eurobank podsumowuje wyniki za 2012 r. i realizację strategii
eurobank podwoił zysk netto, kontynuując strategię stabilnego wzrostu. Coraz więcej klientów postrzega go jako bank pierwszego wyboru. Bank wprowadza nowe standardy w obsłudze i rozwija ofertę produktową w ramach trwającego od 2010 r. programu transformacji i rozwoju bankowości detalicznej.
Stabilny wzrost wyników
W 2012 r. bank podwoił zysk netto w stosunku do 2011 r., osiągając 138 mln PLN (wobec 71 mln PLN). To kolejny rok zdecydowanej poprawy wyników finansowych banku. Została ona osiągnięta dzięki:
- stabilnemu poziomowi sprzedaży na bardzo konkurencyjnym rynku: eurobank zachował silną pozycję w kluczowym dla siebie segmencie kredytów gotówkowych, jednocześnie zwiększając wartość portfela innych produktów (m.in. nowe pakiety kont, produkty oszczędnościowe, kredyt hipoteczny).
- znaczącej redukcji kosztów ryzyka.
- ścisłej kontroli kosztów operacyjnych – zdecydowanej poprawie uległ stosunek kosztów działania banku do przychodów skorygowanych o koszt ryzyka (C/(NBI-CoR). Zwrot z kapitału (ROE) wzrósł w 2012 r. do poziomu 14,2%, a współczynnik wypłacalności na koniec 2012 r. wyniósł 12,5%.
Transformacja na model bankowości detalicznej
W 2012 r. eurobank skutecznie zrealizował założenia przeprowadzanego od połowy 2010 r. programu transformacji z modelu consumer finance na model bankowości detalicznej. Bank wdrożył zmiany we wszystkich obszarach działalności, zarówno w zakresie produktów, jakości usług, wielokanałowej sieci sprzedaży, jak też w zakresie optymalizacji procesów wewnętrznych. Początkowo bank działał jako ekspert w dziedzinie kredytów gotówkowych – dziś posiada pełną ofertę produktów dla klienta indywidualnego. Koncentruje się na jakości usług i relacji z klientem. W okresie transformacji wprowadził nowe standardy obsługi klienta, m.in. stanowisko opiekuna klienta, czy managera ds. jakości, który stale monitoruje realizację założeń dotyczących jakości pracy oddziałów. Ponadto od 2011 r. bank zmienił wizualizację i sposób funkcjonowania znacznej części swoich oddziałów. Średnie i duże placówki zostały przekształcone tak, by wyodrębnić oddzielną poczekalnię, strefę szybkiej obsługi (wpłaty, wypłaty, przelewy) i część zapewniającą komfort i poufność obsługi klientów detalicznych.
eurobank zmienił również komunikację marketingową, która buduje wizerunek nowoczesnego, przyjaznego, zorientowanego na potrzeby klienta banku detalicznego.
Satysfakcja klientów z wprowadzanych zmian jest mierzona w cyklicznych badaniach, od 2010 r. znacząco wzrosła wg rankingu Bank na Medal (publikowanego przez „Wprost” i „Bloomberg Businessweek Polska”). eurobank został w nim wyróżniony pośród banków, które zmieniają się dla swoich klientów, szczególnie w zakresie jakości obsługi oraz organizacji i czasu obsługi.
Dzięki poszerzaniu oferty produktowej eurobank wzmacnia i rozwija długotrwałe relacje z klientami. Obecnie bank oferuje pełen pakiet produktów detalicznych: pakiety kont osobistych, kredyt gotówkowy, bezpieczną bankowość elektroniczną, kredyt hipoteczny, produkty oszczędnościowe, ubezpieczenia, limit w rachunku bieżącym i karty kredytowe.
W 2012 r. eurobank otrzymał Order Finansowy za Tani kredyt z kontem („Home&Market”) oraz tytuł Bank na Medal za „ponadprzeciętne oceny klientów” w Programie Jakość Obsługi („Wprost” i „Bloomberg Businessweek Polska”). Bank znalazł się też w gronie najsilniejszych marek w Polsce, otrzymując tytuł Superbrands 2012.
W 2013 r. eurobank będzie kontynuował transformację, w tym koncentrację na jakości relacji z klientem oraz poszerzenie oferty o nowe produkty i usługi.
Bank zamierza zachować stabilną wielkość sieci sprzedaży i w dalszym ciągu rozwijać sieć franczyzową. Na koniec 2012 r. bank miał w całej Polsce 446 placówek własnych i franczyzowych, co stanowi 6-procentowy udział rynkowy.
Źródło: Euro Bank SA