W bankowości coraz mniej ludzi, a coraz więcej algorytmów

W bankowości coraz mniej ludzi, a coraz więcej algorytmów
Karol Mazurek, Fot. T. Kulesza,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture był gościem studia BANK.pl podczas konferencji IT@BANK 2024. Rozmawialiśmy o komunikacie chmurowym KNF, o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego DORA oraz o nakładach banków na wdrożenie rozwiązań AI.

Zdaniem Karola Mazurka informacja o tym, że Komisja Nadzoru Finansowego chce się wycofać ze swojego komunikatu chmurowego jest dobrą wiadomością dla banków.

„Jak rozumiem motywacją tej decyzji KNF jest fakt, że wchodzi w życie regulacja DORA, która jest regulacją uniwersalną i spójną dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. To jest regulacja, która pokrywa obszar, o którym mówią Rekomendacja D i komunikat chmurowy” – stwierdził.

W jego opinii zniesienie komunikatu chmurowego KNF uprości proces uzyskiwania zgody przez banki na niektóre działania, jak np. na korzystanie z usług chmurowych typu SaaS (software as a service), co obecnie jest procesem bardzo złożonym przy obecnej interpretacji komunikatu chmurowego.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | IT@BANK 2024 | Nie tylko AI

Ile banki powinny wydawać na AI?

Na pytanie czy deklarowane wydatki na IT przez niektóre banki, jak np. Banku Millennium w wysokości 20% ogólnych wydatków banków to w jego opinii właściwy poziom – Karol Mazurek powiedział:

„Po pierwsze podoba mi się to, że bank w swojej strategii jasno deklaruje, że spodziewa się takich i takich wydatków na technologię. To jest często dość trudny temat na rynku, bo z jakiegoś powodu nie rozmawiamy otwarcie na temat tego, jakie są budżety banków właśnie na projekty technologiczne. Moim zdaniem to jest kwota jak najbardziej odpowiednia.”

Dodał, że dla wielu organizacji technologia jest kluczowym czynnikiem sukcesu realizacji ich strategii, szczególnie jeśli twierdzą, że technologia jest w DNA ich organizacji.

Jak przyznał przewidywania wielu ekspertów sprzed kilku lat, w tym prezentowane także jego prognozy o tym,  że w krótkim czasie fintechy staną się konkurencją dla banków – nie sprawdziły się.

„Jeżeli spojrzymy na fintechy, czyli te wszystkie przedsiębiorstwa, które działają w sektorze finansowym i opierają się na technologii, to duży sukces odniosły te, które współpracują z bankami, które wpinają się w procesy bankowe, a nie te, które konkurują z bankami” – wskazywał Karol Mazurek.

Jego zdaniem także BigTechy, które zaczęły oferować usługi finansowe, ciągle jeszcze nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla banków.

Czytaj także: IT@BANK 2024 o praktycznym wykorzystaniu nowych technologii w sektorze finansowym

Mniej ludzi, więcej algorytmów

W jego przekonaniu tematyka sztucznej inteligencji nadal będzie dominowała na kolejnych konferencjach IT@BANK.

„Ciągle jesteśmy jako sektor na etapie eksperymentowania z AI, natomiast myślę, że prawdziwe zyski osiągniemy w momencie, w którym sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana mocno w obszarach back-office’owych i rzeczywiście będzie zmieniała model organizacyjny banku. Do tego jeszcze trochę czasu zostało” – powiedział.

„Myślę, że niedługo zaczniemy się zastanawiać jak będą wyglądały nowe modele bankowania w świecie, w którym coraz większą rolę pełnią algorytmy, gdzie będziemy mieli coraz więcej mikrorozliczeń i pomiędzy maszynami, i pomiędzy algorytmami. A dodatkowo na froncie relacji bank-klient będzie coraz mniej ludzi, a coraz więcej właśnie algorytmów i sztucznej inteligencji” – dopowiedział Karol Mazurek.

Czytaj także: Debata CIO polskich instytucji finansowych na IT@BANK 2024


Źródło: BANK.pl