NBS | XXVIII KRAJOWY RANKING „WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ BANKI SPÓŁDZIELCZE” MIESIĘCZNIKA FINANSOWEGO BANK – VerdIT | Jesteśmy dla banków
Tworzenie centrów usług wspólnych jest jednym z kierunków rozwoju technologicznego bankowości spółdzielczej, który pozwala m.in. zapewnić wymagane standardy IT przy redukcji kosztów na ten cel. Jak wygląda rozwój tego segmentu usług w Zrzeszeniu BPS, i jaką rolę w ich realizacji odgrywa VerdIT?
– Dotychczas banki spółdzielcze indywidualnie decydowały o korzystaniu z poszczególnych usług w swoich placówkach. Jednak obecna strategia Zrzeszenia BPS zakłada wdrażanie wspólnych rozwiązań, szczególnie tych, które związane są z nadchodzącymi regulacjami czy zaleceniami. W tym obszarze będziemy jako VerdIT aktywnie wspierać Zrzeszenie – naszym celem jest zapewnienie ustandaryzowanych usług dla wszystkich banków. Bierzemy rzecz jasna pod uwagę różnice w systemach core’owych czy infrastrukturze IT poszczególnych banków i pod tym kątem dostosowujemy oferowane narzędzia. Obok spójności technologicznej, takie podejście pozwala na istotną optymalizację kosztową, a warunki finansowe prezentowane są w sposób transparentny. Efektywność kosztowa, którą jesteśmy w stanie uzyskać dzięki wspólnym projektom, ma szczególne znaczenie w przypadku rozwiązań motywowanych nowymi regulacjami, gdzie kluczowe jest ujednolicenie i standaryzacja rozwiązań IT dla wszystkich uczestniczących podmiotów.
Nie mniej ważny jest aspekt bezpieczeństwa. Wsparcie w tym zakresie zapewnia swym członkom zarówno sam BPS, chociażby poprzez utworzenie w minionym roku Security Operations Center, jak i VerdIT. W tym roku planujemy wyjść z nowymi rozwiązaniami zrzeszeniowymi, z początku podnosząc do tej rangi usługi, które dotychczas mieliśmy w ofercie, a w dalszej kolejności wypracowując całkiem nowe aplikacje. Naszą ambicją jest oferowanie bankom własnych rozwiązań, nieograniczanie się do dystrybucji produktów firm trzecich. Tam, gdzie na rynku są już sprawdzone i upowszechnione rozwiązania, nie będziemy wymyślać koła na nowo, ale w innych przypadkach stawiamy na własne wdrożenia, które będziemy integrować z infrastrukturą banków.
Jak zatem VerdIT, jako kluczowy dostawca rozwiązań dla Zrzeszenia BPS, zamierza reagować na aktualne, jakże często zmieniające się potrzeby banków spółdzielczych?
– Jesteśmy dla banków i należymy do banków. Musimy się wsłuchiwać w ich głos, analizować potrzeby i oczekiwania. Zdajemy sobie sprawę, że każda z ponad 300 instytucji ma odmienne priorytety, a to z kolei wpływa na harmonogram wdrażania usług w poszczególnych instytucjach. Możemy się pochwalić, że każdy bank należący do Zrzeszenia BPS na jakimś etapie działalności korzysta z rozwiązań dostarczanych przez VerdIT. Naszym zadaniem jest zatem uporządkowanie produktów i wyróżnienie tych najbardziej poszukiwanych, a zarazem dotarcie do tych banków lokalnych, które jeszcze nie znają dokładnie naszej propozycji. Wiąże się to z uproszczeniem oferty. Chcemy, aby była ona bardziej czytelna dla banków. W tym celu posiłkujemy się kalendarzem regulacyjnym. Jeśli w danym okresie rynek koncentruje się na implementacji konkretnej regulacji, jak DORA czy Europejski Akt o Dostępności, będziemy kładli nacisk na produkty pomagające uzyskać zgodność z tymi regulacjami. Obok wdrożeń technologicznych VerdIT służy swym klientom fachowym doradztwem. Uczestniczymy w wielu konferencjach, jesteśmy członkami rad programowych – to zaangażowanie pozwala nam wsłuchiwać się w głos sektora i służyć mu naszymi kompetencjami. W maju odbędą się cztery spotkania regionalne BPS – VerdIT będzie obecny na każdym z nich, prezentując zarówno nowy skład zarządu, jak i odświeżoną wizję rozwoju spółki, która zakłada zaopiekowanie się najważniejszymi potrzebami banków spółdzielczych.
Jednym z ważniejszych zadań, nie tylko z punktu widzenia regulacyjnego, ale również misji banków lokalnych, jest zapewnienie dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami. W połowie roku wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności, który implementuje unijną dyrektywę tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA). Jak VerdIT zamierza wspierać banki w realizacji tych jakże nieodzownych działań?
