Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

EKF 2023: są pieniądze na zielone inwestycje, brakuje stabilnego prawa

06.06.2023 12:00 mb | BANK.pl
EKF 2023: są pieniądze na zielone inwestycje, brakuje stabilnego prawa
Fot. stock.adobe.com / William W. Potter
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce jest zrozumienie dla konieczności prowadzenia nowoczesnej polityki klimatycznej, nie brakuje także pieniędzy na inwestycje w sektorze tzw. zielonej energii. Problemem nieustająco jest brak jasno zdefiniowanych celów, stabilności prawa oraz brak infrastruktury sieciowej, uważają eksperci uczestniczący w debacie „Polska u progu transformacji energetycznej - wyzwania i szanse w horyzoncie 2030 roku” podczas XIII Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

„Pomimo wszystkich wyzwań Polska była w 2022 roku na 3. miejscu w Europie pod względem inwestycji w fotowoltaikę, więc planowanie, zrozumienie problemu i pieniądze na te inwestycje nie są problemem. Widać jednak na horyzoncie duże ryzyka, jak brak KPO, inflacja i wynikająca z niej presja płacowa w sektorze” – powiedział wiceprezes ING Banku Śląskiego Michał Mrożek podczas debaty.

Jego zdaniem, problemem są także prawo oraz brak infrastruktury sieciowej i magazynowej. Dotyczy to na przykład braku możliwości odbioru zbyt dużej ilości wyprodukowanej energii prosumenckiej, co kończy się nawet wyłączaniem instalacji.

„Mamy możliwości inwestycji, produkcji czystej energii, ale ograniczeniem jest właśnie infrastruktura. Drugim są także uregulowania prawne i stabilności przepisów” – dodał wiceprezes Michał Mrożek.

„Wszystko, co zostało dotychczas zbudowane w Polsce w dziedzinie zielonej energii, pochodziło ze współpracy z sektorem finansowym. Widać więc: pieniądze nie są problemem, są nimi natomiast jasna i stabilna polityka energetyczna kraju” – potwierdził Maciej Tarnawski z Santander Bank Polska.

Czytaj także: EY: Polska coraz bardziej atrakcyjna dla inwestorów OZE

Brak świadomości konieczności transformacji energetycznej

Zdaniem Michała Mrożka, kolejnym wyzwaniem jest zbudowanie świadomości inwestorów i odbiorców o konieczności prowadzenie transformacji energetycznej. Dotyczy to głównie małych i średnich firm.

„Nasze badania, potwierdzone także przez analizy NBP, wskazują, że 2/3 MŚP nie planuje inwestycji w zieloną energię. Dzieje się to głównie z powodu niskiej świadomości, ale również niepewności dotyczącej przyszłości. Dlatego niezmiernie istotna jest edukacja, a w jej ramach jasny i jednolity przekaz, a to niestety nie jest dziś normą” – podkreślił wiceprezes ING BSK.

Konieczność poprawy komunikacji oraz szeroko rozumianej edukacji podkreślił także prezes Centrum Myśli Strategicznych Maciej Grabowski. W jego ocenie, dotyczy to zarówno prosumentów, jak i największych producentów energii.

Czytaj także: Dla klientów polskich banków jak ważne są czynniki ESG?

Inne artykuły od ISBnews:

  • Żabka wprowadziła płatności kartami Edenred we wszystkich sklepach
  • 8 maja ’25 Komitet Stały RM zajmie się wyznaczeniem koordynatora ds. usług cyfrowych
  • Sławomir Soszyński zastąpi Rafała Stycznia na stanowisku prezesa Aillerona

Dekarbonizacja – polski problem

Podobnego zdania był Maciej Szary z McKinsey&Company, który podkreślił dodatkowo znaczenie czasu i miejsce, w którym znajduje się Polska i cały sektor energetyczny.

„W scenariuszu bazowym mamy dużo wyższe wyzwania niż inne kraje. Przede wszystkim dotyczy to energetyki opartej na węglu, z której do 2030 r. musimy zrezygnować. I to nie tylko z powodu nakazów unijnych, ale także z powodu wyczerpywania jej możliwości technologicznych. A idziemy w kierunku dominacji prądu, którego będziemy musieli produkować go coraz więcej, ale i coraz taniej” – zaznaczył Maciej Szary.

Według niego, utrzymywanie modelu gospodarki opartej na węglu jest wyjątkowo nieefektywne, także z punktu widzenia kosztów produkcji czyli cen u odbiorcy końcowego. Opłaty ETF, kary czy wreszcie coraz droższe wydobycie z głębszych pokładów powodują, że nie ma szans na spadek cen tak produkowanej energii.

„To oczywiście przekłada się na wszelkie koszty w gospodarce, a więc ciągłe podwyżki. Ten ciąg zdarzeń plus niestabilność przepisów mogą doprowadzić spadku konkurencyjności całej polskiej gospodarki” – wskazał Maciej Tarnawski, dodając jednak, że przez najbliższe lata musimy się pogodzić z istnieniem elektrowni węglowych.

„W tym kontekście niezbędna jest więc edukacja oraz stworzenie jasnych zasad gry na dłuższy czas – tak, aby inwestycje w sektor energetyczny, nie tylko największym spółkom, ale i producentom energii rozproszonej, były opłacalne i miały szansę na zwrot” – podsumował Michał Mrożek z ING BSK.

Czytaj także: Polska potrzebuje miliardów złotych na transformację ciepłownictwa

Źródło: ISBnews
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Centrum Myśli StrategicznychDekarbonizacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Kongres Finansowy / EKFING Bank Śląski S.A. / INGMaciej GrabowskiMaciej SzaryMaciej TarnawskiMcKinsey & CompanyMichał MrożekOdnawialne źródła energii / OZESantander Bank PolskaTransformacja energetycznaZielona energia
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
Fabryka - przemysł
2,6 mld zł zaległych zobowiązań najbardziej energochłonnych sektorów polskiej gospodarki
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}