PFR przypomina pracodawcom o obowiązkach związanych z PPK
Zgodnie z ustawą o PPK Polski Fundusz Rozwoju prowadzi ewidencję Pracowniczych Planów Kapitałowych. PFR systematycznie sprawdza też, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK wdrożyły program.
Co kwartał otrzymuje on z ZUS informację o płatnikach, którzy deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione i sprawdza, czy widnieją oni we wspomnianej ewidencji.
Jeśli pracodawca, który jest płatnikiem składek na ZUS, nie widnieje w ewidencji PPK, PFR wzywa taki podmiot do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Taką umowę można zawszeć za pomocą elektronicznego formularza dosłownie w kilka minut.
Czytaj także: Portal PFR PPK tłumaczy dlaczego w 2024 roku wycofano z programu 1,8 mld złotych
Jak odpowiedzieć na wezwanie PFR?
Co powinien zrobić przedsiębiorca, który otrzyma wezwanie? Wyjaśniamy krok po kroku. Pracodawca, który nie posiada umowy o zarządzanie PPK, powinien zawrzeć ją z wyznaczoną instytucją finansową, czyli PFR TFI. Ma na to 30 dni od otrzymania wezwania.
Jeśli firma otrzymała wezwanie, a ma już zawartą umowę o zarządzanie PPK – z instytucją wyznaczoną lub inną instytucją finansową – także powinna skontaktować się z PFR i przekazać taką informację. W obu przypadkach ostatnim krokiem, jaki powinien zrobić przedsiębiorca, jest przekazanie informacji do PFR o spełnieniu obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
W tym celu Polski Fundusz Rozwoju udostępnił elektroniczny formularz, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą przesłać stosowne oświadczenie – o podpisaniu umowy lub zwolnieniu z obowiązku utworzenia PPK.
Czytaj także: Tylko 34% młodych dorosłych oszczędza na emeryturę – badanie IGTE
Bezpieczeństwo systemu i gwarancja dostępu do PPK – obowiązki wyznaczonej instytucji finansowej
W systemie PPK rolę wyznaczonej instytucji finansowej odgrywa PFR TFI, którego głównym zadaniem wynikającym z ustawy o PPK, jest zapewnienie powszechnego dostępu do PPK, bezpieczeństwa systemu oraz ciągłości w zarządzaniu środkami.
Wyznaczona instytucja finansowa umożliwia każdemu pracodawcy zawarcie umowy o zarządzanie PPK i jest przygotowane, by zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z każdym pracodawcą – niezależnie od wielkości firmy czy specyfiki jej działalności.
Co istotne, PFR TFI podobnie jak inne instytucje zarządzające PPK, działa na zasadach rynkowych i zarządza funduszami zdefiniowanej daty zgodnie z przepisami ustawy. Natomiast tym, co odróżnia instytucję wyznaczoną od pozostałych instytucji finansowych, jest fakt, że wyznaczona instytucja realizuje zadania w interesie publicznym, zapewniając dostępność PPK jako rozwiązania systemowego.
Tym, co wyróżnia ofertę PFR TFI w zakresie PPK, jest indywidualne podejście oraz zapewnienie pracodawcom opiekunów, którzy pomagają w realizacji obowiązków związanych zarówno z wdrożeniem, jak i bieżącą obsługą programu. Co warte podkreślenia, PFR TFI współpracuje zarówno bezpośrednio z pracodawcami, którzy samodzielnie wdrażają PPK, jak i biurami księgowymi i kadrowymi, które w ramach świadczonych usług zajmują się też bieżącą obsługą PPK.
Integralną częścią działań PFR TFI w zakresie obsługi Pracowniczych Planów Kapitałowych jest jego misja edukacyjna, która wynika z szeroko pojętej roli tej instytucji w promowaniu i wspieraniu budowy długoterminowych oszczędności w Polsce.
Wypełniając tę misję, PFR TFI aktywnie włącza się w działania edukacyjne, a także organizuje warsztaty dla pracodawców, aby pomóc im w wypełnieniu obowiązków związanych z wdrażaniem i obsługą PPK, takich, jak zgłaszanie pracowników do programu czy obsługa dyspozycji uczestników, a także uwrażliwić ich pracowników na potrzebę długoterminowego oszczędzania.