Wysokie ceny żywności dobrej jakości są główną przeszkodą w zdrowym odżywianiu

Wysokie ceny żywności dobrej jakości są główną przeszkodą w zdrowym odżywianiu
Fot. stock.adobe.com / Rochu_2008
Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.) – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej, czytamy w informacji prasowej.

W preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.).

Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz uważności na cenę (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).

Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami.

Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa.

– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa.

Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Barometr Providenta zdrowa żywność
Źródło: Provident Polska

Zero waste: planowanie i mrożenie zamiast wyrzucania

Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.).

Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.

Wyniki Barometru Providenta wyraźnie wskazują też na różnice międzypokoleniowe – młodsi częściej korzystają z aplikacji takich jak Too Good To Go czy Foodsi (18,3 proc.), podczas gdy starsi, zwłaszcza po 65. roku życia, planują posiłki (61,1 proc.) i zamrażają produkty (65,4 proc.).

– Świadomość ekologiczna i ekonomiczna coraz częściej idą w parze – mniej marnujemy, a przy okazji mniej wydajemy. Starsi planują i konserwują, młodsi sięgają po aplikacje. Każdy szuka sposobu, by ograniczyć marnowanie, ale cel jest ten sam: nie wyrzucać i lepiej wykorzystywać to, co już mamy.

Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas – podkreśla Karolina Łuczak.

Najtrudniej o dostępność i przystępną cenę żywności

W kontekście zdrowego odżywiania największym wyzwaniem pozostają nie tylko wysokie ceny, wskazywane przez 48,3 proc. badanych, ale również dostępność produktów.

Czytaj także: Rewolucja we Wspólnej Polityce Rolnej

Co piąty ankietowany w Barometrze Providenta (20,2 proc.) wskazuje na wszechobecność wysoko przetworzonej żywności i gotowych dań, a 19,2 proc. zauważa problem z dostępem do produktów dobrej jakości.

Dla 10,7 proc. główną przeszkodą w bardziej świadomym odżywianiu jest brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków.

Barometr Providenta zdrowa żywność

***

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.

Źródło: Provident Polska