PFR przypomina pracodawcom o obowiązkach związanych z PPK

PFR przypomina pracodawcom o obowiązkach związanych z PPK
Fot. stock.adobe.com /bnorbert3
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Trwa wysyłka wezwań do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. W sumie około 86 tysięcy pracodawców otrzyma w najbliższym czasie pismo od Polskiego Funduszu Rozwoju, który realizuje wynikający z ustawy obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program w swoich firmach. Co istotne, projektując przepisy o PPK, ustawodawca przewidział nie tylko mechanizm kontrolny, lecz także zapewnił funkcjonowanie instytucji wyznaczonej, która umożliwia dostęp do programu każdemu pracodawcy, czytamy w komunikacie prasowym PFR.

Zgodnie z ustawą o PPK Polski Fundusz Rozwoju prowadzi ewidencję Pracowniczych Planów Kapitałowych. PFR systematycznie sprawdza też, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program.

Co kwartał otrzymuje on z ZUS informację o płatnikach, którzy deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione i sprawdza, czy widnieją oni we wspomnianej ewidencji.

Jeśli pracodawca, który jest płatnikiem składek na ZUS, nie widnieje w ewidencji PPK, PFR wzywa taki podmiot do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Taką umowę można zawszeć za pomocą elektronicznego formularza dosłownie w kilka minut.

Czytaj także: Portal PFR PPK tłumaczy dlaczego w 2024 roku wycofano z programu 1,8 mld złotych

Jak odpowiedzieć na wezwanie PFR?

Co powinien zrobić przedsiębiorca, który otrzyma wezwanie?  Wyjaśniamy krok po kroku. Pracodawca, który nie posiada umowy o zarządzanie PPK, powinien zawrzeć ją z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Ma na to 30 dni od otrzymania wezwania.

Jeśli firma otrzymała wezwanie, a ma już zawartą umowę o zarządzanie PPK – z instytucją wyznaczoną lub inną instytucją finansową – także powinna skontaktować się z PFR i przekazać taką informację. W obu przypadkach ostatnim krokiem, jaki powinien zrobić przedsiębiorca, jest przekazanie informacji do PFR o spełnieniu obowiązków wynikających z ustawy o PPK.

W tym celu Polski Fundusz Rozwoju udostępnił elektroniczny formularz, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą przesłać stosowne oświadczenie – o podpisaniu umowy lub zwolnieniu z obowiązku utworzenia PPK.

Czytaj także: Tylko 34% młodych dorosłych oszczędza na emeryturę – badanie IGTE

Bezpieczeństwo systemu i gwarancja dostępu do PPK – obowiązki wyznaczonej instytucji finansowej

W systemie PPK rolę wyznaczonej instytucji finansowej odgrywa PFR TFI, którego głównym zadaniem wynikającym z ustawy o PPK, jest zapewnienie powszechnego dostępu do PPK, bezpieczeństwa systemu oraz ciągłości w zarządzaniu środkami.

Wyznaczona instytucja finansowa umożliwia każdemu pracodawcy zawarcie umowy o zarządzanie PPK i jest przygotowane, by zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z każdym pracodawcą – niezależnie od wielkości firmy czy specyfiki jej działalności.

Co istotne, PFR TFI podobnie jak inne instytucje zarządzające PPK, działa na zasadach rynkowych i zarządza funduszami zdefiniowanej daty zgodnie z przepisami ustawy. Natomiast tym, co odróżnia instytucję wyznaczoną od pozostałych instytucji finansowych, jest fakt, że wyznaczona instytucja realizuje zadania w interesie publicznym, zapewniając dostępność PPK jako rozwiązania systemowego.

Tym, co wyróżnia ofertę PFR TFI w zakresie PPK, jest indywidualne podejście oraz zapewnienie pracodawcom opiekunów, którzy pomagają w realizacji obowiązków związanych zarówno z wdrożeniem, jak i bieżącą obsługą programu. Co warte podkreślenia, PFR TFI współpracuje zarówno bezpośrednio z pracodawcami, którzy samodzielnie wdrażają PPK, jak i biurami księgowymi i kadrowymi, które w ramach świadczonych usług zajmują się też bieżącą obsługą PPK.

Integralną częścią działań PFR TFI w zakresie obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych jest jego misja edukacyjna, która wynika z szeroko pojętej roli tej instytucji w promowaniu i wspieraniu budowy długoterminowych oszczędności w Polsce.

Wypełniając tę misję, PFR TFI aktywnie włącza się w działania edukacyjne, a także organizuje warsztaty dla pracodawców, aby pomóc im w wypełnieniu obowiązków związanych z wdrażaniem i obsługą PPK, takich, jak zgłaszanie pracowników do programu czy obsługa dyspozycji uczestników, a także uwrażliwić ich pracowników na potrzebę długoterminowego oszczędzania.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Emerytury | Polski system emerytalny jest w pewnym sensie kapitałowy

Źródło: Polski Fundusz Rozwoju S.A. / PFR, PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. / PFR TFI