Za 18 mln transakcji w Black Friday 2023 Polacy zapłacili BLIKIEM

Za 18 mln transakcji w Black Friday 2023 Polacy zapłacili BLIKIEM
Fot. stock.adobe.com / WDnet Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Użytkownicy BLIK-a wykonali blisko 18 mln transakcji o wartości 2,8 mld zł w ciągu czterech dni: 24-27 listopada, czyli w Black Friday i Cyber Monday, podał Polski Standard Płatności (PSP) - operator systemu BLIK.

„Utrzymująca się inflacja i wyzwania wynikające z aktualnej sytuacji gospodarczej sprawiły, że wielu Polaków chętnie skorzystało z wyprzedaży związanych z Black Friday i Cyber Monday.

Dzięki dyrektywie Omnibus, która gwarantuje jawność cen na przestrzeni ostatnich 30 dni, takie wyprzedaże dają obecnie szansę na realną oszczędność. Niesłabnąca popularność black obniżek przekłada się na duży wzrost transakcji BLIK-iem.

Zainteresowaniem e-kupujących cieszył się w tym roku także Cyber Monday. Liczba operacji w sieci tego dnia wzrosła o 500 tys. wobec 2022 roku. Bez wątpienia atrakcyjne ceny zachęcają wiele osób do realizacji większych zakupów” – powiedziała dyrektorka ds. rozwoju biznesu w BLIK-u Magdalena Kubisa, cytowana w komunikacie.

Czytaj także: BLIK dostępny dla klientów biznesowych Alior Banku

BLIK: 13 mln transakcji w e-commerce

W ciągu 4 dni – między 24 a 27 listopada br. – użytkownicy wykonali za jego pośrednictwem blisko 18 mln transakcji o wartości prawie 2,8 mld zł.

Najbardziej popularne okazały się zakupy online – w tym kanale zrealizowano 13 mln operacji na kwotę 2,1 mld zł. Najwięcej płatności odnotowano w systemie w Czarny Piątek, 24 listopada 2023. Podczas tegorocznego Black Friday zrealizowano prawie 5,2 mln transakcji, a łącznie z przelewami na telefon – aż 7,2 mln, wymieniono w materiale.

Najczęściej BLIK-a używano podczas zakupów w Internecie – w Black Friday użytkownicy kupowali online ponad 3,5 mln razy, za kwotę 630 mln zł (rok wcześniej było to 3,1 mln transakcji na kwotę 497 mln zł.

Reszta weekendu również obfitowała w zakupy – w sobotę odnotowano 2,7 mln transakcji, a w niedzielę blisko 3,3 mln. Z kolei w poniedziałek – czyli Cyber Monday, było ich ponad 3,4 mln, podano także.

W ramach tegorocznego Black Friday użytkownicy BLIK-a znacznie częściej kupowali ubrania. Liczba transakcji w kategorii „moda” urosła o 26% r/r, a średni koszyk zakupowy osiągnął wynik 252 zł.

Z kolei sklepy oferujące artykuły RTV i AGD odnotowały średnią wartość koszyka na poziomie 519 zł, czyli o 8% więcej niż rok temu.

Czytaj także: Black Friday i Cyber Monday – transakcje kartami się podwoiły, płacenie BLIKIEM wzrosło siedmiokrotnie w pięć lat

Prawie 4 mln transakcji BLIK-iem w tradycyjnych sklepach

W analizowanym okresie odnotowano blisko 4 mln transakcji w tradycyjnych sklepach – rok temu było to 2,7 mln.

Wartość zakupów wyniosła 240 mln zł wobec 156 mln zł w 2022 roku.

Znaczny wpływ na uzyskany w tym kanale wynik miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi.

Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją już 2,4 mln użytkowników, wskazano też w informacji.

Czytaj także: BLIK: blisko pół miliarda transakcji w trzecim kwartale 2023 roku

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Źródło: ISBnews