Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o Mapie Przyszłości Płatności

Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa o Mapie Przyszłości Płatności
Joanna Erdman. Źródło: FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O wpływie technologii na sektor bankowy, a w szczególności na płatności bezgotówkowe rozmawialiśmy podczas Kongresu Forum Technologii Bankowych z Joanną Erdman, prezeską Fundacji Polska Bezgotówkowa.

„Każda zmiana technologiczna powoduje, że na nowo redefiniujemy założenia i funkcjonalności w płatnościach bezgotówkowych” – stwierdziła Joanna Erdman.

To, jak zmieniają się usługi płatnicze pod wpływem technologii i jak mogą zmieniać się w kolejnych latach pokazuje opublikowany niedawno raport Fundacji „Mapa przyszłości płatności” przygotowany wspólnie z  infuture.institute.

Raport przewiduje trendy na rynku płatności w kilku perspektywach czasowych: rocznej, w okresie 1-5 lat, od 5-ciu do 15-tu lat, i w perspektywie ponad 15-tu lat.

Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa z nową strategią na lata 2025-2028>>>

AI w płatnościach

„Raport pokazuje, że technologia będzie mocno wpływała na rozwój płatności. Bardzo istotnym czynnikiem zmian jest sztuczna inteligencja i to ona będzie dominującą technologią kształtującą doświadczenia klienta w płatnościach.

Będzie istotna w kwestiach bezpieczeństwa oraz w hiperpersonalizacji, chodzi o dostosowanie się do indywidualnych potrzeb klienta, jego ścieżek zakupowych” – mówiła prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Raport również wskazuje na zmiany w płatnościach, dzięki zastosowaniu zarówno biometrii behawioralnej, jak i biometrii fizycznej (tęczówka oka, skany naczyń krwionośnych, odcisk palca).  

„Technologia spowoduje, że płatności będą niezauważalne dla nas, będą odbywały się w tle, ale nadal będziemy je kontrolować, czyli będziemy mogli je zaakceptować bądź odrzucić” – wskazywała.

Czytaj także: Raport EBC o zwyczajach płatniczych w strefie euro>>>

Płatności i zmiany społeczne

Na pytanie czy raport wspomina o płatnościach gotówkowych Joanna Erdman stwierdziła, że raport bada trendy płatności w kilku wymiarach.

„Analizujemy wymiar konsumencki, jak się zmienia społeczeństwo, jak migrują pewne grupy demograficzne. Patrzymy również na wymiar nowoczesnego miasta –  jak miasta będą się zmieniały w kierunku cyfrowych form płatności. Przyglądamy się także zmianom dotyczącym całej gospodarki, aby uchwycić zmiany w tym obszarze” – mówiła.

„Patrzymy również na sektor publiczny. Cyfrowy urząd, to jest coś, czym również zajmujemy jako Fundacja, co zresztą zostało zapisane w strategii cyfryzacji Polski do 2035 roku. Ostatni wymiar w naszym raporcie dotyczy sektora finansowego” – dodaje Joanna Erdman.

Zdaniem Joanny Erdman z raportem „Mapa przyszłości płatności” powinni zapoznać się pracownicy banków, dyrektorzy i prezesi odpowiadający za strategię banku, pracownicy firm technologicznych, ale także studenci. Jej zdaniem istotna jest współpraca i symbioza firm płatniczych i  technologicznych.

Raport może też być przydatny dla regulatorów i polityków, czyli dla ludzi, którzy mają wpływ na tworzenie standardów, przepisów, czy wdrażanie nowych regulacji.

„Regulacje mają to do siebie, że są zawsze w tyle za rzeczywistością. Świat tak działa, że najpierw musimy czegoś doświadczyć, żeby później dany obszar uregulować. Myślę, że warto popatrzeć na pewne zjawiska, które już dzisiaj zakładamy, że  się wydarzą. Być może wnioski z raportu będą inspiracją dla regulatorów” – podsumowała.

Źródło: BANK.pl