Tarcza 2.0: do 28 lutego małe firmy mogą składać wnioski za pośrednictwem bankowości elektronicznej
W ramach wsparcia dla przedsiębiorców, znajdujących się w trudnej sytuacji w związku ze skutkami pandemii przewidziane zostały trzy działania: subwencje dla mikroprzedsiębiorców z budżetem do 6,5 mld zł, subwencje na pokrycie straty dla małych i średnich firm – także 6,5 mld zł oraz umorzenie subwencji, które otrzymały mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z 45 branż, najbardziej dotkniętych ograniczeniami na kwotę 6,7 mld zł.
Pomoc także dla dużych firm
Jednocześnie udzielane jest wsparcie dla dużych firm; kwota zaplanowana na ten cel wynosi obecnie 20 mld zł.
Wnioski można składać do końca lutego w systemach bankowości elektronicznej banków, które zajmowały się wcześniej obsługą tarczy finansowej 1.0. W przypadku otrzymania opinii negatywnej będzie możliwe uruchomienie procedury odwoławczej. Zostanie ona uruchomiona od 1 lutego i potrwa do 31 marca.
Jak otrzymać wsparcie?
Aby otrzymać wsparcie w ramach tarczy finansowej 2.0, firmy będą musiały spełnić warunki, podobne do obowiązujących w tarczy finansowej z wiosny: przedsiębiorcy będą musieli mieć działalność zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), nie mogą być w upadłości, w restrukturyzacji, nie mogą zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i przede wszystkim muszą prowadzić działalność w branżach, dotkniętych obostrzeniami i wykazać spadek przychodów.
Obecnie takich branż jest 45 (m.in. handel, gastronomia, turystyka, hotelarstwo i inne), jednak planowane jest ich zwiększenie o kilka kolejnych w przyszłym tygodniu.
Wnioski o wsparcie mają być rozpatrywane w sposób zautomatyzowany, maksymalnie w ciągu 24 godzin, środki mają trafiać na konta przedsiębiorców w maksymalnie dwóch dni.
Warunkiem otrzymania wsparcia w ramach tarczy finansowej 2.0 będzie też przestrzeganie rygorów sanitarnych. W przypadku, gdyby któraś z firm nie dotrzymała zobowiązania w tym zakresie, będzie zmuszona do zwrotu subwencji.
Zasady wnioskowania o subwencję z Tarczy Finansowej 2.0 w Banku Pekao
Klienci Banku Pekao S.A., w tym byłego Idea Banku, od północy z czwartku 14 na piątek 15 stycznia będą mogli wnioskować o subwencję z Tarczy Finansowej PFR 2.0. Celem programu jest pomoc finansowa dla firm z branż zmuszonych do ograniczenia lub zawieszenia działalności w związku z sytuacją epidemiologiczną wywołaną COVID-19. Łączna wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm wynosi 13 miliardów zł. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski za pomocą bankowości elektronicznej Pekao24, PekaoBiznes24 oraz Idea Cloud.
– Przedłużający się lockdown sprawia, że przedsiębiorcy potrzebują środków na utrzymanie swojego biznesu, w szczególności z branż, których działalność została mocno ograniczona bądź zawieszona. Często to już nie jest kwestia lepszego bądź gorszego prosperowania, a przetrwania firmy – mówi Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Zarządu Banku nadzorująca działalność Pionu Małych i Średnich Przedsiębiorstw..
Kolejna odsłona Tarczy Finansowej PFR wesprze stabilność finansową najbardziej poszkodowanych firm, pozwoli zachować miejsca pracy i pomoże doczekać do momentu odmrożenia gospodarki.
– Jako bank dołożymy wszelkich starań, aby pomoc z Tarczy Finansowej PFR 2.0 dotarła do jak najszerszego grona klientów, którzy mogą skorzystać z tego wsparcia – dodaje Magdalena Zmitrowicz.
Z programu będą mogły skorzystać firmy, które wykażą spadek obrotów o min. 30 proc., porównując okres od kwietnia do grudnia 2020 roku lub od października do grudnia 2020 roku z analogicznym okresem roku 2019. Subwencja z Tarczy Finansowej PFR 2.0, przy spełnieniu określonych warunków, będzie mogła zostać umorzona w całości.
Mikrofirmy zatrudniające od 1 do 9 pracowników z obrotem lub sumą bilansową za 2019 rok w wysokości do 2 mln euro, mogą otrzymać subwencję finansową do maksymalnej kwoty 324 tys. zł (do 36 tys. zł na pracownika). Dla mikroprzedsiębiorców, którzy byli beneficjentami Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna łączna kwota finansowania z obu tarcz na jednego pracownika nie może być wyższa niż 72 tys. zł.
W przypadku firm z sektora MŚP zatrudniających od 1 do 249 pracowników z obrotem za 2019 rok niższym bądź równym kwocie 50 mln euro lub sumą bilansową mniejszą niż 43 mln euro, subwencja może wynieść maksymalnie 3,5 mln zł (do 72 tys. na pracownika). Dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy byli beneficjentami Tarczy Finansowej PFR 1.0, łączna maksymalna kwota finansowania z obu tarcz na jednego pracownika nie może być wyższa niż 144 tys. zł.
Bank będzie przyjmować wnioski przedsiębiorców za pomocą bankowości elektronicznych Pekao24, PekaoBiznes24 oraz Idea Cloud.Wniosek, oparty na oświadczeniach przedsiębiorcy, zostanie zweryfikowany przez PFR. Firmy nie ponoszą żadnych kosztów z tytułu złożenia wniosku lub otrzymania subwencji z Tarczy Finansowej PFR 2.0.
W Banku Pekao S.A. w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0 subwencję uzyskało ponad 32 tysiące firm. Łączna kwota, która została przelana na ich konta to aż 7,4 mld zł.
Jak złożyć wniosek w Alior Banku?
Od 15 stycznia także klienci biznesowi Alior Banku mogą za pośrednictwem bankowości internetowej Alior Online i BusinessPro wnioskować o subwencje z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0. Wsparcie udzielone zostanie mikroprzedsiębiorcom oraz właścicielom firm z sektora MŚP reprezentującym branże najbardziej poszkodowane podczas drugiej fali pandemii COVID-19. Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm to 13 miliardów zł. Wnioski przyjmowane będą do 28 lutego br.
– Od początku pandemii koronawirusa w Polsce wspieramy firmy w utrzymaniu płynności finansowej. Zależy nam, aby nasi klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli skutki zakłóceń w gospodarce – mówi Marek Sołtysiak, Dyrektor Zarządzający Pionem Produktów Klienta Biznesowego w Alior Banku.
W ramach pierwszej Tarczy Finansowej ponad 17 tys. wniosków klientów Alior Banku zostało rozpatrzonych pozytywnie. Łączna kwota subwencji przyznana przedsiębiorcom wyniosła ponad 2,7 mld zł.
– Również tym razem mikro oraz małe i średnie przedsiębiorstwa mogą w prosty sposób, za pośrednictwem bankowości internetowej, wnioskować o finansowanie. Liczymy, że będzie to realna pomoc dla tych firm, które w związku z pandemią musiały ograniczyć lub zawiesić działalność – dodaje Marek Sołtysiak.
Klienci biznesowi Alior Banku mogą złożyć wniosek o subwencję za pośrednictwem bankowości internetowej Alior Online i BusinessPro. Wypełniony formularz zostanie zweryfikowany przez Polski Fundusz Rozwoju na podstawie zewnętrznych źródeł takich jak np. ZUS (zatrudnienie), Krajowa Administracja Skarbowa (spadek obrotów gospodarczych). Na tej podstawie PFR podejmie decyzję o przyznaniu subwencji.
Getin Noble Bank także umożliwi składanie wniosków w ramach programu Tarcza finansowa PFR 2.0
Getin Noble Bank udostępni w bankowości internetowej wnioskowanie o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0 dla mikro, małych i średnich firm. To program realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju, w ramach stworzonej przez rząd Tarczy Antykryzysowej. Jego celem jest pomoc finansowa dla firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19. Wnioski o subwencję finansową będą przyjmowane od 15 stycznia 2021 r. do 28 lutego 2021 r.
– Jesteśmy w gronie banków, które ponownie umożliwią swoim Klientom składanie wniosków o wsparcie finansowe z programu Tarcza Finansowa PFR 2.0. W ramach pierwszej Tarczy aktywnie pomogliśmy naszym Klientom uzyskać tak istotną dla ich biznesu subwencję – mówi Wojciech Tomasik, Członek Zarządu Getin Noble Banku. – Wierzymy, że i tym razem pieniądze trafią do przedsiębiorców, którzy tak bardzo potrzebują wsparcia w tym trudnym okresie – dodaje.
Co ważne, proces wnioskowania o subwencję będzie można przeprowadzić szybko i bezpiecznie za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bez konieczności wychodzenia z domu.
Bank Pocztowy przyjmuje wnioski od firm o subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
Od 15 stycznia 2021 r. także Bank Pocztowy rozpocznie przyjmować wnioski od swoich klientów – mikro, małych i średnich firm zatrudniających od 1 do 249 pracowników o udzielenie wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. To program, którego celem jest pomoc finansowa dla firm z 45 branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19, a w szczególności działających w branży turystycznej, gastronomicznej i handlowej.
– Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się wśród banków współpracujących z Polskim Funduszem Rozwoju. Nasz bank dociera do mikro, małych i średnich firm działających w małych miasteczkach i w gminach odległych od wielkich miast na terenie całej Polski. Tarcza Finansowa PFR 2.0 pozwoli przedsiębiorcom, także z tych regionów, przetrwać trudny czas i utrzymać wiele miejsc pracy. Współpraca z PFR i pomoc małym przedsiębiorcom idealnie wpisuje się w niedawno przyjętą Strategię Banku Pocztowego 2021 – 2024 – komentuje Jakub Słupiński, p.o. Prezesa Zarządu Banku Pocztowego.
Firmy, które złożą wniosek lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą żadnych kosztów np. z tytułu prowizji bankowej czy za rozpatrzenie wniosku.
Santander Bank Polska przyjmuje wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0
Od 15 stycznia Santander Bank Polska udostępni w bankowości internetowej dla firm możliwość wnioskowania o wsparcie z kolejnej edycji Tarczy dla mikro-, małych i średnich firm.
Wniosek w ramach Tarczy Finansowej 2.0 dostępny online w Banku Millennium
Firmy, które znalazły się w trudnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa, mogą złożyć wniosek o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej 2.0 także w bankowości elektronicznej Banku Millennium. Złożenie wniosku jest maksymalnie proste i intuicyjne. Decyzja PFR w sprawie udzielenia wsparcia również zostanie przekazana w serwisie internetowym banku. Proces odbywa się w pełni online w bankowości elektronicznej. Aby każdy uprawniony przedsiębiorca mógł wygodnie ubiegać się o subwencję, Bank Millennium udostępnił wniosek zarówno w Millenecie dla Przedsiębiorstw, jak i bankowości internetowej dla klientów indywidualnych, z której korzystają też osoby prowadzące jednoosobową działalność. Wniosek o subwencję oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy i składany jest przez osobę uprawnioną do reprezentowania firmy lub osobę posiadającą pełnomocnictwo do złożenia wniosku. Podczas składania wniosku konieczne jest dołączenie dokumentu potwierdzającego umocowanie osoby składającej wniosek (wypis z KRS lub CEIDG) w formacie pdf lub pełnomocnictwa podpisanego zgodnie z reprezentacją firmy elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Status wniosku oraz potwierdzenie udzielenia lub odmowy.
Do 28 lutego PKO BP będzie przyjmował elektroniczne wnioski o subwencję z Tarczy Finansowej PFR 2.0
Klienci PKO Banku Polskiego do końca lutego 2021 r. mogą składać wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0 za pośrednictwem bankowości internetowej iPKO albo iPKO biznes.
PKO Bank Polski uczestniczył już w przekazywaniu subwencji z Tarczy Finansowej 1.0.
„W ramach Tarczy Finansowej 1.0 za pośrednictwem PKO BP około 67 tys. firm zatrudniających 503 tys. pracowników otrzymało subwencje finansowe o łącznej wartości 10,5 mld zł z puli 60,9 mld zł wypłaconych przez PFR” – mówi Tomasz Frąckowiak, dyrektor Formacji Bankowości Firm i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim. „Mam nadzieję, że wspólnie ocalimy wiele przedsiębiorstw i miejsc pracy, sprawnie przekazując subwencje naszym klientom” – podkreśla.
Banki Spółdzielcze Zrzeszenia BPS i Bank BPS w Tarczy Finansowej PFR 2.0
Bank BPS oraz większość Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS
i banków współpracujących przystąpiło do kolejnej edycji programu pomocowego Tarcza Finansowa PFR 2.0.
Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą składać wnioski o subwencje finansowe PFR za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej swoich Banków Spółdzielczych oraz bankowości elektronicznej Banku BPS.
– Banki Spółdzielcze z Grupy BPS już w pierwszej fazie pandemii pokazały jak sprawnie dotrzeć z pomocą do firm w każdym zakątku Polski. W Tarczy Finansowej PFR 1.0 Klienci Grupy BPS złożyli łącznie ponad 23 tysiące wniosków, a kwota wypłaconych subwencji przekroczyła 3,6 mld zł, co stanowiło blisko 6 proc. całości wypłaconych przez PFR środków pomocowych. Również w przypadku Tarczy Finansowej 2.0 chcemy ułatwić klientom wnioskowanie o publiczną pomoc. To właśnie w mniejszych miejscowościach działają mikrofirmy i MŚP świadczące usługi hotelarskie, wynajmu sprzętu sportowego, turystyczne, gastronomiczne, czy organizujące różnego rodzaju wydarzenia kulturalne. Zależy nam, aby każda firma poszkodowana podczas pandemii, otrzymała wsparcie finansowe za pośrednictwem swojego Banku Spółdzielczego – mówi Artur Adamczyk, Prezes Zarządu Banku BPS S.A.
Klienci Banków Spółdzielczych SGB i SGB-Banku SA mogą już składać wnioski
SGB-Bank SA i większość Banków Spółdzielczych SGB rozpoczęło dziś – za pomocą systemów bankowości elektronicznej – przyjmowanie wniosków o dofinansowanie firm w ramach Tarczy Finansowej 2.0.
Wnioski o finansowanie w postaci częściowo bezzwrotnych subwencji mogą składać przedstawiciele firm, które są klientami danego Banku Spółdzielczego oraz SGB-Banku SA. Wniosek oparty jest na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych m.in. z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP).
KIR wspiera obsługę programu Tarcza Finansowa PFR 2.0
Krajowa Izba Rozliczeniowa jest partnerem technologicznym programu, umożliwiającym przekazywanie informacji pomiędzy bankami i PFR.
W ramach pierwszej edycji Programu „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”, uruchomionego w kwietniu 2020 r., KIR otrzymał zadanie wdrożenia systemu teleinformatycznego umożliwiającego automatyzację przepływu danych między bankami a PFR. W drugiej edycji utrzymana jest rola i odpowiedzialność KIR, polegająca na pośredniczeniu w pełnym przepływie informacji na linii banki i PFR w związku z realizacją Tarczy.
Dzięki ścisłej współpracy wszystkich uczestników projektu, przyznawane przez PFR wsparcie finansowe trafia wprost na rachunki bankowe przedsiębiorców, realnie przeciwdziałając negatywnym konsekwencjom dla polskiej gospodarki.
– KIR konsekwentnie wspiera obsługę kolejnej edycji rządowego programu pomocowego Tarcza Finansowa PFR. Jako podmiot współtworzący infrastrukturę polskiego systemu finansowego, odpowiadamy za prawidłowy i szybki przepływ informacji między bankami a PFR. Tworząc narzędzie umożliwiające automatyzację tego procesu wykorzystaliśmy własne unikalne kompetencje, zaplecze IT i wcześniej zgromadzone doświadczenia – mówi Piotr Alicki, Prezes Zarządu KIR. – Działamy
ze świadomością wielkiej odpowiedzialności jaka wiąże się z realizacją tak wymagającego zadania, ale również z satysfakcją, że możemy czynnie wspierać inicjatywę służącą ograniczaniu strat społecznych i gospodarczych związanych z pandemią – dodaje Piotr Alicki.
PKO Finat współtwórcą technologicznego systemu Tarczy Finansowej 2.0
Podobnie jak przy pierwszej edycji Tarczy Finansowej realizowanej w kwietniu 2020 r. PKO Finat był jednym z twórców rozwiązania informatycznego kolejnej odsłony tego programu.
– To jeden z najważniejszych projektów w historii PKO Finat. W tej nadzwyczajnej sytuacji, niezwykle trudnej dla wielu przedsiębiorców, mieliśmy możliwość wykorzystania naszych kompetencji i doświadczenia przy realizacji programu wspierającego podmioty dotknięte skutkami pandemii. Mamy nadzieję, że przyczynimy się w ten sposób do wzmacniania firm i ratowania miejsc pracy. Za tymi firmami stoją ludzie, ich rodziny, ich pracownicy i ich perspektywy na przyszłość. Dlatego to takie ważne – powiedziała Agnieszka Surmacka, Prezes Zarządu PKO Finat.