Na samochodowym rynku wtórnym hybrydy wyprzedziły diesle
Analizując rynek samochodów osobowych w wieku do czterech lat, można zauważyć, że samochody z silnikiem benzynowym pozostają najpopularniejszym wyborem, z 48,5% udziałem w sprzedaży, podczas gdy samochody z silnikiem wysokoprężnym spadają do zaledwie 20,1%.
Natomiast samochody z silnikiem wysokoprężnym tylko nieznacznie wyprzedzają pojazdy typu MHEV (15,1%) i PHEV/HEV (13,8%).
– Rosnąca świadomość ekologiczna klientów powoduje, że rynek coraz bardziej przesuwa się w kierunku samochodów hybrydowych – mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z o.o.
Czytaj także: Jak strefy czystego transportu wpłyną na ceny aut używanych
Co się dzieje na rynku aut używanych?
W styczniu ’24 pojawiły się dowody, sugerujące taktyczne działania producentów, a które wspierały sprzedaż bardzo młodych samochodów używanych w wieku poniżej jednego roku, co spowodowało wzrost o 9,35% miesiąc do miesiąca. Pomimo tego wzrostu, liczba ta nadal była o 4,05% niższa w porównaniu ze styczniem 2023 roku.
Choć taktyczne działania mogły wpłynąć na sprzedaż młodszych samochodów używanych, nawet w kategorii samochodów osobowych w wieku do dwóch lat, udział samochodów elektrycznych (Battery Electric Vehicles) pozostaje niewielki i wynosi jedynie 3,42%, co oznacza spadek o 0,6 pkt. proc. w porównaniu z rekordowym wynikiem osiągniętym w październiku 2023 roku.
W tej samej kategorii wiekowej, samochody Mild Hybrid Electric Vehicles zajmują drugie miejsce z udziałem 21,75%, a Mild Hybrid Electric Vehicles/Plug-in Hybrid Electric Vehicles trzecie miejsce z udziałem 16,98%.
Samochody z silnikiem wysokoprężnym są poza podium, z udziałem wynoszącym zaledwie 10,24%.
Czytaj także: Od 1 lipca ’24 zakaz wjazdu do Warszawy dla samochodów z silnikiem Diesla mających więcej niż 18 lat
Diesle, hybrydy, auta benzynowe – co wybrać?
– Jednak nie należy bać się diesli jeżeli kupujemy samochody 2-3-letnie, ponieważ spełniają europejskie normy i nie będzie problemów, przynajmniej w początkowym okresie, z wjazdem do miast i nawet do zielonych stref w miastach – komentuje Paweł Molasy.
– Jednak patrząc przez pryzmat użytkowania auta z silnikiem diesla powinniśmy zadać sobie pytanie, czy diesel jest dla nas.
Jeżeli jeździmy niemal wyłącznie w ruchu miejskim, to uzasadnionym wyborem będzie hybryda albo samochód z silnikiem benzynowym – dodaje.