System kaucyjny: młodzi Polacy chcą zwrotu kaucji na konto
– Młode pokolenie konsumentek i konsumentów w Polsce coraz częściej oczekuje nowoczesnych, wygodnych i bezgotówkowych rozwiązań – także w obszarze działań proekologicznych.
Aby system kaucyjny odniósł sukces, musi być nie tylko efektywny, ale i przyjazny dla użytkowników. Dlatego umożliwienie klientom szybkiego otrzymywania środków bezpośrednio na rachunek z wykorzystaniem bezgotówkowych instrumentów płatniczych może odegrać istotną rolę w budowaniu zaangażowania i zaufania konsumentów.
Przemawiają za tym trendy, gdyż w 2024 roku aż 69% wszystkich płatności zostało zrealizowanych w sposób bezgotówkowy. To świadczy, że jesteśmy bardzo cyfrowym społeczeństwem.
Ważne jest zatem, aby już na etapie wdrożenia recyklomaty były wyposażone w moduły umożliwiające zwrot kaucji bezpośrednio w powiązaniu z bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi, a dystrybutorzy opakowań przygotowali się na potrzeby osób, które preferują szybkie, wygodne i cyfrowe formy obsługi – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa (FPB).
Czytaj także: 10 pytań POHiD w sprawie wprowadzenia systemu kaucyjnego
Zwrot kaucji – szybko, wygodnie, dzięki technologii
Wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że drugą najchętniej wybieraną formą zwrotu kaucji przez młodych konsumentów jest bon lub kupon do wykorzystania przy kolejnych zakupach, otrzymywany za pośrednictwem automatu do zwrotu opakowań (tzw. butelkomatu).
Taką opcję preferuje (26%) osób w wieku 25–34 lata oraz (20%) respondentów w wieku 18–24 lata.
Znacznie mniej atrakcyjny dla tych grup wiekowych jest odbiór bonu lub kuponu bezpośrednio przy kasie – wybiera ją jedynie (12%) badanych w wieku 25–34 lata i zaledwie (6%) osób z przedziału 18–24 lata.
Czytaj także: Edukacja fundamentem skutecznego wdrożenia systemu kaucyjnego
***
Badanie zrealizowane na próbie N=1040 dorosłych Polaków w dniach 11-14 lipca 2025 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview).