Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę: 250 mln zł na rozwój projektu polskiej marki samochodów elektrycznych
Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność.
„Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy” – powiedział prezes Piotr Zaremba, cytowany w komunikacie.
Czytaj także: Izera, polskie auto elektryczne, inwestycja wysokiego ryzyka >>>
Nowe akcje wyemitowane zostaną w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Ich zakup zostanie w całości pokryty wkładem pieniężnym ze środków pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji. Środki te przeznaczone będą, między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie, wyjaśniono.
Do końca 2020 roku na prace projektowe spółka wydatkowała ponad 53 mln zł
Zaremba poinformował, że do końca 2020 roku na prace projektowe spółka wydatkowała ponad 53 mln zł.
„Etap przygotowawczy, który obejmuje umowa inwestycyjna zaplanowany jest na 8 miesięcy. Wysokość przeznaczonych na ten etap środków oddaje zakres i skalę wyzwań, jakie przed nami stają oraz dynamikę prac, które muszą zostać wykonane w najbliższym czasie” – wskazał.
„Zaangażowanie państwa na obecnym etapie projektu jest kluczowe dla jego ostatecznego sukcesu”
Szef EMP zwraca również uwagę, że zaangażowanie państwa na obecnym etapie projektu jest kluczowe dla jego ostatecznego sukcesu.
„Izera to przedsięwzięcie mające solidne podstawy biznesowe i technologiczne, realizowane w oparciu o zweryfikowany przez zewnętrznych partnerów biznesplan oraz strategię rynkową. Podpisana właśnie umowa inwestycyjna umożliwia realizację kolejnego etapu projektu. Jego ukończenie w ramach zatwierdzonego harmonogramu, będzie umożliwiało kolejną rundę finansowania” – zakończył prezes.
Podpisanie umowy inwestycyjnej
Podpisanie umowy inwestycyjnej jest pierwszym z formalnych kroków, które umożliwią realizację kolejnych etapów projektu. Wpłata środków z Funduszu Reprywatyzacji na konto spółki nastąpi po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzającym podwyższenie kapitału zakładowego oraz niezbędnych zmianach w KRS. Dotychczasowi udziałowcy EMP – Enea, Tauron, Energa oraz PGE – pozostaną udziałowcami spółki zachowując dotychczasowe pakiety akcji.
W grudniu ub.r. ElectroMobility Poland (EMP) podało, że Jaworzno zostało wybrane na lokalizację fabryki polskich samochodów elektrycznych marki Izera, spośród 30 analizowanych. Jak wówczas informowano, rozpoczęcie budowy planowane jest na III kwartał 2021 roku, a pierwszy samochód elektryczny ma zjechać z taśmy produkcyjnej w 2024 roku.
Czytaj także: Izera będzie produkowana w Jaworznie, znamy lokalizację fabryki polskich samochodów elektrycznych >>>
W lipcu ub.r. EMP zaprezentowała nazwę nowej marki polskich samochodów elektrycznych – Izera, a także prototypy dwóch modeli samochodów: hatchbacka i SUV-a. Z zaprezentowanych wówczas danych wynika, że samochody Izera mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe nowej generacji, oferujące zasięg do 400 km w procedurze WLTP, a także przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu niespełna 8 sekund.
W październiku 2016 r. cztery polskie koncerny energetyczne – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia – powołały spółkę ElectroMobility Poland. Każda ze spółek objęła po 25% kapitału akcyjnego. Celem spółki jest szeroko pojęte stworzenie warunków dla rozwoju systemu elektromobilności w Polsce.