Co hamuje rozbudowę sieci ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków?

Co hamuje rozbudowę sieci ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków?
Fot. stock.adobe.com / Gasspoll
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce może wzrosnąć niemal sześciokrotnie do ponad 33 tys. sztuk w ciągu dwóch lat, wynika z najnowszego wydania raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) „Polish EV Outlook 2023”. Wymaga to jednak pilnego wprowadzenia zmian regulacyjnych. W przeciwnym wypadku liczba ładowarek będzie o 1/3 niższa niż w scenariuszu optymistycznym.

Najnowsze wydanie „Polish EV Outlook” zawiera dwa scenariusze rozbudowy ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce.

Uwzględniono w nich m.in. plany operatorów (w tym firm dopiero planujących debiut na polskim rynku), dotychczasowe oraz przewidywane tempo rozwoju floty samochodów elektrycznych, prognozowany popyt na usługi ładowania, jak również regulacje unijne (w tym ostateczny, oficjalny tekst rozporządzenia AFIR).

Różnice pomiędzy scenariuszami wynikają przede wszystkim z zakresu oraz terminu wprowadzenia zmian regulacyjnych i systemowych adresujących największe bariery rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce.

Istotną kwestią jest również potencjalna optymalizacja (lub jej brak) programów wsparcia ze środków publicznych, podkreślono.

Czytaj także: Prezes IBRM Samar o tym, kiedy w Polsce elektryki zastąpią diesle

Elektromobilność: braki i bariery w polskim systemie regulacyjnym

„Z miesiąca na miesiąc coraz bardziej domyka się okno czasowe, w którym można wprowadzić postulowane od długiego czasu zmiany pod kątem realizacji wymogów AFIR wyznaczonych na rok 2025.

Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, by tę sytuację zmienić.

W rezultacie prognozy w najnowszej wersji Polish EV Outlook są mniej optymistyczne niż w ostatnim wydaniu naszego raportu. Szacujemy, że pod warunkiem uwzględnienia postulatów wypracowanych przez branżę w ramach projektu Biała Księga Nowej Mobilności za ok. 2 lata w Polsce może funkcjonować 32,6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania.

Kontynuowanie dotychczasowego, biernego kursu przez organy publiczne sprawi, że będzie ich o prawie 1/3 mniej, co stawia pod znakiem zapytania rozwój całego sektora zeroemisyjnego transportu w Polsce” – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: Samorządy mogą się ubiegać o sfinansowanie budowy e-stacji ładowania

Raport „Polish EV Outlook”

Niemal 60% ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonuje w 37 miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Liderem jest Warszawa, a następnie Gdańsk, Katowice, Kraków i Szczecin.

Jak wynika z „Polish EV Outlook”, w ramach sieci 13 wiodących operatorów funkcjonuje 70% wszystkich, ogólnodostępnych ładowarek w Polsce.

Numerem jeden – z udziałem 19% – pod koniec I połowy 2023 r. była firma GreenWay Polska.

Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz EV+.

„W Polsce powstaje coraz więcej hubów ładowania. Udział lokalizacji, w których funkcjonują co najmniej dwie, ogólnodostępne stacje ładowania wynosi ponad 29%. Co najmniej trzy ładowarki funkcjonują w ok. co dziesiątej lokalizacji” – dodał Albert Kania z PSPA.

Czytaj także: Elektromobilność: powstanie 30 stacji ładowania przy parkach handlowych

***

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Źródło: ISBnews