W Banku BPS klienci poszkodowani przez powódź mogą już wnioskować o ulgi w ramach moratorium pozaustawowego
Wsparcie przeznaczone jest dla tych klientów Banku BPS, którzy ponieśli szkody majątkowe, utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku.
Rozwiązania pomocowe dla klientów
W przypadku osób, które mają w banku kredyt, odroczenie spłat będzie możliwe, kiedy miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości znajduje się na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej.
Analogicznie w przypadku przedsiębiorstw: działalność gospodarcza kredytobiorcy wnioskującego o wsparcie powinna być prowadzona na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej.
Lista powiatów objętych stanem klęski żywiołowej opublikowana jest na stronie internetowej banku www.bankbps.pl.
Ważne, żeby klient, który chce wnioskować o wsparcie, nie miał opóźnień w spłacie kapitału lub odsetek dłuższych niż 30 dni.
Czytaj także: Na jaką pomoc finansową mogą liczyć poszkodowani w wyniku powodzi?
Pomoc Banku BPS dla poszkodowanych przez powódź
Klientom, którzy zostali poszkodowani w skutek powodzi, bank może:
- odroczyć (tzn. zawiesić) raty kredytu, do 3 rat przez okres do 3 miesięcy,
- zawiesić raty kapitałowe lub kapitałowo-odsetkowe,
- przedłużyć umowę karty kredytowej czy kredytu w rachunku na okres do 3 miesięcy
- rozłożyć zawieszone raty w ramach dotychczasowego okresu kredytowania (klientom indywidualnym) lub wydłużyć okres kredytowania o okres, na który spłata została odroczona (klientom instytucjonalnym),
- wydłużyć termin ostatecznej spłaty kredytu do 3 miesięcy (klientom instytucjonalnym).
Czytaj także: Dla kogo i na jakich warunkach – pomoc od sektora bankowego dla kredytobiorców dotkniętych skutkami powodzi
Kredyty, które kwalifikują się do wsparcia przez Bank BPS
Działaniami pomocowymi objęte są następujące kredyty:
– w przypadku klientów instytucjonalnych:
kredyt przeznaczony na finansowanie działalności gospodarczej, rolniczej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaną działalnością rolniczą) lub agroturystycznej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaniem tej działalności) lub kredyt na finansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (dotyczy Wspólnoty Mieszkaniowej), kredyt w karcie kredytowej, kredyt w rachunku;
– w przypadku klientów indywidualnych:
kredyt gotówkowy, kredyt ekologiczny, kredyt mieszkaniowy, kredyt w karcie kredytowej, inny kredyt ratalny, kredyt w rachunku.
Pomoc dotyczy kredytów, których bank udzielił nie później niż do 16 września 2024 r.
W przypadku klientów instytucjonalnych wsparcie obejmuje co do zasady małe i średnie przedsiębiorstwa. Średni przedsiębiorca, aby skorzystać z pomocy, dodatkowo powinien mieć zdolność kredytową na koniec 2023 r., a na dzień złożenia wniosku nie może być prowadzone wobec niego postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne, egzekucyjne, ani nie może być w stanie likwidacji.
Bank BPS przyjmuje wnioski od 7 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Żadne dodatkowe dokumenty nie są potrzebne. Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Wniosek można pobrać na stronie internetowej banku i składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub w oddziałach.
Wsparcie dla klientów, którzy zostali poszkodowani przez powódź, podlega pewnym ograniczeniom. Kredytobiorca nie może z niego skorzystać, jeśli w danym miesiącu korzysta już z ustawowych wakacji kredytowych.
Ponadto, jeżeli klient, któremu bank odroczył spłatę kredytu, złoży wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK), okres odroczenia zostanie zakończony, niezależnie od pierwotnie ustalonego terminu.