Szef Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa podsumowuje XII Forum Bezpieczeństwa Banków

Szef Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa podsumowuje XII Forum Bezpieczeństwa Banków
Piotr Balcerzak, ZBP | Źródło: Bank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Po zakończeniu tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Banków rozmawialiśmy z Piotrem Balcerzakiem dyrektorem Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich.

„Frekwencja podczas XII Forum Bezpieczeństwa Banków w tym roku była znacznie większa niż rok temu, mimo, że wtedy także była rekordowa. To rzeczywiście nasz duży sukces”– ocenił konferencję  Piotr Balcerzak.

Jego zdaniem za tym sukcesem kryje się bardzo dobrze przygotowana agenda konferencji, która uwzględniała najważniejsze tematy z obszaru bezpieczeństwa dotyczące banków i ich klientów, a także różnych instytucji działających w otoczeniu infrastruktury międzybankowej.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wzrost zainteresowania cyberbezpieczeństwem  jest wojna prowadzona przez Rosję przeciwko Ukrainie. Infrastruktura bankowa w Polsce była w czasie trwania konfliktu wielokrotnie poddawana różnego rodzaju atakom.

„Budowanie odporności cyfrowej banków jako instytucji zaufania publicznego jest krytyczne” podkreślał szef Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa.

Jak przypomniał podczas konferencji wiele mówiono o bezpieczeństwie przetwarzania informacji, przede wszystkim w postaci elektronicznej.  Pandemia zwiększyła naszą obecność w przestrzeni cyfrowej, co z kolei miało wpływ na nasze bezpieczeństwo w zdalnych relacjach z bankami.

Współpraca ponad konkurencją

Konferencję Forum Bezpieczeństwa Banków zorganizowały Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (BCC) i Związek Banków Polskich.

„W ramach BBC banki ze sobą współpracują, nie konkurują” – zauważył Piotr Balcerzak. Jak wskazał na bezpieczeństwo sektora bankowego i jego klientów „składa się praca sztabu ludzi, odpowiednie zasoby IT, pewne procesy, które powodują, że klienci czują się komfortowo. Z jednej strony otrzymują bardzo atrakcyjne produkty i usługi, z drugiej ich docieralność do tych produktów i usług jest znacznie większa”.

Przypomniał, że Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa to jest jednostka operacyjna w ramach struktur Związku Banków Polskich. W Centrum pracują osoby, które „wspierają banki w zakresie koordynacji obsługi incydentów, współpracy z organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, wspierają budowę odporności na zagrożenia cyfrowe i różnego rodzaju zidentyfikowane podatności. A w razie gdy ryzyko się zmaterializuje w postaci incydentu, pomagają w obsłudze tego incydentu.”

Współpraca międzynarodowa

Kolejnym polem działania jest współpraca z podmiotami i instytucjami zagranicznymi.

„FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich jest centrum analizy i wymiany informacji dla organów ścigania i służb specjalnych w kraju, z którymi współpracujemy w ramach ustawowych uprawnień tych instytucji, jak i naszych” – mówi szef BCC.

Jednocześnie BCC współpracuje z różnymi instytucjami w wymiarze międzynarodowym, bowiem część transakcji przestępczych ma charakter transgraniczny i w wyniku tych transakcji pieniądze trafiają do polskich banków. W takiej sytuacji dzięki międzynarodowej sieci partnerskiej i współpracy z podmiotami zagranicznymi środki z takich transakcji są blokowane na rachunkach w polskich banków, a następnie zwracane prawowitym właścicielom.

Źródło: BANK.pl