Rekordowe wzrosty sprzedaży motocykli w Polsce w maju ’25

Rekordowe wzrosty sprzedaży motocykli w Polsce w maju ’25
Fot. stock.adobe.com / VK Studio
Maj 2025 roku przyniósł rekordowy wynik sprzedaży motocykli – w Polsce zarejestrowano 5 311 nowych jednośladów, +18,3% w ujęciu rocznym, wynika z danych PZPM. To najlepszy maj od dekady. Moda na dwa kółka trwa już od kilku lat. W 2024 roku liczba nowych rejestracji motocykli była dwa razy wyższa niż 5 lat wcześniej. Jak pokazuje najnowsze badanie EFL, jednoślady kupujemy dziś głównie dla przyjemności (57%), najczęściej za gotówkę (80%), a przy wyborze konkretnego modelu najważniejsza jest jego pojemność (65%). „Paliwa” dodają firmy leasingowe, z których oferty korzysta już 11% motocyklistów, czytamy w informacji prasowej EFL.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w okresie od stycznia do maja 2025 roku zarejestrowano w Polsce 19 083 nowe motocykle, o 6,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Tylko w maju Polacy kupili 5 311 motocykli, o 18,3% więcej niż rok wcześniej. To najwyższy wynik dla tego miesiąca od 10 lat. W całym 2024 roku łącznie w Polsce zarejestrowano 39 809 motocykli, aż o 43% więcej niż rok wcześniej.

Sprzedaż aut prawie się nie zmienia, motocykli wzrosła o 100%

Eksperci EFL, firmy leasingowej, która od wielu lat finansuje jednoślady, zwracają uwagę, że za rosnącą popularnością motocykli wśród Polaków stoi nie tylko łatwiejszy dostęp do prawa jazdy dla modeli o pojemności do 125 cm³, ale także styl życia, praktyczność i szersza oferta rynkowa.

– Segment motocykli w Polsce rozwija się w imponującym tempie, zwłaszcza od 2015 roku, gdy umożliwiono kierowanie 125-tkami posiadaczom prawa jazdy kat. B.

Gdy na przykład porównamy ostatnie pięć lat, zobaczymy, że w czasie gdy sprzedaż aut osobowych w Polsce praktycznie się nie zmieniła, motocykle zyskały na znaczeniu. Między 2019 a 2024 rokiem sprzedaż nowych samochodów utrzymuje się na poziomie 500–550 tys. sztuk rocznie, natomiast liczba nowych motocykli wzrosła o 100%.

Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.

W całym 2024 roku Polacy kupili blisko 40 tys. nowych motocykli, a w 2019 roku było to 19 tys. sztuk.

Taki wynik to efekt nie tylko zmian w przepisach, ale też rosnącej oferty jednośladów, mody na jazdę motocyklem i dostępności finansowania takiego jak leasing i kredyt – mówi Robert Dudziński, dyrektor sprzedaży Carefleet, Grupa EFL.

Czytaj także: e-leasing już obowiązuje – branża leasingowa wkracza w cyfrową erę

Moda, styl, wygoda – co kieruje motocyklistami?

Z najnowszego badania EFL przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu Ariadna w grupie posiadaczy motocykli wynika, że główne powody zakupu motocykla to oszczędność czasu, unikanie korków i przyjemność z jazdy.

Aż 57% respondentów wskazało, że jednoślad to przede wszystkim radość i sposób na spędzanie wolnego czasu.

Dla 42% Polaków zakup motocykla to spełnienia marzenia, dla 22% wygoda, a 21% chce w ten sposób unikać korków na drogach.

Przyjemność z jazdy ma większe znaczenie dla starszych motocyklistów. Wśród respondentów powyżej 45 roku życia wskazało na nią 60% osób, podczas gdy w grupie 18-24 lata 49%, a 25-34 lata – 53%.

Natomiast najmłodsi motocykliści zdecydowanie częściej kupują dwa kółka w związku
z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak wskazało 22% respondentów w wieku 18-24 lata i 5% respondentów w wieku 45-54 lata.

Co ciekawe, większość ankietowanych woli klasyczne motocykle o większej pojemności (62%) niż skutery (14%). Te drugie postrzegane są jako bardziej miejskie i mniej dynamiczne.

Nie cena, ale pojemność silnika (65%) i rodzaj motocykla (64%) mają największe znaczenie przy zakupie jednośladu. Na cenę wskazało 57% respondentów.

Marka ma znaczenie dla równo połowy motocyklistów, a napęd dla 41% zapytanych.

Czytaj także: EFL w 2024 roku wyleasingował sprzęt za ponad 10 mld zł

Już nie tylko za gotówkę

Choć większość motocyklistów nadal decyduje się na zakup za gotówkę (80%), rośnie zainteresowanie alternatywnymi formami finansowania. 11% ankietowanych wskazało,
że skorzystało z leasingu, podobna liczba osób sfinansowała zakup jednośladu pożyczką lub kredytem.

Eksperci EFL zauważają, że coraz więcej przedsiębiorców pyta o finansowanie jednośladów, a rynek reaguje coraz szerszą ofertą.

– Motocykl przestaje być tylko sprzętem sezonowym czy rekreacyjnym. Staje się alternatywą dla samochodu, zwłaszcza w dużych miastach.

Dlatego elastyczne formy finansowania, takie jak leasing czy pożyczka ratalna, zyskują na znaczeniu. Najczęściej w przypadku modeli o większej wartości, wybieranych przez klientów biznesowych i bardziej doświadczonych motocyklistów – komentuje Robert Dudziński.

Czytaj także: Carefleet odnotował 160 procent wzrost rok do roku w najmie dla mikro i małych firm

***

Metodyka:

Badanie, którego wyniki cytowane są w powyższym materiale prasowym, zostało przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie N=301 osób. W badaniu wzięły udział osoby, które aktualnie posiadają motocykl. Termin realizacji: 13–15 czerwca 2025. Metoda: CAWI.

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL