AI przynosi firmom największe korzyści w obszarze cyberbezpieczeństwa

AI przynosi firmom największe korzyści w obszarze cyberbezpieczeństwa
Fot. stock.adobe.com / Purichaya
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wynika z raportu Deloitte „State of Generative AI in the Enterprise”, 70 proc. ankietowanych menadżerów spodziewa się uzyskania zwrotu z inwestycji w generatywną AI w perspektywie 12 miesięcy. Jednocześnie trzech na czterech badanych zamierza odczekać minimum rok przed podjęciem decyzji o rezygnacji z projektu, który nie spełni ich oczekiwań.

Opracowany przez Deloitte raport pokazuje stan wdrożenia generatywnej AI w przedsiębiorstwach z całego świata. Jak zauważają autorzy publikacji, wśród liderów biznesowych obserwowane jest pozytywne, choć coraz bardziej pragmatyczne podejście do procesu wdrażania tej technologii.

Zdecydowana większość firm globalnych zamierza koncentrować się na 20 proc. z prowadzonych obecnie eksperymentów, z których na pełną skalę planują wdrożyć maksymalnie co trzeci. Ta strategia ma umożliwić ocenę, w których obszarach funkcjonowania firmy sztuczna inteligencja może przynieść największą wartość. Jednocześnie 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich organizacje planują wzrost nakładów na sztuczną inteligencję w trakcie najbliższego roku fiskalnego.

Najbardziej zaawansowane pod względem wykorzystania sztucznej inteligencji są działy IT (28 proc. wskazań), operacyjne (11 proc.) marketingu (10 proc.) oraz obsługa klienta (8 proc.).

Poza funkcją IT organizacje zwykle koncentrują wdrożenia GenAI w tych obszarach biznesu, które mają krytyczne znaczenie w ich branżach jak np. dział marketingu w handlu, działy operacyjne w energetyce czy cyberbezpieczeństwo w branży finansowej.

Najwięcej projektów AI prowadzą podmioty z branży technologii, mediów i telekomunikacji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz usług finansowych. 

Czytaj także: AI w dołku rozczarowań>>>

Agenci AI

Niemal wszystkie badane organizacje, które miały na swoim koncie wdrożenie, odnotowały mierzalny zwrot w inwestycji, a dla jednej piątej przekroczył on poziom 30 proc. W przypadku trzech czwartych firm korzyści z najbardziej zaawansowanych projektów gen AI spełniły, a nawet przewyższyły oczekiwania.

Najlepsze rezultaty odnotowano w obszarze cyberbezpieczeństwa – w przypadku 44 proc. wdrożeń były one znacząco wyższe od założeń.

Zachowanie zgodności z regulacjami i zarządzanie ryzykiem są postrzegane jako dwa główne wyzwania (wskazywane odpowiednio przez 38 proc. i 32 proc. respondentów), które powstrzymują organizacje w implementacji GenAI.

Co więcej, według blisko 70 proc. ankietowanych wdrożenie odpowiedniego modelu AI governance w firmie może zająć minimum rok. Pokazuje to konieczność strategicznego podejścia do budowania odpowiednich fundamentów od samego początku pracy z AI.

Koncepcją, która w ostatnim czasie wzbudza zainteresowanie firm jest możliwość stosowania sztucznej inteligencji w postaci agentów AI, czyli systemów oprogramowania mogących realizować zadania przy minimalnej ingerencji człowieka.

Co czwarty ankietowany stwierdził, że w ostatnich miesiącach jego organizacja testowała możliwości szerokiego lub bardzo szerokiego zastosowania tej technologii. Rozwiązania te mogą znacząco przyczynić się do stworzenia długotrwałej wartości biznesowej, ale złożoność ich działania w jeszcze większym stopniu nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek zadbania o kwestie regulacyjne, zarządzania ryzykiem czy dobór odpowiednich kompetencji do pracy z tymi systemami.

Czytaj także: Nie ma przyszłości bez AI

O raporcie

Najnowsza odsłona raportu State of Generative AI powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej między lipcem a wrześniem 2024 r. wśród 2773 liderów biznesowych i technologicznych z całego świata.

Ankietowani przedstawiciele zarządów, rad nadzorczych i kadry zarządzającej w przedsiębiorstwach pochodzili z 14 krajów: Australii, Brazylii, Kanady, Francji. Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Singapuru, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: AI frontem do klienta

Źródło: Deloitte