Właściwe strategie ESG mogą przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe
‒ Dziś to nie agencje ratingowe i potencjalni inwestorzy, ale przede wszystkim pracownicy, potencjalni współpracownicy oraz klienci i firmy partnerskie oczekują od firmy odpowiedzialnego i zrównoważonego działania.
W tym kontekście realizowanie celów ESG należy do priorytetów firm. Pomaga im w tym wdrażanie rozwiązań IT‒ podkreśla Maciej Ostrowski, dyrektor ds. sprzedaży, odpowiedzialnym za rozwój i działalność ServiceNow w Polsce.
Pozytywny wpływ ESG na biznes
Wyniki badania pokazują, że można realizować cele zrównoważonego rozwoju i sprawiedliwości społecznej bez poświęcania wyników finansowych. A nawet więcej – że właściwe strategie ESG mogą organizacjom przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe.
W badaniu wzięło udział ponad 1000 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach reprezentujących różne branże, takie jak przemysł, telekomunikacja, służba zdrowia, usługi finansowe i sektor publiczny.
Realizowanie celów ESG należy do priorytetów firm. Pomaga im w tym wdrażanie rozwiązań IT
Uczestnicy byli oceniani według następujących kryteriów: czy opracowali wizję, strategię i budżet ESG; czy przekazywali swoją strategię interesariuszom; czy opracowywali wskaźniki do śledzenia postępów; czy korzystali z technologii wspierającej realizację celów ESG.
Na podstawie udzielonych odpowiedzi ankietowani zostali podzieleni na początkujących, średniozaawansowanych i liderów na krzywej dojrzałości ESG.
Czytaj także: 10 mld euro od EBI dla regionów dotkniętych skutkami odchodzenia od paliw kopalnych
Co daje podążanie za ESG?
Aż 64% ankietowanych menedżerów twierdzi, że ich programy ESG pomagają im przyciągać i zatrzymywać talenty oraz osiągać lepsze wyniki finansowe.
Prawie połowa dyrektorów stwierdziła, że osiągnięcie zrównoważonego rozwoju i podobnych celów sprawiło, że ich firmy stały się bardziej innowacyjne. Zwiększył się również wzrost przychodów i wartość marki dla akcjonariuszy.
Jak firmy w Polsce myślą o ESG?
61% stwierdziło, że innowacje cyfrowe są kluczem do realizacji celów ESG, a ponad połowa, że ESG jest najwyższym priorytetem dla kierownictwa wyższego szczebla i zarządu.
Większość ankietowanych dyrektorów koncentruje się na zrównoważeniu środowiskowym w ESG. Początkujący są szczególnie zainteresowani redukcją emisji dwutlenku węgla. Kwestie środowiskowe są ściśle powiązane z kwestiami społecznymi w programach liderów.
64% ankietowanych menedżerów twierdzi, że ich programy ESG pomagają im przyciągać i zatrzymywać talenty oraz osiągać lepsze wyniki finansowe
Z kolei ponad połowa firm poinformowała, że skupia się na zapewnianiu pracownikom możliwości kształcenia i podnoszenia kwalifikacji, przyjmowaniu bardziej etycznych standardów biznesowych i zapewnianiu lepszych warunków pracy.
Jednocześnie aż 60% liderów CX stwierdziło, że nie może znaleźć wystarczająco wykwalifikowanych talentów.
Czytaj także: BGK rozszerza współpracę z biznesem: 8 nowych organizacji w inicjatywie 3W
Jak organizacje inwestują w ESG?
Badanie pokazało ponadto, na jakie jeszcze czynniki zwracają uwagę liderzy. Aż 77% z nich inwestuje w zapewnienie większego bezpieczeństwa i prywatność danych w porównaniu z 47% osobami średniozaawansowanymi i początkującymi. Blisko 61% liderów pracuje nad stworzeniem kultury korporacyjnej wspierającej ESG, podczas gdy wśród nieliderów jest to 34%.
Na poprawę standardów BHP w firmach zwraca uwagę 44% i tylko 20% osób niebędących liderami. Liderzy przykładają wagę do podnoszenia energooszczędności w zakładach i biurach (39%) oraz do gospodarki obiegu zamkniętego (47%). Wśród średniozaawansowanych i początkujących jest to odpowiednio 23% i 26%.
To oznacza, że ochrona danych i prywatności użytkowników jest najwidoczniej kluczową częścią zgodności rządowej i regulacyjnej (to „G” w skrócie ESG: E – środowisko od ang. Environmental, S – społeczna odpowiedzialność od Social Responsibility i G – ład korporacyjny od Corporate Governance).
Liderzy i maruderzy ESG
Liderem w osiąganiu celów ESG jest przemysł wytwórczy – tymczasem sektor publiczny i telekomunikacja są najmniej zaawansowane. Ponadto większe firmy w swoich sektorach są bardziej dojrzałe niż mniejsze. Większość firm znajduje się pośrodku, co wskazuje, że firmy ze wszystkich branż robią postępy w zakresie ESG, ale mają jeszcze dużo do zrobienia.
Większość uczestników badania zgodziła się, że opracowanie i realizacja celów ESG wymaga szybkiego dostępu do dokładnych danych. To z tego powodu organizacje stawiają na pierwszym miejscu bezpieczeństwo danych oraz zaawansowane narzędzia do zarządzania danymi i analizy.
Liderem w osiąganiu celów ESG jest przemysł wytwórczy – tymczasem sektor publiczny i telekomunikacja są najmniej zaawansowane
Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto jest kolejnym głównym celem we wszystkich ankietowanych branżach, podobnie jak zatrudnianie i utrzymywanie talentów potrzebnych do osiągnięcia celów ESG.
Pełne badanie można pobrać TUTAJ.