Jak banki mogą wspierać rozwój e-commerce poprzez innowacje w płatnościach
W świecie, w którym e-commerce dynamicznie się rozwija, dostęp do szybkich i bezpiecznych metod płatności staje się standardem – zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców. Banki odgrywają kluczową rolę w tym procesie, umożliwiając rozwój handlu cyfrowego.
Osoby płacące kartami oczekują, że ich doświadczenia podczas internetowych zakupów będą równie płynne, jak te znane ze sklepów stacjonarnych. Szukają rozwiązań płatniczych, które są nie tylko bezpieczne, ale też szybkie i dopasowane do ich stylu życia. Z badania Visa „E-commerce Payment Study (CEE) 2025” wynika, że aż 4 na 5 Polaków płaci online w mniej niż 30 sekund1. Jeżeli preferowana metoda płatności nie jest dostępna lub cały proces trwa zbyt długo – klienci są skłonni porzucić zakupy.
Co mogą zrobić banki, by poprawić doświadczenia klientów w e-commerce?
Oto przykładowa sytuacja, która dobrze obrazuje zachodzące zmiany. Konsumentka zdecydowała się na kredyt hipoteczny w innym banku, ponieważ ten dotychczasowy nie oferował elastycznych warunków. Nowa instytucja przyciągnęła ją nowoczesną aplikacją mobilną oraz dostępem do bardziej wygodnych, szybszych i wciąż bezpiecznych metod płatności online, takich jak Visa Mobile. Z czasem zaczęła korzystać z nowego konta nie tylko do obsługi kredytu, ale również do zakupów internetowych – np. tych związanych z urządzaniem mieszkania. Ostatecznie zamknęła poprzednie konto, a bank, który miał być tylko „zapasowym” rozwiązaniem, zyskał lojalną klientkę.
Innowacje są dziś kluczowe – zarówno dla konsumentów, jak i biznesu. Aż 60% Europejczyków deklaruje, że jeśli sklep nie oferuje ich ulubionej metody płatności, dokonają zakupu gdzie indziej2. Co istotne z punktu widzenia banków, 40% badanych rozważyłoby zmianę instytucji finansowej, gdyby ta nie nadążała za trendami3. W Polsce aż 71% ankietowanych chce testować nowe metody płatności. Badanie Visa wykazało, że dla 94% Polaków ważna jest dostępność preferowanej metody płatności.
Przytoczony przykład klientki banku pokazuje, że banki powinny nadążać za oczekiwaniami konsumentów i zapewniać im dostęp do różnorodnych metod płatności online. Wprowadzanie takich rozwiązań płatniczych jak Visa Mobile może wzmacniać pozycję instytucji finansowych w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Polacy cenią sobie możliwość płacenia na własnych zasadach i wykazują dużą otwartość na innowacje – zwłaszcza wtedy, gdy nowe rozwiązania oferują wyższy poziom bezpieczeństwa niż te, z których obecnie korzystają. Dla ponad dwóch trzecich ankietowanych bezpieczeństwo to absolutny priorytet. Co więcej, aż 88% Polaków kupujących online deklaruje gotowość do zmiany metody płatności, jeśli nowa zapewniałaby większą ochronę.
Odpowiedzią na to jest m.in. Visa Mobile, intuicyjna metoda płatności online, która pozwala płacić z użyciem numeru telefonu i wykorzystuje pełne możliwości sieci Visa. Rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, aby wyeliminować konieczność wielokrotnego wpisywania danych karty czy haseł – dzięki temu płatności są szybsze i wygodniejsze. Celem rozwiązania jest ograniczenie zakupowych barier oraz umożliwienie konsumentom jeszcze płynniejszego finalizowania płatności, co potencjalnie może zatrzymać klientów w internetowych sklepach.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Visa Mobile jest oparta na technologii Click to Pay i wykorzystuje tokenizację, która stanowi dodatkową warstwę zabezpieczeń. Wrażliwe dane są zastępowane unikalnymi tokenami, co pomaga zapobiegać przechwytywaniu prawdziwych danych karty przez niepowołane osoby. Warto podkreślić globalną skalę tej technologii – obecnie w ten sposób zabezpieczanych jest blisko 50% płatności online realizowanych za pomocą kart Visa, a poziom oszustw może się dzięki temu zmniejszyć nawet o 60%.
Visa Mobile jest już dostępna u coraz większej liczby dostawców usług płatniczych i staje się coraz bardziej powszechna – obecnie mogą z niej korzystać klienci 11 banków w kraju.
Kluczowe wnioski dla banków:
- Warto postawić na wygodne, zabezpieczone tokenizacją metody płatności w e-commerce, by lepiej odpowiadać na potrzeby posiadaczy kart.
- Zintegrowanie Visa Mobile z aplikacjami mobilnymi i bankowością online ma potencjał, by zwiększyć zaangażowanie i lojalność klientów.
- Innowacje to nie tylko wygoda – to także narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej.
- Warto wspierać klientów biznesowych, oferując im rozwiązania, które usprawniają proces zakupowy i zwiększają konwersję.
Celem Visa jest zapewnianie większej wygody i spokoju zarówno posiadaczom kart, jak i przedsiębiorcom, przy jednoczesnym spełnianiu jednych z najwyższych standardów obsługi w branży. Jako jeden ze światowych liderów płatności, organizacja stawia bezpieczeństwo w centrum wszystkich działań i podkreśla rolę parnterstw w dawaniu konsumentom i firmom realnego wyboru.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
Materiały marketingowe oraz rekomendacje dotyczące najlepszych praktyk mają charakter wyłącznie informacyjny i nie powinny być traktowane jako porady marketingowe, prawne, regulacyjne ani jakiekolwiek inne. Zalecane materiały marketingowe powinny zostać niezależnie ocenione z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb biznesowych oraz obowiązujących przepisów prawa. Visa nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania tych materiałów, rekomendacji ani innych informacji zawartych w niniejszym dokumencie, w tym za jakiekolwiek błędy.
1 VISA E-COMMERCE PAYMENT STUDY (CEE) 2025, o ile nie wskazano inaczej. Badanie objęło następujące kraje: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię, Słowację i Słowenię. Zostało przeprowadzone przez firmę badawczą RESPONSE NOW s.r.o. w marcu 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (w wieku 18–65 lat) w każdym z tych krajów.
2 Badanie zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2024 roku wśród 8 000 konsumentów z Francji, Włoch, Hiszpanii, Polski, Niemiec, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Dodatkowo przebadano 516 decydentów biznesowych z Wielkiej Brytanii.
3 Ibid.