Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Innowacje produktowe związane ze zmianami klimatu podstawą rozwoju w sektorze ubezpieczeniowym

28.08.2021 15:53 mb | aleBank.pl
Innowacje produktowe związane ze zmianami klimatu podstawą rozwoju w sektorze ubezpieczeniowym
Fot. stock.adobe.com / blacksalmon
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Firmy ubezpieczeniowe odgrywają kluczową rolę we wspieraniu zeroemisyjnych innowacji technologicznych - wynika z raportu "Climate product innovation within the insurance sector" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z Uniwersytetem Cambridge. Dzięki aktywnym działaniom branży wzrasta społeczna świadomość zagadnień środowiskowych, a produkty ubezpieczeniowe mogą wspierać ekologiczne projekty realizowane również w innych sektorach gospodarki.

Branża ubezpieczeniowa coraz uważniej przygląda się zagadnieniom ochrony środowiska oraz dążenia do neutralności klimatycznej. W zgodzie z deklaracjami rządów, niektóre z firm już zdecydowały, że chcą do zera zredukować swoją emisję.

– Branża zastanawia się, jak zmienić strategie tak, by swoimi działaniami wspomóc zahamowanie zmian klimatycznych. Starania ubezpieczycieli już są widoczne, ale nadal potrzeba bardziej proaktywnego podejścia.

Firmy z sektora mogą stać się liderami transformacji, ale konieczna jest modyfikacja istniejących już produktów, a także stworzenie nowych – bardziej innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie i zielonych – mówi Marcin Piskorski, partner, lider sektora ubezpieczeniowego, Deloitte.

Źródło: Deloitte

Autorzy raportu zidentyfikowali kluczowych interesariuszy, dzięki którym szybciej powstają innowacyjne produkty dla klimatu. Są to: instytucje państwowe, klienci, decydenci i regulatorzy, branża insurtech, sektory pokrewne i akcjonariusze.

Firmy z sektora mogą stać się liderami transformacji, ale konieczna jest modyfikacja istniejących już produktów

Wyłonienie tych grup pozwoliło na wyróżnienie dziewięciu kluczowych obszarów, w których innowacyjność produktów ubezpieczeniowych może łagodzić skutki zmian klimatu.

Czytaj także: Raport Deloitte: inwestycja w czynniki ESG może zwiększyć wycenę spółek finansowanych przez fundusze private equity

Ubezpieczenia na zielono

Po pierwsze jest to zachęcanie do niskoemisyjności i stwarzanie możliwości wyboru takiej ścieżki. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i szukają świadomie działających firm. Dla ubezpieczycieli to szansa na promocję rozwiązań ekologicznych oraz możliwość trwałej zmiany podejścia konsumentów. W ten sposób branża może zwiększyć świadomość wśród swoich klientów i popyt na zielone produkty.

Drugi obszar to stałe zachęty do podejmowania działań mających na celu ograniczanie skutków zmian klimatu, czyli wpływu na ubezpieczonych tak, aby ich biznes był bardziej odporny na zmiany.

Trzecie działanie zakłada obsługę szkód w sposób zrównoważony i ekologiczny.

– Ubezpieczyciele mogą wspierać działania proekologiczne na przykład zachęcając do naprawy, a nie wymiany, uszkodzonych elementów. Mogą promować rozwiązania, w których części służące do naprawy pochodziły z recyklingu.

W raporcie wskazane zostały konkretne przykłady działań, przyczyniających się do dekarbonizacji procesu obsługi szkód i reklamacji, które były podejmowane przez duże grupy ubezpieczeniowe w ostatnich latach – mówi Adam Pasternak-Winiarski, starszy menedżer, dział usług aktuarialnych i ubezpieczeniowych, Deloitte.

Czwarty obszar to umożliwienie przepływów kapitałowych w kierunku zielonych rozwiązań. Jak wynika z danych International Finance Corporation, do 2030 roku na łagodzenie skutków zmian klimatycznych inwestorzy mogą przeznaczyć nawet 23 bln dolarów. Dzięki innowacjom produktowym branża ubezpieczeniowa odgrywa kluczową rolę w transformacji gospodarki – zmniejsza ryzyko, które wynika ze stosowania zielonych produktów i wspiera przepływ kapitału, co w innym przypadku mogłoby zostać uznane za ryzykowne.

