Temat Numeru | Obrót Gotówkowy | Obrót gotówkowy, jak każda usługa, ewoluuje

Temat Numeru | Obrót Gotówkowy | Obrót gotówkowy, jak każda usługa, ewoluuje
Fot. Quarta/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Każdy obszar biznesowy należy systematycznie optymalizować. Rosnące zainteresowanie systemami do automatyzacji obsługi gotówki to efekt coraz większej świadomości korzyści, jakie daje ich zastosowanie. Po pierwsze – znacząco redukują koszty i nakłady. Po drugie – skraca się czas pracy osób zaangażowanych w obrót gotówkowy oraz zmniejsza się liczba niezbędnych transportów gotówki.

Adam Żółw

Obrót środków płatniczych coraz częściej wspierają technologie cyfrowe. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w Polsce działa już milion terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe. Ponad 310 tys. z nich pochodzi z programu prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa.

Banki w awangardzie

Ogromną rolę w kształtowaniu płatności bezgotówkowych w Polsce odegrał sektor bankowy. Pierwszy bankomat uruchomił, w 1987 r., Bank Polska Kasa Opieki SA – dziś Pekao SA. Pierwszy zainstalowano w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych. W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata.

Wsparciem dla gotówki, w kraju i na świecie, są płatności bezgotówkowe, w tym zbliżeniowe za pomocą kart, smartfonów czy zegarków. Podstawowym miejscem dokonywania transakcji stał się smartfon wraz z zainstalowaną w nim aplikacją bankową. A są to rozwiązania coraz bardziej zaawansowane, co dobrze widać choćby na przykładzie aplikacji SGB-Banku.

– Nowa aplikacja SGB Mobile posiada praktyczny i uniwersalny interfejs, przyjazny dla klientów i gwarantujący im pełne bezpieczeństwo. Umożliwia zalogowanie się z wykorzystaniem biometrii, a także dostęp do rachunku, historii transakcji, możliwość wykonywania przelewów (również Express Elixir), dodawania kart i korzystania z płatności mobilnych. Posiada też funkcje, których nie ma żaden inny bank w Polsce. Pozwala zarządzać subskrypcjami nie tylko dla najbardziej popularnych serwisów streamingowych czy muzycznych (np. Netflix czy Spotify), ale oferuje również możliwość zarządzania kartami dodanymi w ramach płatności mobilnych BLIK, portfeli cyfrowych (Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay) oraz w internecie. Zachęcamy naszych klientów do płatności bezgotówkowych, zwłaszcza z wykorzystaniem SGB Mobile. To wygodne, bezpieczne, przyjazne – przekonuje Roman Szewczyk, rzecznik prasowy SGB.

Po staremu, ale nowocześnie

Oczywiście bankowcy nie obsługują wyłącznie cyfrowych odpowiedników pieniędzy. Zajmują się także gotówką. I korzystają z innowacyjnych technologii.

Do wsparcia obiegu gotówki używane są zaawansowane systemy wspierania decyzji związanych z zarządzaniem jej przepływem. Służą one do monitorowania i zarządzania procesem jej przebiegu w punktach gotówkowych. Systemy te umożliwiają prognozowanie i optymalizację zaopatrzenia w gotówkę w bankach, u operatorów bankomatów czy w firmach transportujących gotówkę. Dzięki takim rozwiązaniom banki mogą zapewnić pełną obsługę biznesową procesów gotówkowych, oferując przy tym możliwość natychmiastowego księgowania zdeponowanych pieniędzy na koncie klienta. Zwiększa się też bezpieczeństwo transportów i zmniejszają straty – wyjaśnia Piotr Młynarczyk, manager Zespołu Płynności Gotówkowej w Credit Agricole Banku Polska.

Wdrożone w ING rozwiązania technologiczne dla obrotu gotówkowego to przede wszystkim urządzenia wspierające pracowników w procesie liczenia i przechowywania gotówki. Przyśpieszają proces jej przeliczenia, minimalizują błędy kasjerów wynikające z przyjęcia banknotów podejrzanych co do autentyczności. Dzięki recyklingowi gotówki optymalizuje się jej ilość w kasie oraz znacznie skraca proces rozliczenia i uzgodnienia kasy. Rozwiązania te są bardzo cenione przez pracowników – dodaje Robert Pawlaczek, ekspert w Centrum Agile – Karty i Gotówka w ING Banku Śląskim.

Mariusz Grzegorski, dyrektor Centrum Zarządzania Gotówką w PKO Banku Polskim, przybliżył nam stosowany tam model obsługi gotówki. – Niewątpliwą przewagę PKO Banku Polskiego stanowi własna sieć sortowni na terenie całego kraju. Dzięki temu innowacyjne technologie są spójnie stosowane na kilku poziomach, począwszy od procesowania samej gotówki w naszych centrach gotówkowych, przez wspieranie pracowników oddziałów, aż do kanału samoobsługowego, gdzie klient sam może ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK