Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

PKO BP wkrótce z nową strategią

23.04.2024 13:31 Sebastian Karbarczyk | PAP BIZNES
PKO BP wkrótce z nową strategią
Źródło: PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
PKO BP chce jak najszybciej przygotować nową strategię rozwoju, w długoterminowym horyzoncie ambicją Banku jest poprawa wskaźników rentowności i efektywności kosztowej, a już w 2024 roku możliwy jest szybszy wzrost wolumenów kredytowych. Bank będzie szukał nowych źródeł przychodów w obszarach pozabankowych - poinformował PAP Biznes wiceprezes PKO BP kierujący pracami zarządu, Szymon Midera.

Pod koniec marca ’24 rada nadzorcza PKO BP powołała nowy skład zarządu. Szymon Midera objął stanowisko prezesa zarządu Banku, pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Do tego czasu pełni funkcję wiceprezesa kierującego pracami zarządu.

Szymon Midera podał, że chce, by Bank jak najszybciej przygotował nową strategię rozwoju i wzrostu, niewykluczone że stanie się to szybko, już w II połowie 2024 roku.

„Jednym z moich celów jest możliwie szybkie przygotowanie nowej strategii PKO Banku Polskiego.

Mam nadzieję, że nową strategię Grupy przygotujemy w ciągu kilku kwartałów” – powiedział PAP Biznes Szymon Midera.

Ambicją banku wzrost udziałów rynkowych

Podał, że ambicje nowego zarządu Banku obejmują m.in. zwiększenie udziałów rynkowych.

„Do naszych kluczowych aktywów należą m.in. duża baza klientów spółek z grupy, silny i kompetentny zespół oraz mocna pozycja rynkowa. Patrząc na udziały rynkowo, to w wielu obszarach jesteśmy niekwestionowanym liderem.

Z drugiej strony oceniam, że brakuje szerokiej i nastawionej na realne efekty synergii współpracy w grupie kapitałowej oraz selekcji, koncentracji i wdrażaniu strategicznych projektów, zapewniających wzrost szybszy niż konkurencja” – powiedział Szymon Midera.

„Patrząc z perspektywy ostatnich kilkunastu lat nasze udziały rynkowe nie zmieniają się, a niektóre nawet się zmniejszyły. W segmencie kredytów hipotecznych mieliśmy ostatnio bardzo dobry, ponad 40-procentowy udział w rynku nowej sprzedaży – ale gdy spojrzymy na ostatnie 10 lat, to widać, że nasz udział rynkowy spadał” – dodał.

Poinformował, że jego celem jest zaadresowanie w nowej strategii Banku inicjatyw wzrostowych, które przyniosą w ciągu kilku najbliższych lat zwiększenie udziałów rynkowych w wielu segmentach.

„Przykładowo taki cel musimy sobie postawić w detalu. W teorii lider rynkowy zazwyczaj posiada nie mniej niż 20-25 proc. udziałów rynkowych.

Szymon Midera, PKO BP

Dlatego chcę, aby nadrzędnym celem numer 1 był wzrost szybszy niż u konkurencji i zwiększenie udziałów rynkowych w horyzoncie strategicznym, przy efektywniejszym wykorzystaniu wszystkich kapitałów oraz zasobów i Banku, i Grupy Kapitałowej” – powiedział Szymon Midera.

Wynik na działalności biznesowej grupy PKO BP w 2023 roku wyniósł 24,1 mld zł, z czego segment korporacyjny miał około 30-proc. udział. Zdaniem Szymona Midery, segment ten jest w banku niedoważony – i tym samym udział bankowości detalicznej w działalności Banku jest znacznie większy niż u konkurencji. Podał, że w tym kontekście ważne jest zwiększenie portfela kredytów dla przedsiębiorstw.

„Moim celem jest zwiększenie udziałów rynkowych w każdym segmencie, ale standardem w sektorze jest bardziej zrównoważona struktura przychodów i do tego chcemy dążyć” – powiedział Szymon Midera.

Jest przestrzeń do wzrostu akcji kredytowej w PKO BP

Szymon Midera podał, że wysokie wskaźniki kapitałowe Banku sprawiają, że w PKO BP jest przestrzeń do zwiększania akcji kredytowej. W 2023 roku finansowanie udzielone klientom wzrosło o około 8 proc. rdr.

„Chciałbym, abyśmy pokazali już w tym roku wzrost wolumenów kredytowych. Naszą ambicją jest, aby był on szybszy niż w poprzednich latach” – powiedział Szymon Midera.

W 2023 roku wskaźnik ROE netto Banku wzrósł do 13,3 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów poprawił się do poziomu 31,6 proc.

„Jeśli nie będzie nieoczekiwanych zdarzeń zewnętrznych, to będziemy także dążyli do tego, aby wskaźniki zwrotu z kapitału i efektywności kosztowej uległy poprawie w stosunku do obecnych poziomów” – powiedział Szymon Midera.

Czytaj także: Dwaj nowi wiceprezesi w PKO BP

Strategiczne partnerstwo z państwem

Zdaniem Szymona Midery obecnie jest odpowiedni moment na zwiększenie inwestycji w obszary, które mogą być źródłem wzrostu banku w przyszłości.

Zapowiedział, że Bank chce zwiększyć akcję kredytową, zwłaszcza w obszarze kredytów konsumenckich i kredytów dla firm. Widzi także duży potencjał w kredytowaniu związanym z transformacją i megatrendem zrównoważonego rozwoju, w tym obniżaniem przez klientów korporacyjnych energochłonności ich łańcuchów biznesowych oraz ilości emitowanych gazów cieplarnianych.

„Stawiamy także na strategiczne partnerstwo z państwem polskim. Ma to miejsce w wielu krajach gospodarek wolnorynkowych i my również będziemy realizować projekty, które są kluczowe z perspektywy rozwoju naszego państwa oraz bezpieczeństwa i dobrobytu Polaków.

Bank jest m.in. naturalnym partnerem dla polskiego przemysłu obronnego – mamy dobrą i długą historię współpracy i chcemy być partnerem preferowanym” – powiedział Szymon Midera.

„Ponadto, chcemy wspierać aspiracje polskiego biznesu i być partnerem pierwszego wyboru dla firm prowadzących ekspansję międzynarodową, w tym na rynkach poza UE – zarówno tych sprzedających swoje produkty i usługi, jak i szukających banku do współfinansowania inwestycji: akwizycji i projektów greenfield.

Będziemy także pomagać polskim firmom zainteresowanym odbudową Ukrainy dzięki własnemu bankowi w naszej grupie, który aktywnie działa na tamtejszym rynku” – dodał.

Szymon Midera powiedział, że w kontekście przedsiębiorstw ambicją Banku jest przyśpieszenie akwizycji klientów mikro i MŚP.

PKO BP chce także m.in. włączyć się w projekty finansujące, w które zaangażowane są środki KPO oraz stworzyć program finansowania na rzecz transformacji zrównoważonego rozwoju. Zapowiedział też rozwój sieci oddziałów oraz utworzenie sieci lekkich przedstawicielstw zagranicznych.

„Potrzebujemy przyspieszenia wzrostu, zwłaszcza w segmencie MŚP. To ważni dla nas klienci. Z drugiej strony planujemy finansować duże przedsiębiorstwa w projektach ich transformacji, m.in. zmniejszających ich emisje gazów cieplarnianych oraz energochłonności, a także przechodzenie na własne źródła OZE” – powiedział Szymon Midera.

W segmencie detalicznym liczy na większą sprzedaż produktów poprzez wykorzystanie potencjału cross-sellingu w grupie, w tym większą sprzedaż ubezpieczeń.

„W teorii około 15 proc. klientów w Grupie powinno być cross-sellowanych. W części spółek jesteśmy już bardzo blisko urzeczywistnienia tej ambicji – przykładowo mamy dobrą współpracę m.in. z leasingiem oraz z TFI – ale będziemy zmieniać perspektywę patrzenia na synergie przez pryzmat całej Grupy, a nie jednostkowych wdrożeń” – powiedział Szymon Midera.

Akwizycja klientów, możliwe uproszczenie oferty

Według Szymona Midery, choć PKO BP pozostaje liderem rynkowym, to w ostatnich latach jego najwięksi konkurenci w segmencie usług bankowych szybciej zwiększali aktywa i liczbę klientów. Średnioroczny wzrost liczby klientów detalicznych w PKO BP wyniósł w ostatnich latach 9 proc., podczas gdy średnia z grupy rówieśniczej banków wynosiła 15 proc.

Jego zdaniem, aby odwrócić ten trend konieczne jest zwiększenie akwizycji zwłaszcza młodych klientów.

„Jako lider rynku nie możemy pozwalać, aby inni rozwijali się szybciej. Dlatego z zespołem dokonamy wkrótce przeglądu realizowanych projektów strategicznych i chcę, abyśmy po biznesowej selekcji wiele z nich wzmocnili.

Ale to wcale nie musi być związane z większymi inwestycjami – zależy mi m.in. na lepszej koordynacji prac. Chciałbym, aby efektem każdego dużego projektu było większe zadowolenie klientów z naszej oferty i serwisu oraz napływ klientów” – powiedział Szymon Midera.

Zwrócił uwagę, że Bank w ostatnich latach odstawał od rynku w kluczowej dla Banku grupie klientów w wieku 25-50 lat, co może być zagrożeniem ze względu na niższy potencjał do wzrostu w przyszłości, w takich obszarach jak pożyczki i kredyty hipoteczne.

Z drugiej strony, jego zdaniem, niski udział Banku w najbardziej dochodowej grupie wskazuje na duży potencjał Banku do zwiększania przychodowości – pod warunkiem całkowitej koncentracji na potrzebach klientów.

Według Szymona Midery, klienci PKO BP, w porównaniu z klientami innych banków, rzadziej kupują za pośrednictwem aplikacji mobilnej produkty.

„Aplikacja mobilna IKO może odegrać istotnie większą rolę niż obecnie w akwizycji nowych klientów. Widzę tutaj duży potencjał do wzrostu” – powiedział Szymon Midera.

Zapowiedział przegląd oferty PKO BP i nie wykluczył jej uproszczenia.

Czytaj także: Rekordowy wynik PKO BP – 8 mln aktywnych aplikacji IKO i 2,8 mld transakcji

Inne artykuły od BANK.pl:

  • Mało państwa w czeskim sektorze bankowym
  • ITCARD wprowadza czat dedykowany osobom z niepełnosprawnościami
  • NBP ma więcej złota niż EBC, ale stopy nadal wyższe

Nowe, pozabankowe źródła przychodów

Zdaniem wiceprezesa, bank musi szukać nowych źródeł przychodów, także w obszarach pozabankowych. Ambicją PKO BP jest budowa ekosystemów różnych usług.

„Rozpoczęliśmy proces wdrażania hipoteki cyfrowej i prawdopodobnie będzie to jeden z pierwszych obszarów do testów własnego ekosystemu, w tym przypadku związanego z nieruchomościami.

Nie boimy się testowania różnych rozwiązań w modelu start-upowym, czyli budując szybką ścieżkę wdrożenia i nie wahając się przed szybkim zamykaniem projektów w przypadku nieosiągania założonych celów biznesowych. Chciałbym, aby takie myślenie fintechowe zdominowało nasze postrzeganie projektów” – powiedział Szymon Midera.

„Naszą ambicją strategiczną będzie stworzenie albo wejście na platformy oferujące różne usługi oraz produkty i w ten sposób transformacja modelu biznesowego Banku” – dodał.

Koszt ryzyka kredytowego PKO BP w 2023 roku wyniósł 50 pb., czyli był na poziomie lepszym niż określono w obecnie obowiązującej strategii (70-90 pb.).

„W coraz większym stopniu pracujemy na własnej bazie klientów, co pozwala utrzymać nam koszty ryzyka na dobrym poziomie. W coraz większym stopniu będziemy wykorzystywać wiedzę na temat klientów i sztuczną inteligencję do szybszego przygotowywania modeli ryzyka.

Dodatkowo sytuacja makroekonomiczna jest korzystna, co powinno sprzyjać jakości portfela kredytowego” – powiedział Szymon Midera.

PKO BP chce przyspieszyć tempo zawierania ugód ws. CHF

Program ugód dla kredytobiorców frankowych ruszył w PKO BP w październiku 2021 roku. Szymon Midera zapowiedział przyspieszenie tego procesu.

Koszty związane z ugodami, jak również z procesami sądowymi, miały w 2023 roku duży wpływ na wyniki Banku – koszty ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych wyniosły 5,4 mld zł. Bank zapowiedział już, że w I kwartale 2024 roku rezerwy te wynieść mogą około 1,3 mld zł

„Chcemy przyspieszyć tempo zawierania ugód z klientami z kredytami CHF. Nasza uwaga koncentruje się na przyszłości i budowie wartości Banku poprzez wzrost i rozwój, a nie na przeszłości” – powiedział Szymon Midera.

„Portfel tych kredytów jest już zabezpieczony rezerwami na wysokim poziomie. W efekcie – tegoroczne rezerwy na ryzyko prawne nie powinny być już tak wysokie, jak w 2023 roku, na co wpływ ma także kurs franka szwajcarskiego” – dodał.

W sektorze bankowym panuje zastój

Zdaniem wiceprezesa, w sektorze bankowym konieczna jest dyskusja nad tym, w jaki sposób banki będą mogły przyciągnąć do siebie klientów i odzyskać ich zaufanie.

„Chciałbym rozmawiać o tym, co możemy zrobić w sektorze, żeby lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Uważam, że od czasu wdrożenia BLIKA w sektorze jest zastój. Kiedyś polski rynek być bardzo zaawansowany, również pod kątem technologicznym. Transformację polskiego sektora bankowego i szerzej – finansowego – podawano za granicą jako przykład sukcesu” – powiedział Szymon Midera.

„Banki mają przed sobą bardzo dobry czas i warto, abyśmy zajęli pozycję jednego z liderów nowej bankowości – ultranowoczesnych rozwiązań i usług, lubianych przez klientów” – dodał.

Jego zdaniem, dobra kondycja sektora związana z wysokimi wynikami odsetkowymi zapewnia bardzo dobrą bazę do inwestycji w rozwój.

„Jako lider rynkowy chcemy kształtować trendy, ale i działać wspólnie, na rzecz bezpieczeństwa całego sektora, jako solidny partner dla nadzoru i całego państwa polskiego” – powiedział Szymon Midera.

Czytaj także: PKO BP udostępnił klientom cyfrowe wersje kart kredytowych ze zmiennym kodem CVC/CVV

***

Szymon Midera przez osiem lat, do czerwca 2016 roku pełnił funkcję prezesa i wiceprezesa Banku Pocztowego. Od 2016 roku był współwłaścicielem i prezesem platformy.

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
bank i klientESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFinTechKredytyKredyty dla MŚPKredyty frankoweNowe technologiePKO Bank Polski / PKO BPStrategiaSzymon MideraTransformacja cyfrowa
Autor Sebastian Karbarczyk | PAP BIZNES

Zobacz także

Związek Polskiego Leasingu nowe logo
ZPL bada klientów firm leasingowych
Faktoring staje się kluczowym narzędziem zabezpieczającym ciągłość operacyjną firm
Logo Citi
Sąd w Miami dopuścił pozew przeciwko Citigroup
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Regulacje są potrzebne, bo są jak znaki drogowe, które pokazują, gdzie trzeba zwolnić, gdy pojawiają się nowe obszary ryzyka. W zmieniającym się środowisku, w szczególności przy tematach, które pozostają nierozwiązane regulacje są po to, aby różne obszary porządkować, budować zaufanie do systemu finansowego, do banków, aby klienci spali spokojnie.

Paweł Preuss
Paweł Preuss
Partner
EY Polska
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}