Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
6godzin
45minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
6godzin
45minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
6godzin
45minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Edukacja finansowa

Polscy uczniowie chcą uczyć się w szkole o ESG

29.09.2023 13:20 Warszawski Instytut Bankowości / WIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polscy uczniowie chcą uczyć się w szkole o ESG
Fot. stock.adobe.com / Chinnapong
Wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w Polsce, co trzeci nie spotkał się na lekcjach z pojęciem zrównoważonego rozwoju, a 68 proc. z nich chciałoby regularnych zajęć z tego obszaru. Związane z nim pojęcie ESG (ang. Environmental - środowisko, Social - społeczna odpowiedzialność, Corporate Governance - ład korporacyjny), tak istotny pryzmat zarządzania dla strategii nowoczesnych firm, państw i innych organizacji, pozostaje zagadką aż dla 86 proc. uczniów liceum i technikum. To wnioski z badania przeprowadzonego przez pracownię badawczą Pollster na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.

Wrzesień jest szczególnym miesiącem dla popularyzacji zagadnienia zrównoważonego rozwoju. W dniach 15-25 września br. miał bowiem miejsce Światowy Tydzień Działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju, którego finałem był Światowy Dzień Działania, przypadający w rocznicę przyjęcia na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych tzw. Agendy 2030, zawierającej 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Z kolei od 20 do 26 września br. obchodzony był Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju.

Jak wynika z deklaracji ankietowanych przy tej okazji uczniów w wieku 15-18 lat, praktyka w ich przypadku wygląda o wiele lepiej niż teoria. Młode osoby pytane o zasady i działania z zakresu zrównoważonego rozwoju, które stosują – najczęściej wskazują korzystanie z używanych podręczników (69 proc.) oraz z produktów wielokrotnego użytku (68 proc.).

Połowa badanych deklaruje kupowanie i sprzedawanie używanych ubrań na własny użytek, a prawie co czwarty uczeń aktywnie reaguje na hejt lub krzywdę w Internecie (39 proc.).

Uczniowie oczekują zajęć nt. ESG w szkołach

Uczniowie wymagają jednak nie tylko od samych siebie, ale również mają konkretne oczekiwania co do placówek oświatowych, do których uczęszczają. Badani najczęściej chcieliby, aby szkoły zwracały uwagę na konieczność wspierania dobrych relacji międzyludzkich (47 proc.), promowanie różnorodności i otwartości (38 proc.) czy wartości etycznych i uczciwego zachowania (37 proc.).

Ponadto, co czwarty uczeń chciałby, aby w jego szkole podjęto praktyczne działania z zakresu gospodarowania odpadami (w tym recyklingu), a jedyne 11 proc. osób wskazuje, że ich szkoła już realizuje działania z obszaru zrównoważonego rozwoju.

Młodzi respondenci w badaniu WIB, podkreślają również, że są gotowi rozmawiać o zasadach zrównoważonego rozwoju z rodzicami i chcieliby, aby ich opiekunowie przestrzegali zasad z obszaru ESG.

Takiego zdania jest aż 70 proc. badanych uczniów. Według autorów badania, w świetle tych danych wyraźnie widać, że wśród samych uczniów rośnie potrzeba edukacji w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju.

Czytaj także: Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 – wyjątkowa inicjatywa, wyjątkowe rocznice

Zielone cele rynku finansowego

– Powszechna realizacja celów i zasad zrównoważonego rozwoju przez różne branże, środowiska i grupy społeczne to prawdopodobnie największa szansa na ochronę naszej planety przed wieloma, cywilizacyjnymi zagrożeniami.

W sektorze bankowym, postulat tzw. ekonomii umiaru, a przede wszystkim dostosowania banków do funkcjonowania w realiach zielonej gospodarki, jest obecny w agendzie już od kilku lat.

Aby z powodzeniem odpowiadać na te wyzwania, potrzebujemy zaangażowanego społeczeństwa, które rozumie znaczenie zrównoważonego rozwoju i będzie stosował to w swoim życiu.

Jako WIB chcemy skorzystać z naszych wieloletnich doświadczeń w obszarze edukacji finansowej i zaproponować Polakom w różnym wieku działania edukacyjne, które zwiększą ich świadomość w obszarze tych trzech kluczowych obszarów ujętych w skrócie ESG – mówi wiceprezes zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Michał Polak.

Czytaj także: Jak skutecznie przekazywać najmłodszym Polakom wiedzę o finansach? Europejski sukces uczniów ze szkoły podstawowej w Głogowie

Ogólnopolski projekt edukacyjny WIB nt. zrównoważonego rozwoju

Przedstawiciel WIB, przyznaje jednocześnie, że już trwają intensywne prace nad uruchomieniem ogólnopolskiego projektu edukacyjnego z obszaru zrównoważonego rozwoju.

W pierwszej kolejności będzie on ukierunkowany na nauczycieli i uczniów w szkołach ponadpodstawowych. Docelowo w działaniach będą uczestniczyć m.in. instytucje sektora finansowego, szkoły, uczelnie, organizacje społeczne i media. Pierwsze aktywności są zaplanowane już w trwającym roku szkolnym 2023/2024.

– Na starcie działań chcemy przede wszystkim pokazywać młodym ludziom, że zrównoważony rozwój to także zrównoważone finanse, a to przekłada się wprost na to ile pieniędzy zostaje w naszym portfelu.

Nie ma wątpliwości, że może to też być istotnym elementem przekazywanej wiedzy i kształtowanych postaw w ramach nowego przedmiotu Biznes i zarządzanie, który od 1 września br. jest obecny w polskich liceach – zapowiada wiceprezes WIB.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | ZBP | Edukacja ekonomiczna to wiedza o podstawach funkcjonowania we współczesnym świecie

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiEdukacjaEdukacja finansowaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceMichał PolakPollsterRynek finansowyStudenci / StudiaUczniowieZielone finanseZielony ŁadZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor Warszawski Instytut Bankowości / WIB
Źródło
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}