Temat numeru | ANALITYKA BANKOWA | CENNIEJSZE NIŻ ZŁOTO

Temat numeru | ANALITYKA BANKOWA | CENNIEJSZE NIŻ ZŁOTO
Fot. Ico Maker/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Do niedawna najcenniejsze zasoby banków spoczywały bezpiecznie w pilnie strzeżonych skarbcach. Cyfryzacja gospodarki i rosnące znaczenie informacji we współczesnym biznesie sprawiają, że coraz większej wartości nabierają aktywa zgromadzone na bankowych serwerach bądź w chmurze obliczeniowej. Nieprzypadkowo to właśnie dane coraz częściej określane są mianem waluty XXI wieku...

Wiedza o kliencie i właściwe rozpoznanie jego indywidualnych potrzeb i oczekiwań stanowi coraz istotniejszy czynnik, decydujący o przewadze konkurencyjnej we współczesnej gospodarce. Potrzeba budowy tzw. widoku 360 stopni klienta, czyli jego wielopłaszczyznowego modelu, umożliwiającego precyzyjne adresowanie oferty produktowej i przekazu marketingowego, sprawia, iż dla firm priorytetowe znaczenie zyskuje stały dopływ danych dotyczących zarówno aktualnych, jak i potencjalnych nabywców. Zasoby wewnętrzne organizacji, uzupełniane danymi pozyskiwanymi z ogólnodostępnych źródeł, w rodzaju rejestrów administracji publicznej czy systemów wymiany informacji gospodarczej, okazują się dalece niewystarczające.

Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście pozyskanie wiedzy o codziennych transakcjach i operacjach płatniczych wykonywanych przez poszczególnych klientów, która daje pojęcie o ich zwyczajach zakupowych i osobistych preferencjach. Banki, jako instytucje zaufania publicznego, udostępniające instrumenty płatnicze obywatelom, posiadają takie informacje i, jak wskazuje praktyka, coraz częściej decydują się na ich monetyzację. Od dwóch lat proces ten jest stymulowany przez przepisy dyrektywy PSD2, obligujące instytucje finansowe do udostępnienia swych zasobów danych podmiotom trzecim.

Niezwykle cenione na rynku

W jaki sposób instytucje finansowe mogą generować przychód, wykorzystując zgromadzone zasoby danych? Najprostszy schemat, określany jako Data as a Service (DaaS), można porównać do obrotu surowcami w sferze gospodarki realnej. W tym układzie rola banków ogranicza się do dostarczania danych, odpowiednio zagregowanych i w postaci uwzględniającej aktualne regulacje w zakresie ochrony prywatności czy tajemnicy bankowej, dla innych sektorów gospodarki, jak również jednostek administracji publicznej. Podmiotami korzystającymi z bankowych zasobów mogą być np. samorządy, pragnące skuteczniej kształtować infrastrukturę miejską.

Zanonimizowane i zagregowane dane dotyczące zakupów dokonywanych w poszczególnych miejscach mogą być cenną wskazówką, jakim branżom i w jakich lokalizacjach najlepiej wynajmować lokale użytkowe z zasobu komunalnego. Informacje pozyskane z banków mogą też posłużyć poprawie funkcjonowania komunikacji publicznej, parkingów miejskich, a nawet zwiększyć skuteczność planowania przestrzennego.

Rozliczne korzyści z dostępu do informacji zgromadzonych w bankach mogą wyciągnąć przedstawiciele wielu branż komercyjnych, począwszy od ubezpieczycieli, a kończąc na sieciach handlowych. Współpraca w takim przypadku może obejmować nie tylko zanominizowane i zagregowane dane klientów, ale również informacje o poszczególnych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK