartki w związku ze szkoleniami pracowników
***
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w I kwartale 2024 roku:
- Przychody: 1 498 mln zł
- Zysk netto: 578 mln zł
- Bezpieczna pozycja kapitałowa: współczynnik TIER 1 na poziomie 16,97 proc., TCR: 17,46 proc., nadwyżki ponad minima regulacyjne wynoszą odpowiednio: 832 pb. oraz 681 pb.
- CoR (koszty ryzyka): 0,68 proc.
- NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 7,65 proc.
- NIM (marża odsetkowa netto): 5,96 proc.
- ROE (rentowność kapitału własnego): 24,4 proc.
- C/I (koszty do dochodów): 36,4 proc.