PKO Junior, czyli bankowość dla dzieci poniżej 13. roku życia
Jeden z pierwszych na świecie serwisów bankowości internetowej dla najmłodszych i zarazem kompleksowy program edukacji finansowej jest już dostępny w PKO Banku Polskim. W ramach nowej oferty dzieci poniżej 13. roku życia mogą teraz poprzez swoje osobiste konta internetowe otrzymywać kieszonkowe, inicjować przelewy, doładowywać telefon komórkowy, oszczędzać na określone cele czy podejmować i realizować wyzwania stawiane przez rodziców.
PKO Junior jest ofertą edukacyjną, dzięki której dziecko uczy się pod nadzorem rodzica świadomie zarządzać budżetem, oszczędzać oraz zdobywa praktyczną umiejętność obsługi konta bankowego.
– Projekt jest kolejnym, unikalnym elementem oferty kierowanej do segmentu młodych klientów, stanowiąc rozszerzenie zrewitalizowanego SKO, który stał się już synonimem nowoczesnej edukacji finansowej. Jest naturalnym uzupełnieniem uniwersalnej oferty Banku adresowanej do wszystkich Polaków. Dzięki wprowadzanym konsekwentnie od kilku lat zmianom możemy towarzyszyć milionom klientów na kolejnych etapach ich życia, odpowiadając na zmieniające się potrzeby – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Dla dzieci zostało przygotowane bezpłatne i bezpieczne PKO Konto Dziecka, z atrakcyjnym oprocentowaniem 4,5% w skali roku dla kwot poniżej 2500 zł, powiązane z kontem rodzica – dowolnym rachunkiem ROR z oferty PKO Banku Polskiego bądź przygotowanym specjalnie na potrzeby oferty PKO Junior rachunkiem PKO Konto Rodzica.
PKO Konto Dziecka może otworzyć rodzic podczas jednej wizyty w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego, podając numer PESEL dziecka oraz przedkładając jeden z jego dokumentów: skrócony odpis aktu urodzenia, paszport, dowód osobisty lub legitymację szkolną. Otrzymuje wówczas zestaw startowy zawierający list przewodni, książeczkę edukacyjną przybliżającą dzieciom podstawowe pojęcia z zakresu edukacji finansowej, poradnik dla rodzica, wizytówki, arkusz naklejek, a także płytę CD z regulaminami. Następnie rodzic przekazuje dziecku numer klienta i hasło pierwszego logowania, zaś dziecko aktywuje swoje konto, logując się do serwisu junior.pkobp.pl i zmieniając hasło na takie, które będzie mu łatwo zapamiętać.
Rachunek PKO Konto Dziecka jest otwierany dla osoby małoletniej na podstawie umowy zawartej pomiędzy PKO Bankiem Polskim i działającym w jej imieniu przedstawicielem ustawowym, który jest upoważniony do dysponowania rachunkiem dziecka.
– W Polsce jest 5 milionów dzieci poniżej 13. roku życia – najmłodszych należących do pokolenia, dla którego obcowanie z nowoczesnymi rozwiązaniami i urządzeniami jest czymś zupełnie naturalnym. PKO Junior wykorzystuje ten potencjał, umożliwiając im wspólną z rodzicami naukę przedsiębiorczości, systematyczności, odpowiedzialności, a także opanowanie podstawowych pojęć i umiejętności związanych z zarządzaniem budżetem, które stanowią nieodzowną część dorosłego życia – podkreśla Michał Macierzyński, Dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim, lider projektu PKO Junior.
Dziecko otrzymuje dostęp do konta poprzez nowoczesny serwis transakcyjny PKO Junior dostosowany do wieku i gustu najmłodszych. Atrakcyjna grafika i efekty dźwiękowe zastosowane w serwisie sprawiają, że nauka oszczędzania staje się dla dzieci zabawą. Wszystkie funkcjonalności serwisu PKO Junior powiązane są z Aplikacją Rodzica w serwisie bankowości internetowej iPKO, poprzez którą rodzic ma pełny wgląd w rachunek PKO Konto Dziecka i akceptuje inicjowane przez dziecko operacje.
Główne funkcjonalności serwisu transakcyjnego PKO Junior to:
- Personalizacja – dziecko może dostosować do swoich preferencji wygląd serwisu (tapety, zdjęcia, dźwięki), a także skorzystać z funkcji „przyjazny login”, dzięki której nie musi pamiętać swojego numeru klienta podczas logowania.
