Asystenta AI w formie chata testują pracownicy PZU
„Działający wewnątrz firmy GPT Lab zaczął funkcjonować w czerwcu 2023 roku.
Zadaniem jednostki jest analiza możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom Grupy PZU, jak również skierowanych do klientów.
Przez ostatnie pół roku zespół przeanalizował ponad 100 różnych pomysłów na wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na generatywnej AI oraz przeprowadził liczne testy weryfikujące możliwości ich realizacji” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Prezesi firm chcą wykorzystywać GenAI, aby utrzymać przewagę konkurencyjną
Czego PZU oczekuje od ChatGPT?
Jednym z głównych pomysłów było udostępnienie w bezpieczny sposób pracownikom Ubezpieczyciela narzędzia typu ChatGPT, aby wesprzeć ich w codziennej pracy.
ChatGPT to pierwszy powszechnie znany przedstawiciel generatywnej AI. To publicznie dostępne rozwiązanie, przy odpowiedniej precyzji zadawanego pytania, pozwala na tworzenie spójnych odpowiedzi w bardzo krótkim czasie.
Na podstawie przesłanych wcześniej danych generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie m.in. podsumowywać treści, analizować dostarczone materiały, odpowiadać na pytania czy wspierać użytkowników jako wirtualny asystent, wyjaśniono.
„Zbudowaliśmy prototyp rozwiązania w formie chata – Asystent AI, z którym nasi pracownicy mogą rozmawiać w zbliżony sposób jak z publicznie dostępnymi rozwiązaniami.
Asystent AI został oparty o algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji OpenAI wykorzystywane w bezpiecznym środowisku chmurowym zarządzanym przez PZU.
Prototyp testowany jest przez ściśle określoną grupę pracowników weryfikujących jego skuteczność, jakość odpowiedzi i łatwość użycia. Kolejnym etapem będzie szersze wdrożenie rozwiązania w naszej organizacji” – powiedział dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w Grupie PZU Tomasz Żelski, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Wywiad Miesiąca | Zbyt wielka, byśmy mogli ją zatrzymać
Cyberbezpieczny Asystent AI
Dzięki takiemu podejściu PZU testuje technologię generatywnej sztucznej inteligencji w sposób bezpieczny, wiarygodny i z zapewnieniem najwyższych standardów regulacyjnych i etycznych, podkreślił Ubezpieczyciel.
„Testowana obecnie wersja beta Asystenta AI ogranicza się tylko do danych, które nie są objęte tajemnicą ubezpieczeniową, przedsiębiorstwa czy ochroną danych osobowych.
Kompleksowo przeszkoliliśmy naszych testerów, dzięki czemu jesteśmy pewni, że wiedzą, w jaki sposób korzystać z nowego narzędzia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.
Rozszerzając wykorzystanie Asystenta AI, będziemy również uwzględniali takie podejście. Jesteśmy świadomi ryzyka generatywnej sztucznej inteligencji, dlatego szczegółowo weryfikujemy nasze rozwiązanie aspektami związanymi z bezpieczeństwem” – wskazał dyrektor ds. ryzyka i bezpieczeństwa IT w Grupie PZU Bartosz Zbyszewski.
Czytaj także: AI fundamentalnie zmieni branżę ubezpieczeniową w 2024 roku
PZU zaznacza, że korzysta ze sztucznej inteligencji od wielu lat. Wykorzystuje ją zarówno do usprawniania wewnętrznych procesów, jak i poprawiania doświadczeń klientów. PZU wdrożyło już kilkadziesiąt rozwiązań z tego obszaru.
„Oprócz GPT Lab nad opracowaniem rozwiązań z komponentami AI pracują w PZU także inne jednostki. W Fabryce Sztucznej Inteligencji specjaliści wykorzystują najnowsze osiągnięcia z zakresu AI i uczenia maszynowego do analizy terabajtów danych dostępnych w PZU.
Z kolei Laboratorium Innowacji, w ramach programu PZU Ready for Startups, skupia się na ułatwianiu współpracy PZU ze startupami i innymi innowacyjnymi firmami technologicznymi” – napisano dalej w materiale.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Technologie – Accenture | GenAI zadomowi się w każdym obszarze bankowości
***
Grupa PZU jest największą instytucją finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość jej skonsolidowanych aktywów wyniosła 436,12 mld zł w 2022 r. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.