Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło nowy termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń
„Termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń zostanie przesunięty na 1 stycznia 2025 roku. Pozwoli to na przeprowadzenie nowelizacji ustawy o doręczeniach oraz innych ustaw, wprowadzając okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń.
Minister Dariusz Standerski spotkał się z grupą roboczą ds. e-Doręczeń zrzeszającą przedstawicieli organizacji reprezentujących jednostki samorządu terytorialnego przy Ministerstwie Cyfryzacji.
Podczas spotkania zapowiedziano, że to ostatnie przesunięcie, które jest niezbędne, aby przeprowadzić proces legislacyjny zmieniający ustawę o doręczeniach elektronicznych” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Pisma od komorników są już dostarczane za pomocą e-Doręczeń
Postulaty samorządów ws. e-Doręczeń
„Przedstawiciele samorządów podczas spotkania zwrócili uwagę na konieczność wprowadzenia usprawnień w e-Doręczeniach, które ułatwią im stosowanie nowego narzędzia.
Ministerstwo będzie kontynuowało spotkania grupy roboczej, aby wspólnie wypracować najlepsze rozwiązania.
Minister zapowiedział również, że kierownictwo Ministerstwa rozpocznie spotkania w poszczególnych województwach, podczas których będą zachęcać podmioty publiczne – szczególnie jednostki samorządu terytorialnego – do wdrażania e-Doręczeń w swoich jednostkach oraz zbierać uwagi do funkcjonowania nowego rozwiązania” – czytamy dalej.
Czytaj także: Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – PWPW | e-Doręczenia – kolejny poziom cyfryzacji firm
Termin wejścia w życie obowiązku stosowania e-Doręczeń
Dziś (12.07.2024) Ministerstwo Cyfryzacji zmieni komunikat z 21 grudnia 2023 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym, wskazując nowy termin, zapowiedziano.
„Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych, określonych przepisami ustawy o doręczeniach elektronicznych był kilkukrotnie przesuwany.
Ostatnie przesunięcie z grudnia 2023 r. było podyktowane niewystarczającą gotowością po stronie podmiotów publicznych.
Aktualnie termin ten, określony w komunikacie, wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych został wskazany na 1.10.2024” – wskazano też w informacji.
Od dnia wejścia w życie obowiązku podmioty publiczne, których dotyczy komunikat, są zobowiązane stosować przepisy tej ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH), podkreślił resort.
Skuteczne wdrożenie doręczeń elektronicznych (e-Doręczeń) wymaga wprowadzenia znacznych zmian w funkcjonowaniu podmiotów publicznych w Polsce, takich jak zapewnienie:
zmiany sposobu nadawania korespondencji (z papierowej na elektroniczną oraz z ePUAP na e-Doręczenia),
prawidłowego korzystania z nowych rozwiązań, w szczególności PURDE i PUH,
nadania uprawnień do obsługi skrzynki doręczeń uprawnionym pracownikom,
podpisów elektronicznych dla upoważnionych osób,
archiwizacji dokumentów elektronicznych,
elektronicznego obiegu dokumentów, wymieniono w materiale.
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Jest to usługa zaufania uregulowana w rozporządzeniu UE eIDAS oraz ustawie o doręczeniach elektronicznych.
Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.