10 trendów w bankowości w roku 2023 według Accenture

10 trendów w bankowości w roku 2023 według Accenture
Fot. stock.adobe.com / C Haas/peopleimages.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Globalna firma doradcza Accenture przedstawiła dziesięć trendów, które pojawią się w sektorze bankowym w bieżącym roku, pisze Witold Gadomski.

Niskie stopy procentowe w ciągu ostatnich 17 lat wywróciły tradycyjne modele biznesowe w bankowości – także ten, że depozyty napędzają akcję kredytową.

Skoro pozyskanie pieniędzy było bardzo łatwe i niemal darmowe, banki koncentrowały się na produktach, które nadal generowały dochody z opłat i prowizji.

Teraz, gdy powróciły dodatnie stopy procentowe, wiodące banki zdały sobie sprawę, że muszą przyspieszyć zmiany, nie tylko po to, aby nadążyć za konkurencją, ale także znaleźć nowe możliwości rozwoju.

Accenture przedstawiła dziesięć trendów, które będą dotyczyły banków w 2023 roku.

1. Rosnące stopy procentowe zachęcają do innowacyjności produktów

Banki będą się koncentrować na unikalnych potrzebach swoich klientów. Innowacje pojawią się w formie ofert podobnych do Amazon Prime: spersonalizowanego, zintegrowanego zestawu produktów i usług, dostosowanego do specyficznych potrzeb klientów.

2. Renesans placówek bankowych

Bez bezpośredniej interakcji większość banków ma trudności z utrzymaniem bliskich relacji z klientami, ponieważ ludzie przeprowadzają obecnie większość swoich transakcji bankowych na urządzeniach mobilnych: tylko 3% interakcji odbywa się osobiście.

Jednak przy wprowadzaniu nowych produktów spotkania twarzą w twarz są nadal najbardziej preferowanym rozwiązaniem.

3. Metaverse czyli bankowość w wirtualnym świecie

Metaverse będzie jednym z najważniejszych trendów w bankowości w nadchodzących latach. Nie obejdzie się bez ryzyka — mogą pojawić się pułapki prawne i reputacyjne. Ale banki zostały wymyślone po to, by zarządzać ryzykiem.

Na najbardziej podstawowym poziomie Metaverse umożliwia bankom interakcję z pracownikami i klientami w środowisku wirtualnym.

Czytaj także: Trendy tech 2023 w sektorze bankowym

4. Dbanie o  talenty

Wiele banków w ostatnich latach ograniczało zatrudnienie, ale średni koszt zatrudnienia rośnie. Pracownicy stają się coraz bardziej wymagający i bardziej skłonni do zmiany pracy. To zmienione środowisko wymaga nowego sposobu myślenia i innego podejścia.

Konieczne staje się koordynowanie zarządzania talentami z wymogami strategii biznesowej.

5. Ryzyko jest wszędzie

Banki, które koncentrują się na pomaganiu klientom w rozwiązywaniu ich problemów, a nie tylko na egzekwowaniu rat kredytowych – wyprzedzą konkurencję nie tylko minimalizując straty, ale wzmacniając długoterminowe relacje z cennymi, ale znajdującymi się w trudnej sytuacji klientami.

6. Dane stają się produktem

Traktowanie danych jako „produktu” to zmiana nastawienia, która może zmienić fundamenty działalności bankowej. Bankom nie brakuje danych, ale narzędzi potrzebnych do ich przetwarzania.

7. Zmierzch fintechów

Złota era fintechów i cyfrowych banków dobiega końca. Sytuacja zmienia się na korzyść tradycyjnych banków. Banki muszą dogonić firmy fintech pod względem obsługi klienta, doświadczenia i dostarczania wartości.

Jednak w tym celu muszą opracować nowe technologie lub zakupić je po rozsądnej cenie, aby za ich pomocą wejść na nowe rynki i poszerzyć swoją ofertę.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Klienci | Młodzi dorośli ante portas

8. Zrównoważony rozwój staje się rzeczywistością

Ponieważ nawoływania w sprawie zmian klimatu stają się coraz głośniejsze, banki znajdują się pod rosnącą presją, by odgrywały konstruktywną rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych.

Oczekuje się od nich nie tylko działania neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, ale także wspierania w tym swoich klientów.

9. Skupienie na życiu

Podróże klientów są ważną częścią ich aktywności. Cyfryzacja pomogła zapewnić szybkość, prostotę i wygodę przy korzystaniu z usług bankowych z dala od  miejsca zamieszkania. Banki, szczególnie w czasie pandemii, przodowały w tym trendzie.

Ale w 2023 r. zaczną odchodzić od myślenia o podróżach klientów, skupiając się na wielu innych aspektach codziennego życia klienta.

10. Modernizacja podstawowych systemów

Banki od dawna odczuwają presję, by modernizować swoje podstawowe systemy przetwarzania. Muszą w swoich systemach wykorzystywać chmury danych i sztuczną inteligencję. Przez lata większość banków odkładała te zmiany, ale w 2023 roku będą musiały przemyśleć modernizację podstawowych systemów, które często mają 30-40 lat.

Według niedawnej ankiety przeprowadzonej wśród blisko 100 wiodących banków, 63% instytucji jest już w trakcie migracji swoich podstawowych systemów do chmury lub przygotowuje się do tego.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Technologie – Bezpieczeństwo | Technologie przydatne w nowym roku

Witold Gadomski
Witold Gadomski, publicysta ekonomiczny, od ponad 20 lat pracujący w Gazecie Wyborczej. Autor książki o Leszku Balcerowiczu, współautor Kapitalizm. Fakty i iluzje.
Źródło: BANK.pl