Urzędy coraz bardziej cyfrowe
W tegorocznym badaniu szczególnie dużą różnicę widać w kontekście metod płatności w sektorze publicznym – obecnie tylko 20% osób odczuwa brak możliwości płacenia bezgotówkowego w urzędach w porównaniu z 25% w 2022 i 30% w 2021 roku.
Coraz bardziej przyjazne pod tym względem stają się również przychodnie – braki dostrzega zaledwie 23% badanych i jest to zmiana o 6 p.p w stosunku do roku 2021 oraz 2022.
Coraz częściej kartą czy aplikacją mobilną możemy zapłacić też za bilet w pociągu (obecnie brak takiej możliwości odczuwa 20% vs 27% w 2021 roku), czy za zakupy w sklepie osiedlowym (w 2023 r. brak takiej możliwości zauważa 16% respondentów w porównaniu z 23% w 2021 r.).
Czytaj także: Gdzie chcemy płacić bezgotówkowo?
2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych ma terminale z FPB
– Stale zwiększająca się liczba punktów, które stawiają na wprowadzenie dodatkowych udogodnień w zakresie płatności to skok jakościowy, który jest bardzo dobrze oceniany szczególnie z perspektywy konsumentów.
W przypadku urzędów czy innych instytucji sektora publicznego zmiany w kwestii cyfryzacji zachodzą szybko i są tam najbardziej widoczne. Zainteresowanie płatnościami cyfrowymi systematycznie rośnie, więc większość interesantów oczekuje możliwości wnoszenia opłat tą drogą.
Terminale z Programu Polska Bezgotówkowa funkcjonują już w blisko 2,8 tys. urzędów i instytucji publicznych w całym kraju – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Polska Bezgotówkowa radzi: Przygotuj swoją firmę na zmiany w sprzedaży w najbliższej przyszłości!
Program Polska Bezgotówkowa
Fundacja Polska Bezgotówkowa wraz z partnerami realizuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury płatniczej w Polsce.
Z jej usług skorzystało do tej pory już 450 tys. podmiotów gospodarczych, głównie małych i średnich firm, u których zainstalowano ponad 600 tys. terminali płatniczych, w tym blisko 6 tys. terminali w telefonie.
Konsumenci dokonali na terminalach w ramach Programu 1,6 miliarda transakcji na łączną kwotę blisko 102 mld złotych.
Czytaj także: Edukacja i rozwiązania płatnicze – tak działa Polska Bezgotówkowa
***
Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1059 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-26 września 2023 roku. Wyniki tego badania zostały porównane do wyników uzyskanych w pomiarach: w lipcu 2021 r. oraz w sierpniu 2022 r.