Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
88dni
12godzin
36minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Właściwe strategie ESG mogą przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe

18.09.2022 08:25 mb | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Właściwe strategie ESG mogą przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe
Fot. stock.adobe.com / Blue Planet Studio
ESG, czyli wdrażanie strategii i rozwiązań związanych ze środowiskiem naturalnym, społeczeństwem oraz troska o ład korporacyjny, jest dziś dla firm sprawą kluczową. Kadra zarządzająca potrzebuje obecnie dobrych sposobów planowania, zarządzania i oceny swoich inwestycji w bardziej zrównoważonym, sprawiedliwym i etycznym świecie. Dlatego skupienie się na nich w organizacjach staje się normą, wynika z badania ServiceNow i ThoughLab.

‒ Dziś to nie agencje ratingowe i potencjalni inwestorzy, ale przede wszystkim pracownicy, potencjalni współpracownicy oraz klienci i firmy partnerskie oczekują od firmy odpowiedzialnego i zrównoważonego działania.

W tym kontekście realizowanie celów ESG należy do priorytetów firm. Pomaga im w tym wdrażanie rozwiązań IT‒ podkreśla Maciej Ostrowski, dyrektor ds. sprzedaży, odpowiedzialnym za rozwój i działalność ServiceNow w Polsce.

Pozytywny wpływ ESG na biznes

Wyniki badania pokazują, że można realizować cele zrównoważonego rozwoju i sprawiedliwości społecznej bez poświęcania wyników finansowych. A nawet więcej – że właściwe strategie ESG mogą organizacjom przynieść realne korzyści finansowe i biznesowe.

W badaniu wzięło udział ponad 1000 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach reprezentujących różne branże, takie jak przemysł, telekomunikacja, służba zdrowia, usługi finansowe i sektor publiczny.

Realizowanie celów ESG należy do priorytetów firm. Pomaga im w tym wdrażanie rozwiązań IT

Uczestnicy byli oceniani według następujących kryteriów: czy opracowali wizję, strategię i budżet ESG; czy przekazywali swoją strategię interesariuszom; czy opracowywali wskaźniki do śledzenia postępów; czy korzystali z technologii wspierającej  realizację celów ESG.

Na podstawie udzielonych odpowiedzi ankietowani zostali podzieleni na początkujących, średniozaawansowanych i liderów na krzywej dojrzałości ESG.

Czytaj także: 10 mld euro od EBI dla regionów dotkniętych skutkami odchodzenia od paliw kopalnych

Co daje podążanie za ESG?

Aż 64% ankietowanych menedżerów twierdzi, że ich programy ESG pomagają im przyciągać i zatrzymywać talenty oraz osiągać lepsze wyniki finansowe.

Prawie połowa dyrektorów stwierdziła, że osiągnięcie zrównoważonego rozwoju i podobnych celów sprawiło, że ich firmy stały się bardziej innowacyjne. Zwiększył się również wzrost przychodów i wartość marki dla akcjonariuszy.

Jak firmy w Polsce myślą o ESG?

61% stwierdziło, że innowacje cyfrowe są kluczem do realizacji celów ESG, a ponad połowa, że ​​ESG jest najwyższym priorytetem dla kierownictwa wyższego szczebla i zarządu.

Większość ankietowanych dyrektorów koncentruje się na zrównoważeniu środowiskowym w ESG. Początkujący są szczególnie zainteresowani redukcją emisji dwutlenku węgla. Kwestie środowiskowe są ściśle powiązane z kwestiami społecznymi w programach liderów.

64% ankietowanych menedżerów twierdzi, że ich programy ESG pomagają im przyciągać i zatrzymywać talenty oraz osiągać lepsze wyniki finansowe

Z kolei ponad połowa firm poinformowała, że skupia się na zapewnianiu pracownikom możliwości kształcenia i podnoszenia kwalifikacji, przyjmowaniu bardziej etycznych standardów biznesowych i zapewnianiu lepszych warunków pracy.

Jednocześnie aż 60% liderów CX stwierdziło, że nie może znaleźć wystarczająco wykwalifikowanych talentów.

Czytaj także: BGK rozszerza współpracę z biznesem: 8 nowych organizacji w inicjatywie 3W

Jak organizacje inwestują w ESG?

Badanie pokazało ponadto, na jakie jeszcze czynniki zwracają uwagę liderzy. Aż 77% z nich inwestuje w zapewnienie większego bezpieczeństwa i prywatność danych w porównaniu z 47% osobami średniozaawansowanymi i początkującymi. Blisko 61% liderów pracuje nad stworzeniem kultury korporacyjnej wspierającej ESG, podczas gdy wśród nieliderów jest to 34%.

Na poprawę standardów BHP w firmach zwraca uwagę 44% i tylko 20% osób niebędących liderami. Liderzy przykładają wagę do podnoszenia energooszczędności w zakładach i biurach (39%) oraz do gospodarki obiegu zamkniętego (47%). Wśród średniozaawansowanych i początkujących jest to odpowiednio 23% i 26%.

To oznacza, że ochrona danych i prywatności użytkowników jest najwidoczniej kluczową częścią zgodności rządowej i regulacyjnej (to „G” w skrócie ESG: E – środowisko od ang. Environmental, S – społeczna odpowiedzialność od Social Responsibility i G – ład korporacyjny od Corporate Governance).

Liderzy i maruderzy ESG

Liderem w osiąganiu celów ESG jest przemysł wytwórczy – tymczasem sektor publiczny i telekomunikacja są najmniej zaawansowane. Ponadto większe firmy w swoich sektorach są bardziej dojrzałe niż mniejsze. Większość firm znajduje się pośrodku, co wskazuje, że firmy ze wszystkich branż robią postępy w zakresie ESG, ale mają jeszcze dużo do zrobienia.

Większość uczestników badania zgodziła się, że opracowanie i realizacja celów ESG wymaga szybkiego dostępu do dokładnych danych. To z tego powodu organizacje stawiają na pierwszym miejscu bezpieczeństwo danych oraz zaawansowane narzędzia do zarządzania danymi i analizy.

Liderem w osiąganiu celów ESG jest przemysł wytwórczy – tymczasem sektor publiczny i telekomunikacja są najmniej zaawansowane

Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto jest kolejnym głównym celem we wszystkich ankietowanych branżach, podobnie jak zatrudnianie i utrzymywanie talentów potrzebnych do osiągnięcia celów ESG.

Pełne badanie można pobrać TUTAJ.

Źródło: ServiceNow
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarka zeroemisyjnaInformatyzacjaMaciej OstrowskiPrzedsiębiorcyServiceNowThoughLabZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło aleBank.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
cyberprzestępca, komputer, sieć SM
Cyberbezpieczeństwo
Do kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji” 2025 realizowanej przez ZBP i Policję dołączyła Meta
Raport NetB@nk grudzień 2025, ZBP
Z rynku finansowego
Ponad 45 mln rachunków z dostępem do e-bankowości i wzrost popularności bankowości mobilnej – najnowszy raport NetB@nk
Grupa ERSTE, logo na ekranie laptopa
Z rynku finansowego
KNF nie zgłosiła sprzeciwu wobec przejęcia Santander BP przez Erste Group Bank

Najnowsze

Kadry
PwC w Europie Środkowo-Wschodniej z nowym CEO od połowy przyszłego roku
Bank
Z rynku finansowego
Banki w Europie Środkowo-Wschodniej jednymi z najbardziej odpornych w Europie
KNF
Z rynku finansowego
KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej banków w 2026 r.
Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.
Gospodarka
Czy samochody „made in China” już zdominowały globalny rynek? Nowy raport EFL
grafika, Bank Pekao, usługa CyberRescue
Cyberbezpieczeństwo
CyberRescue dla klientów Banku Pekao ze wsparcie ekspertów 24/7
Mariusz Cholewa
Cyberbezpieczeństwo
BIK wprowadza nowy standard na rynku sprzedaży wierzytelności w Polsce
centra danych
Cyberbezpieczeństwo
BGK inwestuje w paneuropejski fundusz centrów danych
Gala Business Insider Awards 2025. Tadeusz Białek (w środku). Źródło: ZBP
Edukacja finansowa
ZBP z wyróżnieniem Business Insider Awards

Zobacz także

Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}