Prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie o bankowości internetowej

Prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie o bankowości internetowej
Marek Kuklewski
„W podstawowych usługach posiadamy bankowość internetową taką jak banki komercyjne lub niewiele odbiegającą od ich poziomu. Szczególnie możemy pochwalić się rozwiązaniami w kontekście security” – mówił Marek Kuklewski, prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie w wywiadzie, którego nam udzielił podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych.

Jak zapewniał, Bank Spółdzielczy w Gogolinie oferuje bezpieczną bankowość internetową nie tylko i wyłącznie w wersji webowej, ale również w aplikacji mobilnej. Przyznał jednak, że nie wszystkie sprawy w jego Banku da się załatwić zdalnie.

„Jeszcze nie jesteśmy w stanie udzielać kredytów poprzez Internet, aczkolwiek taką technologię już wdrażamy w ramach Zrzeszenia BPS i liczymy na to, że w ciągu 2-3 miesięcy będziemy mieli tę usługę już wdrożoną” – zapewniał Marek Kuklewski.

Mówiąc o aplikacji mobilnej stwierdził, że działa ona na wszystkich systemach, w szczególności na iOS i Android. Jest ona zawsze aktualizowana do najnowszej wersji. Aplikacja korzysta z dodatkowych zabezpieczeń, w tym z biometrii.

Bank chroni także klientów przed atakami socjotechnicznymi

Na pytanie o próby ataków na systemy informatyczne Banku przyznał, że się zdarzają, ale bardzo rzadko. W tej sytuacji Bank głównie koncentruje się na ochronie swoich klientów w sytuacji zagrożeń o podłożu socjotechnicznym.

Do niedawna przestępcy próbowali klientów okradać metodą na tzw. wnuczka. Obecnie próbują zmanipulować klientów, podając się za  pracowników bankowych.

 „Dzwoni pseudo pracownik bankowy do klienta i pyta się czy ten klient ma w jakimś banku rachunek. Klient  potwierdza, że tak i najczęściej mówi w jakim banku ma ten rachunek. Przestępcy informują, że jest jakieś oszustwo w jego banku, i że należy jak najszybciej pieniądze wybrać, zanieść je do wpłatomatu i za pomocą aplikacji wpłacić te pieniądze na określone konto. Oczywiście te pieniądze znikają” – tak Marek Kuklewski opisuje ostatnie ataki na klientów Banku.

Jak zapewnił, Bank Spółdzielczy w Gogolinie stale prowadzi akcje informacyjne i edukacyjne nie tylko wśród klientów, ale też wśród pracowników banku.

Bank na bieżąco współpracuje z Policją. Po otrzymaniu od policjantów informacji o pojawiającym się w okolicy nowym rodzaju działalności przestępczej – Bank uruchamia w swoich placówkach odpowiednie alerty. Jest też specjalna ankieta dla klientów, która pozwala im odpowiednio reagować w razie ataku przestępców.

Rozwiązania IT dopasowane do potrzeb banku

Inny sposób ataku, który się pojawił w ostatnim czasie, polegał na pozyskaniu za pomocą phishingu kodu autoryzacyjnego do autoryzowania drugiej aplikacji mobilnej, dającej oszustowi pełny dostęp do rachunku bankowego.

Po pojawieniu się takiego zagrożenia wprowadzono odpowiednie rozwiązanie i obecnie klient bez kontaktu z Bankiem nie jest w stanie zainstalować i autoryzować drugiej aplikacji mobilnej na innym urządzeniu. To był jeden z najczęstszych ataków prowadzonych z platformy OLX oraz różnych stron aukcyjnych.

Odnosząc się do technologii, prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie Marek Kuklewski stwierdził, że kierowana przez niego instytucja korzysta z rozwiązań informatycznych używanych przez kilkadziesiąt innych banków spółdzielczych.

Jednak te rozwiązania są odpowiednio skonfigurowane przez informatyków Banku pod specyficzne potrzeby samego Banku, jak i jego klientów.

Źródło: BANK.pl