– Bankowość spółdzielcza jest nierozerwalnie związana z lokalnymi społecznościami, dla których nierzadko pełni funkcję jedynego dostawcy usług finansowych. W misję banków lokalnych wpisuje się wspieranie klientów ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami czy seniorów. Instytucje te są wręcz naturalnym partnerem dla tej grupy klientów, których odsetek na obszarach wiejskich jest faktycznie wysoki. W powszechnym przeświadczeniu wciąż pokutuje pogląd, jakoby zapewnianie dostępności sprowadzało się do eliminacji barier architektonicznych, tymczasem EAA i bazujące na tej regulacji polskie przepisy koncentrują się na dostępności cyfrowej. Oczywiście, mają one zastosowanie do obsługi stacjonarnej, gdzie również stosuje się cyfrowe formy prezentacji dokumentów. Jednak kluczowe są tu kanały zdalne, w tym strony internetowe czy aplikacje mobilne. VerdIT oferuje bankom stronę internetową, odpowiadającą wymaganiom dostępności w oparciu o standard WCAG 2.1 AA, którego respektowanie będzie od połowy tego roku wymogiem prawnym. Należy zadbać o to, aby wszystkie treści były dostosowane do odbioru za pomocą różnych zmysłów oraz łatwe do obsłużenia na różne sposoby. Przykładowo obrazy muszą mieć tekst alternatywny opisujący ich zawartość, a cała strona ma być tak skonstruowana, aby bez problemu przeczytał ją czytnik ekranowy. Nawigacja w serwisie powinna być intuicyjna i umożliwiać obsługę bez potrzeby korzystania z myszy. Chodzi także o język komunikacji, który powinien być bardziej zrozumiały dla klientów. W ramach WCAG są specjalne kryteria, które opisują, jak powinny wyglądać dokumenty czy strony www, aby można było uznać je za dostępne, a osoby ze specjalnymi potrzebami mogły z nich bez problemu korzystać.
W związku z bliskim terminem wejścia w życie postanowień EAA pojawiło się wiele usług, które według deklaracji ich dostawców mają zapewnić zgodność z nowymi przepisami. Nasuwa się pytanie, jak wybrać odpowiednią ofertę. W VerdIT postanowiliśmy zaopiekować się tym tematem. Przygotowaliśmy kompleksową propozycję, obejmującą zarówno kanały zdalne, jak i stacjonarne. Korzystamy też ze wsparcia renomowanej kancelarii prawnej, która może pomóc bankom w określeniu minimalnego zgodnego z wymogami poziomu dostępności. Takie podejście nie zamyka nikomu drogi do wdrażania dodatkowych rozwiązań, wspierających osoby z określonymi typami niepełnosprawności. Jednak zależy nam, żeby banki, którym trudniej odnaleźć się w nowym otoczeniu prawnym, mogły skorzystać z profesjonalnej oferty połączonej z fachowym doradztwem, zamiast wybierać rozwiązania u przypadkowych dostawców.
Nośnym tematem w kontekście technologii bankowych jest w ostatnim czasie AI. Czy VerdIT wykorzystuje lub zamierza wykorzystywać inteligentne algorytmy, jeśli tak, to co stanowić może w tej materii główne wyzwanie?
– Wątek AI dominuje obecnie w dyskusjach na temat technologii w sektorze bankowym. Niedoświadczony w tej materii słuchacz mógłby dojść do wniosku, iż toczą się one wciąż na te same tematy. Tymczasem nowe rozwiązania AI, jak choćby modele językowe, powstają w błyskawicznym tempie. Praktycznie co tydzień słyszymy o nowym modelu, który jest w stanie wykonać zadanie, dotychczas nieosiągalne dla sztucznej inteligencji. VerdIT, jako integrator, patrzy na AI pod kątem przyszłości banków. Nie chodzi o to, by wdrażać nowinki techniczne bez głębszego przemyślenia, ale by realizować świadomą strategię AI dla banków spółdzielczych. Spotykamy się z renomowanymi dostawcami chmury czy rozwiązań infrastrukturalnych z obszaru sztucznej inteligencji. Jesteśmy na etapie budowania koncepcji, jak efektywnie wykorzystywać sztuczną inteligencję w bankowości spółdzielczej. Temat ten jest mi szczególnie bliski, również ze względu na informatyczne i matematyczne wykształcenie oraz dotychczasową ścieżkę kariery. Nie wyobrażam sobie wdrożeń AI w bankowości spółdzielczej bez udziału VerdIT.

VerdIT proponuje kompleksowe wsparcie w spełnieniu wymagań Polskiego Aktu o Dostępności. Oferta obejmuje trzy obszary:
Dostępna strona www – dostosowany do wymogów WCAG 2.1 szablon strony www banków spółdzielczych wraz z usługą utrzymaniową. Dodatkowo indywidualny audyt dostępności, zmiany redakcyjne oraz bieżące wsparcie w dodawaniu dostępnych treści na stronie.
Dostępne dokumenty – dostosowanie bieżących dokumentów do standardu WCAG, audyt dokumentacji, zmiany redakcyjne oraz stałe wsparcie.
Dostępny oddział – odpowiedź na konieczność zapewnienia więcej niż jednego kanału sensorycznego dla klientów banku. Ekran dla klienta dostępny w oddziale banku do udostępniania dokumentów i sterowania czytaniem, a także jako nośnik materiałów marketingowych. Skuteczna obsługa klienta kontrolowana przez pracownika Banku. Więcej informacji na www.verdit.pl