Piąty obszar to kompensacja emisji dwutlenku węgla.

– Pomimo ambicji dążenia do zeroemisyjności, dla wielu sektorów zrealizowanie tego celu będzie zadaniem trudnym i długoterminowym. W tym kontekście raport wskazuje na wagę rozwiązań naturalnie kompensujących emisje dwutlenku węgla oraz potencjalną rolę ubezpieczycieli w tym zakresie.

Ważne jest, aby branża ubezpieczeniowa zielonymi produktami np. wspierała start-upy, które oferują tego typu rozwiązania i tym samym przyczyniała się do ich rozwoju – mówi Adam Pasternak-Winiarski.

Do obszarów, które mogą być wspierane przez zielone produkty ubezpieczeniowe, zaliczyć można rozwijanie usług doradczych tak, by wspierać klientów w zrozumieniu zagadnień klimatycznych. Warto również opracowywać rozwiązania ograniczające odpowiedzialność prawną za klimat i ryzyko sporów środowiskowych.

Czytaj także: Raport IPCC czerwoną flagą dla ludzkości: świat blisko nieodwracalnych zmian klimatycznych, konieczna rezygnacja z węgla

Inne artykuły od Deloitte:

  • Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Deloitte | Chmura w banku, czy bank w chmurze?
  • Bankowość i finanse | Technologie – Deloitte | Od eksperymentów do realnej wartości: Jak zrealizować obietnicę GenAI w bankach?
  • Bankowość i Finanse | Ochrona Środowiska – Deloitte | Dekarbonizacja portfela kredytowego – nowe wyzwanie stojące przed instytucjami finansowymi

Przeszkody na drodze do neutralności

Eksperci zidentyfikowali bariery, które hamują rozwój produktów ubezpieczeniowych przyjaznych klimatowi. Po stronie popytu są to: sceptycyzm wobec zmian klimatycznych, niedoszacowanie ryzyka, wygórowane koszty ubezpieczenia, brak świadomości dostępnych produktów.

Z kolei w obszarze podaży występuje brak koordynacji łańcucha wartości, krótkoterminowość, niewystarczająca liczba danych oraz braki w kompetencjach pracowników.

Źródło: Deloitte

 – Pomimo przeszkód, branża ubezpieczeniowa może znacząco wesprzeć przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Wyróżniliśmy trzy ważne typy działań, które powinni podjąć jej przedstawiciele w tym kierunku. Po pierwsze należy budować silne relacje z klientami tak, żeby poznać ich problemy i przeszkody w maksymalizacji wartości produktów.

Eksperci zidentyfikowali bariery, które hamują rozwój produktów ubezpieczeniowych przyjaznych klimatowi

Trzeba ich również zachęcać do inicjatyw podejmowanych wewnątrz organizacji i współpracy rynkowej w celu wprowadzania innowacji w łańcuchu wartości. Ostatni krok to wzmacnianie kwalifikacji w firmie oraz podejmowanie decyzji biznesowych opartych na danych i dowodach naukowych, a nie domysłach – podsumowuje Marcin Piskorski.

Czytaj także: Fit-for-55: które sektory gospodarki muszą zmienić swoje strategie i jakie będą koszty?


O raporcie

Raport „Climate product innovation within the insurance sector” powstał we współpracy z Uniwersytetem Cambridge i członkami inicjatywy ClimateWise, czyli globalnej sieci wiodących organizacji z branży ubezpieczeniowej. Opracowanie stworzono na podstawie pogłębionych wywiadów z ekspertami przeprowadzonych między marcem a kwietniem 2021 r. Głównym tematem rozmów były innowacje produktowe, które są wsparciem w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną.

Raport do pobrania znajduje się tutaj.

Źródło: Deloitte
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
DeloitteDwutlenek węgla / CO2ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarka zeroemisyjnaMarcin PiskorskiOchrona środowiskaRaportyUbezpieczycieleUniwersytet CambridgeZielony ŁadZmiany klimatyczne
Autor mb | aleBank.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}