Trzy czwarte Polaków płaci bezgotówkowo

Zawsze lub prawie zawsze z płatności bezgotówkowych korzysta 39,3 proc. Polaków. Bardzo często, czyli kilka razy w tygodniu w ten sposób płaci 25,3 proc., a 10,3 proc. raz w tygodniu.
Na przeciwnym biegunie jest 11,4 proc. ankietowanych, którzy deklarują, że nigdy nie rozliczają się w ten sposób.
Jak wynika z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard, najczęściej z płatności bezgotówkowych korzystają respondenci w wieku 18-29 lat. Zawsze lub prawie zawsze wybiera je 53,4 proc., co jest wzrostem względem poprzedniej edycji badania o ponad 6 pkt proc.
Jednak tym, co zasługuje na szczególną uwagę, jest sukcesywnie rosnący odsetek seniorów korzystających z cyfrowych narzędzi płatniczych. Regularnie wybiera je już 67,8 proc. badanych w przedziale wiekowym 60+.
Coraz częściej też płatności bezgotówkowe stają się codziennością mieszkańców wsi. W tegorocznej edycji badania 36,4 proc. respondentów z tych terenów zadeklarowało, że zawsze lub prawie zawsze korzysta z tej formy płatności. Jednak nadal cyfrowe płatności są najczęściej wybierane w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców (56,2 proc.).
– Obserwujemy rosnącą inkluzywność płatności cyfrowych. Coraz więcej Polaków, niezależnie od wieku czy miejsca zamieszkania, nie tylko ma dostęp do nowoczesnych rozwiązań, ale i chętnie z nich korzysta. Dla nas jest to sygnał, że jeden z głównych kierunków rozwoju PolCard from Fiserv i samej infrastruktury płatniczej – opartej na dostępności, prostocie i bezpieczeństwie – jest właściwy.
Utrzymujący się na wysokim poziomie odsetek płatności bezgotówkowych w kraju, świadczy o utrwaleniu się nowoczesnych form płatności jako codziennego standardu – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.
Czytaj także: Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o Mapie Przyszłości Płatności
Karta płatnicza na pierwszym miejscu
Choć na polskim rynku rozwijają się alternatywne metody płatności, to fizyczna karta pozostaje tą najczęściej wybieraną przez osoby, które korzystają z płatności bezgotówkowych – płaci nią 7 na 10 respondentów.
Spośród wszystkich grup wiekowych największą popularnością cieszy się ona wśród seniorów (89,5 proc.), co potwierdza, że dla wielu z nich stanowi najbardziej przystępną formę płatności elektronicznej. Fizyczna karta płatnicza dominuje również na wsiach – wybiera ją aż 76,4 proc. respondentów z tych terenów.
Z kolei najrzadziej kartę wybierają młodzi Polacy w wieku 18-29 lat. Tutaj wyniki badania rozkładają się niemalże po równo między kartą (38,6 proc.) i BLIKIEM (36,7 proc.).
Na drugim miejscu pod względem popularności w kraju jest BLIK, z którego korzysta 14,8 proc. ankietowanych. Kolejnymi najczęściej wybieranymi przez Polaków metodami płatności bezgotówkowych są Google Pay (6,3 proc.) i Apple Pay (5,5 proc.).
Czytaj także: Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Bezpieczeństwo i wygoda – to sobie cenimy w e-płatnościach
Terminal nie tylko do płatności bezgotówkowych
Według danych od agentów rozliczeniowych na koniec grudnia 2024 r. w Polsce zainstalowanych było 1,4 mln terminali płatniczych. W IV kwartale 2024 roku przybyło ich 10,5 tys.
Współcześnie terminale płatnicze obsługują coraz bardziej zróżnicowane potrzeby konsumentów, oferując dodatkowe usługi. Jak wynika z badania w ciągu ostatniego roku najwięcej badanych korzystało z takich rozwiązań jak płatność kartami lojalnościowymi lub bonami (22,4 proc.), zwrot kwot za zakupy na rachunek karty (18,6 proc.) oraz możliwość zostawienia napiwku (14,8 proc.).
Co dziesiąty Polak wybiera też wypłatę gotówki z kasy sklepu, 12,5 proc. korzysta z wykupienia okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na kartę płatniczą, a 8,2 proc. przekazuje datki na organizację charytatywną za pośrednictwem terminala bądź kasy samoobsługowej, przy okazji robienia zakupów.
– Dane te jasno pokazują preferencje współczesnego konsumenta, który oczekuje nowoczesnych technologii w zupełnie nowych obszarach, do tej pory często kojarzonych z gotówką – choćby zostawianie napiwków. Cyfryzacja dotyczy nie tylko samego procesu płatności za zakupy czy usługi, ale też działań „wokół”.
Dlatego naszym zadaniem jest dziś nie tylko zapewnienie sprawnego przetwarzania płatności, ale też wspieranie rozwoju funkcji, które odpowiadają na potrzeby zarówno klientów, jak i przedsiębiorców. Obserwując dane, dostrzegamy duży potencjał w popularyzowaniu mniej znanych funkcji terminali, takich jak napiwki czy zwroty za zakupy – szczególnie w sektorze usług – podkreśla Krzysztof Polończyk.
Rosnąca powszechność płatności bezgotówkowych w Polsce to nie tylko wynik przyzwyczajenia konsumentów, ale również konsekwentnego rozwoju infrastruktury płatniczej i inwestycji
w technologie, które sprawiają, że każda transakcja – niezależnie od formy – staje się szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza.
Czytaj także: Polacy cenią możliwość wyboru metody płatności
***
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.