Workation – koszty firmy obniżą rachunek za wakacje
– W tym momencie przedsiębiorca może zarządzać swoim biznesem właściwie z każdego miejsca na świecie i o każdej porze. Wystarczą mu podstawowe narzędzia pracy jak Internet, telefon i komputer. W konsekwencji może wykorzystać okres wakacyjny nie tylko do wypoczynku, ale i pełnienia obowiązków służbowych.
Łącząc przyjemne z pożytecznym zyskuje potrójnie: odpoczywa, pracuje, kiedy jest to konieczne, a dodatkowo – co dla wielu nie jest takie oczywiste – oszczędza. Rzeczy, które kupimy, wynajmiemy lub wyleasingujemy na potrzeby między innymi workation, możemy najczęściej zaliczyć do kosztów firmowych.
To powoduje, że rachunek za wakacje finalnie będzie niższy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.
Biuro w kamperze
Zarządzać firmą wcale nie trzeba z biura czy domu. Świetnym rozwiązaniem na czas wakacji może być kamper lub przyczepa kempingowa. W szczególności sprawdzi się w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy sami decydują o tym, kiedy i gdzie chcą pracować. Takie „biuro na 4 kółkach” można prowadzić nad morzem, nad jeziorem czy w górach i w ten sposób łączyć wypoczynek z zarządzaniem biznesem.
W związku z tym, że zarówno przyczepa jak i kamper to koszt kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy złotych, warto wziąć je w leasing, a spłacane raty będą stanowić koszt uzyskania przychodu. W perspektywie długoterminowej – na przykład jeśli dodatkowo zdecydujemy się wynajmować pojazd, gdy sami z niego nie będziemy korzystać – taka inwestycja szybko się zwróci.
Czytaj także: W EFL co szósta umowa leasingowa podpisana zdalnie
Zamiast samochodu firmowego
Latem warto jak najczęściej zostawiać samochód w garażu i do biura jechać komunikacją miejską lub… rowerem czy hulajnogą. Taki środek transportu można zabrać ze sobą także na wakacje i w ten sposób przemieszczać się.
Korzystanie z jednośladów łączy komfort podróżowania z troską o środowisko i przynosi spore korzyści finansowe. Koszt roweru elektrycznego nie należy do najniższych, ale dzięki leasingowi zarządzający firmą nie odczuje go tak mocno.
Co więcej, wyleasingować możemy nie tylko rowery tradycyjne czy elektryczne, ale i elektryczne hulajnogi, które tak pokochali Polacy.
Czytaj także: Główny Indeks Barometru EFL na II kwartał 2024 roku najwyższy od trzech lat
Biuro w hotelowym pokoju
Jeśli celem workation jest miejsce, gdzie akurat kamperem ciężko dojechać, np. odległa egzotyczna wyspa, wówczas przedsiębiorca może zdecydować się na rezerwację apartamentu w hotelu.
Jeśli podczas takiego wyjazdu prowadzi działania biznesowe – spotkania, targi czy telekonferencje – może część wydatków takich jak rachunki za hotel czy bilety lotnicze wliczyć w koszty operacyjne firmy.
– Decydując się na taką formę prowadzenie biznesu jak workation należy pamiętać, że kluczowe jest właściwe udokumentowanie wszystkich, choćby najdrobniejszych wydatków, które chcemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Urząd Skarbowy może dokładnie sprawdzić charakter poniesionych kosztów, dlatego należy zbierać bilety, faktury czy zdjęcia z targów i spotkań, które potwierdzą biznesowy charakter wyjazdu – zwraca uwagę przedstawiciel EFL.