Oszczędzamy na przyjemności
Czy oszczędzanie i przyjemności mogą iść w parze? Okazuje się, że tak. W internetowym badaniu Banku Millennium 38% osób wskazało, że odkłada pieniądze właśnie z myślą o przyjemnościach.
Pozostałe 26% uczestników sondy gromadzi oszczędności bez określonego przeznaczenia – po prostu na przyszłość, a 19% zabezpiecza się na tak zwaną „czarną godzinę”. Zakup mieszkania i edukację dzieci jako cel oszczędzania wskazało odpowiednio 12,7% i 4,5% ankietowanych.
Wykres 1: Na co oszczędzamy? Dane z ankiety Banku Millennium przeprowadzonej w maju 2013 roku na próbie 409 osób.
Wyniki naszej ankiety mogą być świetną wskazówką dla osób, które chciałyby rozpocząć oszczędzanie, a jednocześnie uniknąć uczucia rezygnacji z ulubionych rzeczy. Jeśli celem oszczędzania będzie coś przyjemnego, przykładowo wakacje, to comiesięczne odkładanie części dochodów będzie znacznie łatwiejsze – mówi Marek Ubysz, kierujący Wydziałem Produktów Oszczędnościowych w Banku Millennium.
W oszczędzaniu najważniejszy jest cel i nawyk
Połączenie oszczędzania z myślą o przeznaczeniu zgromadzonych środków na przyjemności to skuteczny motywator do regularnego odkładania choćby niewielkich kwot. Równie ważne jest wyznaczenie sobie konkretnego celu. Dużą pomocą może się tu okazać Konto Oszczędnościowe Twój Cel. Dane Banku Millennium wskazują, że osoby korzystające z celowych kont oszczędnościowych chętniej precyzują, na co chciałyby w przyszłości wydać odłożone pieniądze. 68% z nich wybiera jeden z celów zaproponowanych przez bank – najczęściej jest to emerytura (16%), podróże (13%), nieprzewidziane wydatki (12%), edukacja dziecka (9%) oraz kupno samochodu (8%). Co trzeci posiadacz Konta Oszczędnościowego Twój Cel korzysta z możliwości samodzielnego określenia celu. Osoby te deklarują między innymi oszczędzanie na ślub, wesele czy komunię, własny biznes lub „wielki cel”. Cześć klientów odkłada pieniądze dla rodziny, nazywając wręcz cel imieniem bliskiej osoby.
Zdefiniowanie celu oszczędzania, najlepiej kojarzącego się z czymś przyjemnym, może pomóc w wyrobieniu w sobie nawyku odkładania choćby niewielkich kwot. Systematyczność jest nawet ważniejsza niż oprocentowanie. Jak mówi Warren Buffett, amerykański inwestor, przedsiębiorca i filantrop – nie oszczędzaj tego, czego uda Ci się nie wydać, ale wydawaj to, co Ci zostanie po odłożeniu.
W oszczędzaniu najważniejsza jest regularność i właściwe nawyki. Jednak zwłaszcza dla tych, którzy takie nawyki dopiero w sobie kształtują, istotna jest elastyczność produktu. Optymalnym rozwiązaniem dla początkujących jest konto oszczędnościowe, które z jednej strony pozwala pomnażać oszczędności, a z drugiej umożliwia swobodny dostęp do środków – tłumaczy Marek Ubysz, kierujący Wydziałem Produktów Oszczędnościowych w Banku Millennium.
Polacy a oszczędzanie
Współcześnie oddziałuje na nas nieprzebrana ilość pokus i możliwości wydawania pieniędzy. Dlatego odłożenie choć części dochodu postrzegane jest jako trudne. Oszczędzanie nie oznacza jednak odcięcia od „świata konsumpcji”, ale zapanowanie nad nim – choćby przez wyrobienie w sobie nawyku regularnego odkładania małych kwot na początku miesiąca. Po upływie pewnego czasu, przy korzystaniu z odpowiednich usług bankowych, zgromadzona suma może mile zaskoczyć.
Badania CBOS wskazują, że aż 67% Polaków uważa, że warto oszczędzać na przyszłość. Na poziomie deklaracji jesteśmy zatem racjonalni i przewidujący. Analiza struktury aktywów zgromadzonych w Banku Millennium jednoznacznie wskazuje, że za deklaracjami stoją także czyny. Połowa klientów Banku posiada oszczędności. Co trzeci z nich – łącznie 400 000 osób – aktywnie korzysta z coraz bardziej popularnego konta oszczędnościowego, a środki zgromadzone na tego typu produktach wzrosły od początku roku o ponad 20%, zbliżając się do poziomu aktywów zdeponowanych na tradycyjnych lokatach.
Od lat Bank Millennium konsekwentnie promuje nawyk oszczędzania i oferuje rozwiązania ułatwiające odkładanie pieniędzy. W ramach Centrum Oszczędzania klienci mogą korzystać nie tylko z kont oszczędnościowych, lokat złotówkowych, walutowych i depozytów. Poprzez bankowość internetową i mobilną mają także dostęp do Aukcji Lokat Terminowych i specjalnych ofert Happy Hours, podczas których mogą zyskać dodatkowy 1%.
Małgorzata Nasiłowska
Departament Komunikacji Marketingowej
Bank Millennium