- Skarbonki służące do zbierania pieniędzy na określone cele. Dziecko może nadawać skarbonkom własne nazwy i wybrać obrazek symbolizujący skarbonkę (lub wgrać własny), określić kwotę i termin oszczędzania, a także dokonywać wpłat. Skarbonkę można rozbić w każdej chwili – środki powiększają wtedy kwotę „wolnych oszczędności”.
- Odznaki – gra, w ramach której dzieci otrzymują odznaki za określone „osiągnięcia”: zakładanie skarbonek, regularne wpłaty na konto, długoterminowe oszczędzanie, planowanie (zaoszczędzenie wyznaczonej kwoty w zdeklarowanym przez dziecko terminie). Informacja o przyznaniu odznaki jest prezentowana na stronie głównej oraz na dedykowanej podstronie serwisu.
- Przelewy – serwis PKO Junior umożliwia dziecku inicjowanie przelewów, które są zawsze akceptowane przez rodzica w iPKO. W ramach tej funkcji dziecko może definiować odbiorców przelewów, którzy także są zatwierdzani przez rodzica. Funkcjonalność przelewu może być włączana i wyłączana przez rodzica. Dla dzieci poniżej 10. roku życia przelewy są domyślnie wyłączone.
- Doładowania telefonu – inicjowane przez dziecko, wymagają akceptacji rodzica, którego rachunek jest powiązany z rachunkiem dziecka (analogicznie do przelewów). W tej sekcji dziecko może zrealizować pojedyncze doładowanie, dodać zdefiniowanego odbiorcę doładowania, zrealizować doładowanie, bazując na zapisanych wcześniej danych, a także sprawdzić status doładowań, o które wcześniej poprosiło rodzica.
- Wyzwania – funkcjonalność umożliwiająca rodzicom wyznaczanie dziecku określonych zadań, które wspierają rozwój jego kompetencji. Rodzic może określić wyzwania w 4 obszarach: odpowiedzialności (np. opieka nad zwierzęciem, porządek w pokoju), planowania (np. przygotowanie planu rodzinnego weekendu), systematyczności (np. mycie rąk, oszczędzanie) oraz wytrwałości (np. zdobycie nowej umiejętności, składanie ubrań). Każde wyzwanie ma swój termin realizacji oraz nagrodę, którą także określa rodzic (może to być na przykład wspólna wyprawa w ciekawe miejsce, nagroda rzeczowa, pieniężna lub inna dowolnie określona przez rodzica), zaś o tym, czy dane wyzwanie podjąć, dziecko decyduje samodzielnie.
- Narzędzia finansowe, takie jak: Kalkulator, dzięki któremu dziecko może sprawdzić, ile potencjalnie może zyskać, oszczędzając daną kwotę przez wskazany czas, przy aktualnym oprocentowaniu PKO Konta Dziecka; Twój plan oszczędzania, który umożliwia określenie jaka część (procentowo) wpłaconych na PKO Konto Dziecka oszczędności będzie automatycznie przekazywana do poszczególnych skarbonek (zdefiniowanych wcześniej), a jaka ma pozostać na koncie jako wolne oszczędności; Losowanie – forma zabawy polegająca na wylosowaniu skarbonki, do której zostanie dopłacona wylosowana kwota.
- Powiadomienia – dotyczące zdarzeń finalizowanych przez rodziców, otrzymanych odznak, nowych funkcjonalności w serwisie, urodzinach etc. Powiadomienia są każdorazowo prezentowane na ekranie strony głównej i są widoczne do momentu ich zamknięcia przez dziecko.
PKO Konto Dziecka uzupełnia kompleksową ofertę Banku dla młodych klientów, w skład której wchodzą także PKO Konto Pierwsze (dla dzieci, które ukończyły 13 lat, a nie są jeszcze pełnoletnie) oraz PKO Konto dla Młodych – dla studentów i absolwentów uczelni wyższych, którzy ukończyli 18 lat i nie ukończyli 30 lat.
Więcej informacji o PKO Junior można uzyskać na stronie internetowej Banku www.pkobp.pl/junior, w oddziałach w całej Polsce, a także pod numerami Infolinii 801 302 302 lub 81 535 65 65.
Oferta PKO Junior – prezentacja – pobierz.
Źródło: PKO Bank Polski