Zaskakująco silny spadek sprzedaży żywności

Zaskakująco silny spadek sprzedaży żywności
Fot. Materiały prasowe Credit Agricole
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zgodnie z opublikowanymi w poniedziałek danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się we wrześniu w cenach bieżących o 5,3% r/r wobec wzrostu o 6,0% w sierpniu, co było znacząco poniżej naszej prognozy (8,2%) i konsensusu rynkowego (8,0%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do 4,3% r/r wobec 4,4% w sierpniu.

W strukturze wrześniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silny spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych #sprzedaż #SprzedażDetaliczna #GUS #CreditAgricole

Silny spadek rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej we wrześniu nastąpił mimo efektu statystycznego w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w sierpniu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2018 r., podczas gdy we wrześniu br. była ona o 1 większa niż przed rokiem), a także efektu niskiej bazy sprzed roku w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części”.

Czytaj także: GUS: sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,3 proc. rdr we wrześniu >>>

W strukturze wrześniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silny spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych. W ujęciu nominalnym sprzedaż w tej kategorii spadła o 8,5% m/m, co było najsilniejszym spadkiem odnotowanym we wrześniu w historii danych. Spadek liczony w cenach stałych był zbliżony (8,3% m/m), co wskazuje na znaczące zmniejszenie popytu na produkty żywnościowe we wrześniu. W efekcie, roczna dynamika sprzedaży żywności w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do -2,9% r/r wobec 1,5% w sierpniu, co oddziaływało w kierunku spadku dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem o ok. 1,1 pkt. proc. Naszym zdaniem czynnikiem, który mógł przyczynić się do znaczącego ograniczenia popytu na żywność we wrześniu, był silny skumulowany wzrost cen niektórych towarów żywnościowych (głównie mięsa i warzyw), odnotowany w ostatnich kwartałach. Wsparciem dla tej hipotezy jest odnotowany we wrześniu znaczący spadek sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,6% m/m w ujęciu nominalnym), co sugeruje brak wyraźnego zwiększenia sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych kosztem sprzedaży w sklepach wyspecjalizowanych. Weryfikację hipotezy o negatywnym wpływie rosnących cen żywności na jej sprzedaż umożliwią dane o sprzedaży detalicznej w IV kw.

Transfery i dobre nastroje konsumentów wsparciem dla konsumpcji

We wrześniu 6-miesięczne średnie kroczące dla rocznej realnej dynamiki sprzedaży w kategoriach „meble, rtv, agd” oraz „sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach”, będące barometrami siły popytu konsumpcyjnego, utrzymały się na wysokim dwucyfrowym poziomie (odpowiednio 11,7% i 14,0%). Na silną tendencję do wzrostu popytu konsumpcyjnego wskazuje również wysokie tempo wzrostu sprzedaży w cenach stałych z wyłączeniem samochodów, paliwa i żywności sprzedawanej w wyspecjalizowanych sklepach (7,3% r/r wobec 7,2% w sierpniu). Czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia rocznej dynamiki konsumpcji (w szczególności usług, które nie są ujęte w miesięcznych danych o sprzedaży detalicznej) pozostaje rozszerzony program 500+ i utrzymujące się bardzo dobre nastroje konsumenckie, znajdujące odzwierciedlenie w odnotowanej w badaniach GUS rekordowo wysokiej skłonności gospodarstw domowych do dokonywania „ważnych zakupów”.

Wzrost konsumpcji przyspieszył w III kw.

Opublikowane w poniedziałek dane o sprzedaży detalicznej nie zmieniają naszej prognozy zakładającej przyspieszenie wzrostu konsumpcji w III kw. (4,6% r/r wobec 4,4% w II kw.). Jednocześnie są one neutralne dla złotego i cen polskiego długu.

Źródło: Crédit Agricole